I fjor sommer kunne Peugeot Norge by på en ganske stor nyhet. Det var nemlig på gang en ny 308 med benevnelsen E-308, noe som betyr at den er helelektrisk.
De så også for seg en startpris på utgaven som kun blir tilgjengelig som en GT-versjon, og den lød på 418.900 kroner. Men et drøyt halvår senere har det skjedd flere ting, inkludert en prisjustering.
Nå kan importøren nemlig melde om at E-308 nærmer seg, og at det også inkluderer en utgave kalt E-308 SW. En E-308 Station Wagon. Eller som det heter på norsk, stasjonsvogn.
I likhet med den ordinære E-308 kommer også denne kun i GT-drakt, noe som betyr mer utstyr inkludert i prisen. Og apropos det, startprisen for Peugeot E-308 GT er barbert med solide 30.000 kroner, mens Peugeot E-308 SW også kryper under 400.000 kroner.
Her er prisene:
- Pris på Peugeot E-308: 388.900 kroner
- Pris på Peugeot E-308 SW: 398.900 kroner
- Fastrenten er 2,99 prosent i 3 år.
‒ Vi ser fram til å slippe disse to elbilene på markedet. Begge bilene har fortsatt utstyrsnivået GT, samme utstyrsnivå som tidligere, men prisene er bedre! sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
‒ En ferdig utstyrt E-308 GT gjør det enkelt for de som ønsker seg en ny og spennende elbil. E-308 GT tilbyr en unik kombinasjon av et høyt utstyrsnivå, design, kjøreglede og lavt forbruk.
Peugeot Norge opplyser mer enn gjerne noe av utstyret som en E-308 GT kan lokke med:
- Seter i skinn/Alcantara
- Full LED Matrix adaptivt frontlyssystem med fjernlysassistent
- Peugeot i-Connect Advanced 4G med navigasjon og «over the air» oppdateringer
- 10-tommers berøringsskjerm i midtkonsoll
- Trådløs CarPlay eller Android Auto
- 10-tommers 3D head-up instrumentpanel
- Adaptiv cruisekontroll stop&go
- Parkeringssensorer foran og bak med 180° ryggekamera
- Proximity Keyless (nøkkelfri inngang og start)
- 18-tommers aluminiumsfelger
- E-308 SW har i tillegg takrails
Peugeot jobber hardt med å gjøre elbilene energieffektive, og nye E-308 kan skilte med et forbruk på kun 12,7 kWh per 100 kilometer. Dette grunnet blant annet en helt ny motor som yter 156 hestekrefter og 260 Nm dreiemoment.
Utvekslingen i girboksen er også optimalisert for rekkevidde, mens det er et nytt og litt større batteri på 54 kWh brutto som har en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt.
I tillegg har Peugeot sett på aerodynamikken i fronten og under bilen, og gjort bilen så lett som mulig. Alt dette åpner for WLTP-rekkevidder på opptil 413 kilometer for E-308 og 410 kilometer for E-308 SW.
‒ Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk, sier Hensel.
‒ I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre elbilen billigere både i innkjøp og i bruk.