Denne midtkonsollen har et veldig spesielt materiale. (Fotos: Kia)

En Kia EV3 med midtkonsoll av sopp

Etter store Kia EV9 kommer kompakte Kia EV3, og nye bærekraftige materialer står på menyen for konseptutgaven av denne.


Kias EV-serie skal i løpet av en kort periode gå fra en til tre biler, for EV6 får besøk av storesøster EV9 og til slutt lillesøster EV3 som er klar i løpet av året.

EV9, over 5 meter i lengden, blir den første bilen som har Kias «10 musthaves», noe som peker på 10 tiltak for å gjøre bilen enda mer bærekraftig. Dette inkluderer ting som bruk av resirkulerte materialer, biomateriale, vegansk skinn og plantebaserte komponenter.

Men Kia gir seg ikke der, og ser stadig etter nye metoder som kan gjøre bilene enda grønnere. Og det gjelder åpenbart å være kreativ, noe et nytt materiale viser.

Gjennom dyrking av sopp og trådene på røttene til denne kan det nemlig veves materiale som både er mykt, men også slitesterkt. Det kalles mycel.

Dette er tråder som kan erstatte for eksempel lær og en rekke andre materialer som trengs når man skal produserer interiøret på framtidige modeller, opplyser Kia. Dermed er materialet til konseptutgaven av EV3 et materiale som er dyrket fram, og ikke produsert som er vanlig.

‒ Mycelium som kommer fra sopprøtter kombinerer utmerket styrke med en særdeles myk overflate. Å utvikle dyrkede materialer er en prosess som kalles biofabrikasjon. Økt bruk av denne metoden er et mål for Kia, sier Marília Biill, leder for CMF design team.

‒ Ved å bruke mycelium etterligner vi prosessene vi allerede ser i naturen, og bruker dette for å oppnå mer bærekraftige løsninger. Bruken er på et tidlig stadium, men som en del av Kia sin bærekraftstrategi samarbeider vi nå med flere partnere for å akselerere utviklingen av dette materialet. En dag tror vi at vi vil være i stand til å dyrke egne materialer og på den måten forenkle prosesser og være nærmere naturen.

Kias 10 «må ha» bærekraftige elementer rettet mot nye modeller er produsert fra biomassekilder som vegetabilske oljer, maisekstrakt, sagflis og sukkerrør, og det brukes bioplast i kjøretøykomponenter som dashbord, konsoller, søyler og pyntelister.

Det koreanske merket har også identifisert Bio Polyurethane (PU) som en optimal lærerstatning, og sier at grunnen er at materialet inneholder plantebaserte komponenter og gir god støtte, demping og holdbarhet.

Biltepper kan lages av 100 prosent resirkulert PET, i tillegg kan matter og tepper i bilene fremstilles av resirkulert fiskegarn, forklarer merket videre.

‒ Målet er å redusere bilenes miljøpåvirkning samtidig som det gir større designfrihet på veien mot Kia sitt mål om å være karbonnøytrale innen 2045. Kia har lang erfaring med å integrere bærekraftige materialer i bilene sine. Allerede i 2014 på Soul EV ble det brukt både bioplast og biofiber fra sukkerrør i interiøret, forteller kommunikasjonssjef i Kia Norge, Christian Lagaard.

‒ Både for oss i Kia og Bertel O. Steen er dette skikkelig spennende at denne typen utprøving av nye materialer er en del av Kia sitt arbeid. Det er framtiden, men det er jo nesten litt rart at det går an og at noen faktisk har tenkt på det. De fleste har allerede vendt seg til vegansk skinn for eksempel. Dette føles jo akkurat ut som tradisjonelt skinn, etter min mening. Det er jo nesten litt både X-Files og CSI kombinert, smiler kommunikasjonssjefen.

Hvordan produksjonsutgaven av Kia EV3 får vi vite utover året, for planen er at den tredje EV-bilen skal dukke opp i løpet av 2024. 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Kia Kia EV3