I fjor sommer kunne Peugeot Norge by på en ganske stor nyhet. Det var nemlig på gang en ny 308 med benevnelsen E-308, noe som betyr at den er helelektrisk.
De så også for seg en startpris på utgaven som kun blir tilgjengelig som en GT-versjon, og den lød på 418.900 kroner. Men et drøyt halvår senere har det skjedd flere ting, inkludert en prisjustering.- Pris på Peugeot E-308: 388.900 kroner
- Pris på Peugeot E-308 SW: 398.900 kroner
- Fastrenten er 2,99 prosent i 3 år.
- Seter i skinn/Alcantara
- Full LED Matrix adaptivt frontlyssystem med fjernlysassistent
- Peugeot i-Connect Advanced 4G med navigasjon og «over the air» oppdateringer
- 10-tommers berøringsskjerm i midtkonsoll
- Trådløs CarPlay eller Android Auto
- 10-tommers 3D head-up instrumentpanel
- Adaptiv cruisekontroll stop&go
- Parkeringssensorer foran og bak med 180° ryggekamera
- Proximity Keyless (nøkkelfri inngang og start)
- 18-tommers aluminiumsfelger
- E-308 SW har i tillegg takrails
I tillegg har Peugeot sett på aerodynamikken i fronten og under bilen, og gjort bilen så lett som mulig. Alt dette åpner for WLTP-rekkevidder på opptil 413 kilometer for E-308 og 410 kilometer for E-308 SW.
‒ Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk, sier Hensel.
‒ I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre elbilen billigere både i innkjøp og i bruk.