Bugattis svarte juvel med nok en pris

Den svarte bilen til Bugatti er ikke bare verdensdyreste nybil, men også en stjerne som skinner på bilutstillinger.


Det er et franske uttrykk i bilverden som er spesielt viktig for de som har supre og vakre modeller ‒ Concours d'Elegance.

På norsk betyr dette «skjønnhetskonkurranse», og dukker du opp
på noe som har Concours i navnet har du truffet blink. Slike tiltrekker
seg nemlig biler som man normalt kun ser på bilder.

Det finnes ganske mange slike gjennom året, og en ble arrangert
5 mil utenfor Paris sist helg ‒ Concours d’Art et d’Elegance Richard Mille.

Her viste en drøss med bilprodusenter fram nye og
eksepsjonelle konsepter, for eksempel Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation, BMW
Vision M Next og McLaren Speedtail ‒ tre ganske så sjuke biler.

Under bilutstillingen ble det også arrangert concours
d’élégance du Château de Chantilly
, og det ble vel egentlig aldri spennende.

‒ La Voiture Noire er en eksepsjonell og veldig spesiell modell, sier Bugatti-president Stephan Winkelmann.

‒ Vi er veldig stolte av det vi har oppnådd, og er alltid
glade for å kunne presentere bilen på forskjellige elegante show som den som på
Chantilly.

La Voiture Noire, den svarte bilen, er en hyllest til
den legendarisk vakre Bugatti Type 57 SC Atlantic, og hentet allerede i mai
skjønnhetsprisen på Villa d'Este.

Men Bugatti påstår at prisene ikke betyr noe, for det som er
viktig er å dele lidenskapen rundt elegansen og luksusen bilen byr på med
bilentusiaster.

Og vi skjønner hvorfor de gjerne vil vise fram den meget iøynefallende La Voiture Noire.

Vi snakker altså her om den dyreste nybilen verden har sett.
Prislappen ligger rundt 150 millioner kroner, og er laget spesielt for en
Bugatti-frelst og anonym kunde.

Bilen som er basert på Chiron er designmessig inspirert av Type
57 SC Atlantic, som på sin side er verdens mest verdifulle bil ‒ en av de fire som
ble laget er verd 1 milliard kroner!

Det er bilen som grunnleggeren Ettori Bugatti selv eide, og som
er et aldri så lite mysterium.

For mens de tre andre bilene er vel bevart, er den Ettori
eide søkk borte.

Den modellen er som den nye kjent som La Voiture Noire, og i
kaoset som fulgte med 2. verdenskrig forsvant den sporløst. Det meste tyder på
at den er bombet sønder og sammen, men det finnes fortsatt folk som jakter på
den store gullskatten ‒ for man vet altså ikke med sikkerhet hva som skjedde med
bilen.

Den nye svarte bilen som det kun finnes et eksemplar av er
selvsagt håndlaget og kledd i karbon, og ved å bruke det ypperste materialet og
nyeste teknologi har de tolket designet på Type 57 Atlantic på en moderne måte.

Det som kjennetegner Type 57 Atlantic er «sømmen» som
strekker seg fra panseret og over taket, og ble til på grunn at Ettoris sønn
Jean Bugatti brukte materialet elektron som ikke lot seg sveise. Dermed måtte
han nagle sammen platene, som resulterte i en søm som deler bilen i to.

Og Bugatti er ikke snauere enn at de har kopiert dette på den moderne La Voiture Noire også, og man trenger ikke så mye fantasi for å se at bilene slekter på hverandre:

Under panseret på en Type 57 Atlantic satt det den gang et beist av en motor. Bugatti kom nemlig opp med en 3.3-liters rekkesekser med 200 hestekrefter, og toppfarten bikket faktisk 200 km/t. Og på den tiden var altså hest og kjerre fortsatt et vanlig syn.

Dagens La Voiture Noire har noe like unikt under panseret.

Nå har nemlig produsenten kommet opp med et 8-liters beist
med fire turboer og 16 sylindre. Dette gir den 1.500 hestekrefter og et
dreiemoment på 1.600 Nm, og bare for å understreke kreftene stikker det fram
seks eksosrør bak på bilen.

Den bilen kunne altså de som var heldig nok til å befinne seg på Concours d’Art et d’Elegance sist helg se med egne øyne, men vi får nøye oss med bildene:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene