Endelig nærmer den elektriske hyperbilen seg

25 år etter at den originalt ble designet nærmer endelig DendrobiumD-1 seg produksjon. Og her snakker vi om en svært så potent elektrisk hyperbil.


På midten av 1990-tallet fikk designer Ban Yinh Jheow hos Vanda Electrics i Singapore en idé om en ny sportsbil, men at ting tar tid er denne et stjerneeksempel på.

For først i 2016 kom det skikkelige gjennombruddet.

Da endte prosjektet opp på bordet til Williams Advanced Engineering i England, selskapet som blant annet hjelper til med å utvikle formel 1-biler og har levert elektriske drivverk til formel E.

Britene tente umiddelbart på idéen, og sa seg villig til å
få på plass en fullt funksjonell show-bil for Vanda til Genève Motor Show i
2017.

Som sagt, så gjort.

Dendrobium Automotive, eller var det muligens Vanda
Electrics ‒ vi er ikke sikre, viste fram en imponerende to-seter under den
store messen.

Slik så den ut da:

Dendrobium var et imponerende skue, med linjer hentet fra
formel 1-biler og med et elektrisk drivverk som kunne parkere det mest av
biler. 0-100 km/t gikk unna på 2,8 sekunder, mens toppfarten var en eller annen
plass over 320 km/t ‒ de visste ikke helt hvor mye.

Og dette er åpenbart ikke en av de mange superbiler som har forsvunnet like fort som de har kommet, for nå meldes det at hyperbilen Dendrobium D-1 nærmer seg.

Nå er vi også sikre på at det er selskapet Dendrobium
Automotive som står bak bilen, mens det fortsatt er Williams som bygger den.

Faktisk har Dendrobium kommet så langt at de viste fram en
ny versjon under det berømte 24-timersløpet Le Mans forrige helg, og de ble
dermed den første elektriske hyperbilen som besøkte Circuit de la Sarthe.

Her blir den vist fram under det legendariske løpet:

De har nå fått Peter Stevens, professor Peter Stevens,
med på laget, så dette bør bli mer enn bra.

Stevens står nemlig bak noen av de mest imponerende bilene
som er laget, som McLaren F1, Jaguar XJR-15 og Elan (M100) mens han var
designsjef hos Lotus, og har også gjort stylingjobb for produsenter som Lamborghini,
BMW, Toyota, MG, Subaru og Williams.

Designgeniet har studert D-1 opp og i mente, og gjort sine små endringer som har endt opp i den neste versjonen av bilen kalt D-1 XP-2.

De skal ha en slags prototype klar til neste år, og målet er at den ferdige modellen skal på markedet i 2022.

Så hva er dette for noe?

Jo, den skal ta opp kampen med andre kommende og svært så
imponerende elektriske hyperbiler som Rimac C_Two og Pininfarina PF0 ‒ begge
med det samme drivverket som vrir ut mer enn 1.900 hestekrefter.

D-1 blir ikke riktig så sterk, men de sikter seg inn på 1.800
hestekrefter og et dreiemoment på lastebilaktige 2.000 Nm. Aerodynamikken signert
Stevens og ikke minst Williams blir i formel 1-klassen, og vekten skal holdes
nede på 1.750 kilo.

‒ Bortsett fra avansert teknologi, har D-1 en enorm drama og
tilstedeværelse rundt seg takket være vår unike Bio-Aerial Locomotion dør- og takåpningssystem inspirert av Dendrobium-navnet, sier styremedlem Jens
Sverdrup, nordmannen som tidligere har jobbet hos Porsche, Ferrari og ikke minst
Koenigsegg.

Dendrobium inngår i orkidéfamilien, og slik blomstrer bilversjonen av Dendrobium:

Det er ikke så veldig mye som er kjent rundt den kommende
hyperbilen, som mest sannsynlig kommer til å koste rundt 1 million pund.

‒ Mange flere detaljer vil bli kjent de kommende månedene,
ikke minst rundt D-1’s imponerende rekkevidde og raske ladetid, sier Sverdrup.

Det trengs kanskje, for det kommer altså en rekke elektriske
hyperbiler i årene som kommer. Og kanskje vil Sverdrups gamle arbeidsgiver Koenigsegg
også bli en konkurrent.

For NEVS, selskapet som kjøpte Saabs bilavdeling, har også
kjøpt seg inn i det svenske merket som lager verdens raskeste biler.

Og sammen skal de to utvikle, ja, nettopp, elektriske
drivverk.

Det kan bli mye elektrisk moro i årene som kommer.

Les også: