Det er veldig greit å holde kontroll på Mazda-serien. Den minste heter Mazda 2, den mellomste Mazda 3 og den største Mazda 6.
Minstemann (foruten sportsbilen MX-5) er altså Mazda 2, og denne er en ganske så kompakt bil som måler 4.07 meter i lengden og 1,7 meter i bredden. I likhet med resten av familien har Mazda også brukt sitt prisvinnende Kodo-design på Mazda 2, mens fronten og grillen slektes veldig på Mazda 3 og SUV-modellen Mazda CX-30.
-->
Mazda 2 ble altså litt nyere mot slutten av 2020, og får nå ytterligere oppdateringer ‒ og to ganske viktige.
For det første har Mazda introdusert en ny versjon av bensinmotoren Skyactiv-G 1.5 liter, og dette er en storesøster. For i tillegg til versjonene med 75 og 90 hk, byr den nye på 115 hk.
Nå blir ikke den tilgjengelig i Norge, for her er kun den mellomste motoren på 90 hk aktuell. Men også denne er litt nyere.
Mazda har økt kompresjonsforholdet i sine Skyactiv-G-motorer fra 14 til 15:1, og ingeniørene har dermed klart å dempe utslippet med 11g/km. Mindre utslipp betyr også mindre forbruk, og dette er redusert med 0,05 liter på mila for 90-hesteren.
Men det er altså ikke alt.
Nye Mazda 2 har også fått nye utstyrsnivåer, Sense, Sky og Cosmo. Her er den største nyheten at modellen nå får trådløs Apple CarPlay uansett utstyrsnivå, og Mazda 2 støtter også Android Auto via USB-tilkobling.
Det vanker også to nye fargealternativer for den oppgarderte modellen, Platinum Quartz og røde Deep Crimson.
Mazda Norge opplyser at Mazda 2 har en startpris på 265.000 kroner før levering, mens topputgaven med Sense-utstyret starter på 311.000 kroner.
Nye Mazda 2 skal være på plass i Norge i oktober, og slik ser 2023-utgaven av minstemann i Mazda-familien ut:
Les også: