Linjelekker coupé for familien

En linjelekker BMW 8-serie coupé med fire seter og stortbagasjerom ‒ kan vi ønske oss mer?


Da BMW lanserte en helt ny 8-serie coupé var meningene delt ‒ selvsagt var de det. Ikke misforstå, for modellen hadde smekre linjer så det holdt. Men ikke alle var like imponert, og mange mente den manglet det siste lille som en slik toppmodell bør ha.

Kanskje kan det ferskeste medlemmet i familien fikse på det
med sine enda drøyere linjer?

Uansett, BMW lanserer nå 8-serie som også passer for de som
trenger litt mer plass på innsiden ‒ Gran Coupe. En stor coupé.

Og de har virkelige ordene i behold, for denne er grand på de fleste områdene i forhold til Coupe-versjonen.

  • Akselavstanden er 3.023 mm ‒ 201 mm lengre
  • Lengden er 5.082 mm ‒ 231 mm lengre
  • Bredden er 1.932 mm ‒ 30 mm bredere
  • Høyden er 1.407 mm ‒ 61 mm høyere
  • Sporvidden bak er 1671 mm ‒ 28 mm bredere

Og utrolig nok har all dette ikke gitt den veldig mye mer fett å drasse på, for takket være utstrakt bruk av lettvektsmaterialer har vekten kun økt med rundt 70 kilo.

Større utvendig dimensjoner samt en frontrute som har litt brattere
vinkel gir selvsagt også økt plass innvendig.

BMW har gitt den setekonfigurasjonen 4+1, noe som betyr at
det er to hovedseter bak utformet tilnærmet lik de to setene foran. Både
skulderplassen og benplassen har økt, og helt bakerst er bagasjerommet nå på
hele 440 liter. Ifølge BMW holder det til tre golfbager, noe sikkert noen
potensielle kunder setter pris på.

Også denne 8-serie kommer som 840d og M850i som de andre søstrene, men BMW dunker også til med en 840i med en 6-sylindret bensinmotor for Gran Coupe.

840i byr på 340 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm, 840d har 320 hk og 680 Nm, mens den foreløpige toppmodellen M850i har en 8-sylindret bensiner med 530 hk og 750 Nm.

840d gjør 0-100 km/t til 5,1 sekunder, 840i bruker 4,9
sekunder, mens sprinter fyker unna på 3,9 sekunder for M850i.

Alle versjonene har 8-trinns Steptronic automatgir og xDrive-firehjulsdrift som standard.

Men er ikke alt dette nok, er det en løsning i sikte. For BMW kommer også med en ren M-versjon av den store coupé-modellen, akkurat som de har gjort med 8-serie Coupe og Cabriolet. Hvor langt unna BMW M8 Gran Coupe er har produsenten ikke sagt noe om.

Prisene på den 8-serie Gran Coupe er ikke så voldsomme som man
kanskje kunne fryktet, og de to 840-versjonene starter under 1,3 millioner. Men
skal man ha en M i modellnavnet blir det raskt betraktelig dyrere, og du må ut
med 1,75 millioner kroner i utgangspris for M850i.

BMW 8-serie Gran Coupe lanseres i november, og norske
forhandlere vil åpne for bestillinger i nær framtid.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter