Andelen elbiler i nybilsalget økte i 2023, men ikke så mye som i årene før. (Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening)

Nye avgifter bremset elbilveksten

Den eksplosjonsartede veksten av andel elbiler i nybilmarkedet har stoppet litt opp, men likevel økte elbilandelen til 82,4 prosent av nybilsalget i 2023. Mange lengst nord er dog fortsatt litt skeptiske.


Det har vært en formidabel vekst av elbiler i Norge, og alle har vært enige om at dette henger sammen med avgifter. Mangelen av slike.

Norge har blitt det globale fyrtårnet når det kommer til å bytte ut tradisjonelle biler med elbiler grunnet incentiver, men nå gjør politikerne det de kan for å bremse overgangen. De kastet nemlig suksessoppskriften på bålet og innført nye avgifter rettet mot elbiler da vi gikk inn i 2023.

─ Bekymringen vår viste seg å stemme, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

‒ Innføring av både moms og vektavgift var avgiftsendringer som har ført til at elbilandelen har flatet ut.

I 2020 skapte Norge globale overskrifter da vi for aller første gang kjøpte flere elbiler enn andre biltyper, og det året hadde nullutslippsbilene en markedsandel på 54 prosent i nybilsalget. I 2021 hadde elbilandelen vokst til 65 prosent, og i 2022 til 79 prosent.

Den utviklingen stoppet sammen med nye avgifter i fjor, og elbilene endte 2023 med en markedsandel på 82 prosent. Altså en økning på kun 3 prosentpoeng.

Elbilforeningen finner likevel lyspunkter, for i noen fylker har andelen økt mer enn dette. I Nordland med hele 10 prosentpoeng, og i Finnmark og Sogn og Fjordane med 9 prosentpoeng.

Videre viser tallene at distriktsfylkene Møre og Romsdal, Telemark og Trøndelag nå har høyere elbilandel i nybilsalget enn Oslo.

─ De som fremdeles mener at elbil er en bybil og ikke passer i distriktene, har ikke fulgt med i timen, mener Christina Bu.

Selv om fylkene nord har en vekst i andel elbiler er det fortsatt mange som er skeptiske, og i Finnmark utgjorde elbilene 62,8 prosent av nybilsalget i 2023. Nærmere 4 av 10 nye biler der var dermed ikke-elbiler.

Selv om den eksplosjonsartede veksten har flatet ut, har Bu stor tro på at elbilandelen når nye høyder i 2024. For politikerne har igjen hentet fram pisken, og dyr diesel- og bensin og mer avgifter på ladehybrider skal skyve salget over på nullutslippsbiler.

Elbilforeningen ser for seg et nybilsalg i 2024 hvor elbilene har en andel på hele 95 prosent.

─ Nå har vi dårlig tid og må løfte elbilandelen betraktelig om vi skal vi rekke målet om utslippsfritt bilsalg i 2025, sier Bu.

Det kommer stadig flere elbiler på markedet, og Elbilforeningen sier at det var 107 elbilmodeller i 2022 og dette økte til 126 i 2023. Det er meldt inn flere nye elbilmodeller i løpet av året, og det kommer også noen ganske rimelige elbiler som åpner opp et større marked.

─ Det fins elbiler for enhver smak og ikke minst for ulike behov, sier Bu.

De fire mest nyregistrerte bilmodellene i fjor var rene elbilmodeller, mens kun to av de på topp-10 ikke var mulig å få som elbil ‒ Toyota Yaris og Toyota Rav4.

Dette er topp-10 nybiler i 2023:

  1. Tesla Model Y: 23.088
  2. Volkswagen ID.4: 6.614
  3. Skoda Enyaq: 5.737
  4. Toyota bZ4X: 5.395
  5. Volvo XC40: 5.025
  6. Ford Mustang Mach-E: 3.792
  7. Toyota Yaris: 3.574
  8. Toyota RAV4: 3.457
  9. Volkswagen ID.3: 3.141
  10. Hyundai Kona electric: 2.991
*Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Les også:

Debatt