Aston Martin er generelt et kult bilmerke med en rekke lekre
sportsbiler i porteføljen, men det de holder på med akkurat nå overgår det aller
meste som er gjort tidligere. Britene har et nærmere 60-års partnerskap med de italienske
tunerne Zagato, noe som blant annet resulterte i 25 eksemplarer av modellen DB4
GT Zagato tidlig på 1960-tallet.
sammen 25 nye DB4 GT Continuation som ble svært så ettertraktet biler. Ettersom Zagato nå runder 100 år har Aston bestemt seg for å
feire skikkelig, og byr på en helt unik serie kalt DBZ Centenary Collection (centenary
betyr 100-årsjubileum). Og dette er uten tvil årets mest kuleste konsept. For det sportsbilprodusenten gjør er at de lager en ny og en
gammel modell som skal hylle den italienske bilbyggeren ‒ en basert på den ikoniske
DB4-modellen og en basert på den nye sportsbilen DBS Superleggera. Den «gamle» heter DB4 GT Zagato Continuation, mens den nye har
fått navnet DBS GT Zagato. Begge med linjer som får deg til å hive etter pusten, for bare sjekk dette her:
annen unik ting rundt dette svært så spesielle prosjektet er at bilene selges
parvis. Du får altså ikke bare kjøpt en av disse, men for 6 millioner pund får
du altså både en «gammel» og en ny en. DB4-versjonen er altså basert på en av de flotteste bilene
noensinne laget, og denne ble lansert i 1958. Det var modellen som ga Aston det
skikkelige gjennombruddet, og to år senere bød britene også på en enda råere
Zagato-versjon av modellen. DB4 Zagato skulle ta opp kampen mot de umulige Ferrari på
racerbanen, og det ble kun laget 19 stykker av disse sterke skjønnhetene. Så sent som i fjor byttet en av disse sjeldne klassikerne eier,
og prisen bikket da enkelt 100 millioner kroner. Aston går seriøst til verks når de lager en ny DB4 Zagato,
og kombinerer godt, gammeldags håndverk med moderne teknikker når de setter
sammen de 19 DB4-bilene. De hevder selv at de bruker 4.500 timer for å sette
sammen en bil, og selv fargen ‒ Rosso Maja ‒ matcher den som de originale
hadde. De gamle metodene inkluderer blant annet å hamre løs på de
1,2 mm tykke aluminiumsplatene som skal bli karosseriet ‒ akkurat slik de
gjorde for 60 år siden.
tennplugger per sylinder under panseret, og opp mot 400 hestekrefter sendes til
bakhjulene. Denne får selskap av en 4-trinns manuell girkasse, og Aston
har vært frekke nok til også å sette inn differensialbrems (LSD) på disse. Bilen kommer altså ikke bare til å se vakker ut, den kommer
til å funke bra rundt en racerbane også. Og det gjør uten tvil også den andre halvdelen av Zagato-samlingen. DBS GT Zagato er altså basert på den DBS Superleggera, som
er et vakkert udyr. Originalt har denne en motor 5.2-liters V12 med twinturbo,
725 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom 1.800-5.000 r/min. Bilen fyker opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, bikker 160
km/t på 6,4 sekunder, og gir seg ikke før nåla har nådd 340 km/t. Eksakt hva DBS GT Zagato får av spesifikasjoner og ytelser
er ikke kjent, men at det kommer til å bli noe ville greier er det ingen tvil
om. Det går selvsagt mye i karbon, og grillen til DBS-versjonen
er noe helt spesielt. Her har nemlig Aston satt sammen 108 diamantformede karbonfiberdeler,
noe som gir bilen en svært spesiell front som du kan se av bildet over. Men når bilen startes opp våkner også grillen, og de 108
delene åpner seg slik at bilen kan svelge litervis med luft som gir V12’eren friske
krefter. Den første modellen som blir klar er DB4 GT Zagato
continuation, og de første av disse er klar allerede i år. Deretter begynner
leveringene av DBS GT Zagato i 2020 en gang. Det ser garantert 19 usedvanlig heldige kjøpere fram til. Les også:
- Bugattis svarte juvel med nok en pris
- Michelins 3-stjerners superbiler
- Valhalla i den neste Bond-filmen