Annonse
Hjem Nyheter Volvo med selvkjørende trekkvogn i Göteborg

Volvo med selvkjørende trekkvogn i Göteborg

Lastebilprodusenten har nå satt Vera i arbeid, en selvkjørende, elektrisk og nettverkskoblet trekkvogn. Se video!

Det har nå skjedd historiske ting rett over grensa, og noe som markerer starten på en helt ny tid for den hjulbaserte transporten.

I fjor lettet de litt på sløret rundt Vera, en helt ny trekkvogn som er laget for å gjøre korte transportoppdrag på faste og forhåndsdefinerte ruter.

Vera er designet for korte avstander, og kan helt av seg selv frakte store mengder varer med millimeterpresisjon.

Den elektriske trekkbilen er altså selvkjørende og koblet til en skytjeneste, og det hele overvåkes av et kontrollsenter.

Saken fortsetter under Annonsen

Drivlinjen er den samme som Volvos elektriske lastebiler har, og det kan kobles vanlige trailere til trekkvognen.

Hun er et imponerende skue med sin veldig spesielle utseende, og noe ganske så annerledes enn det vi vi er vant til med de vanlige trekkvognene.

Slik så det ut da Volvo presenterte Vera:

Og det var ikke bare et PR-stunt for å skape blest rundt kommende teknologi, for nå har Volvo faktisk satt Vera i jobb.

Det skjedde i Göteborg og i samarbeid med DFDS, selskapet som har nærmere 20 ferjer i daglig ruter rundt i Nord-Europa.

Det danske ferjeselskapet frakter også varer på turene, og her kommer samarbeidet med Volvo inn.

De to har med støtte av flere svenske selskaper og myndigheter opprettet en autonom rute mellom DFDS’s logistikksenter og havnen, som også inkluderer kjøring på åpne veier.

Der forflytter Vera seg fra A til B i maks 40 km/t, og helt av seg selv.

Målet er å sette en flåte av Vera-biler i drift i en konstant transportflyt, og alt dette skal etter planen overvåkes av et kontrolltårn.

Dette skal ifølge Volvo gjøre transporten mer effektiv og fleksibel, og gjøre den mer bærekraftig.

Vera kan selvsagt overføres til nye prosjekter i framtiden.

‒ Autonom transport med lavt støynivå og nullutslipp kommer til å spille en viktig rolle i framtidig logistikk, og den vil være til nytte for både næringslivet og samfunnet. Vi ser dette samarbeidet som en viktig start, og vi vil være med på å videreutvikle dette området. Det kan være at Vera har en fartsgrense, men det har ikke vi. Testingen har allerede startet, og vi kommer til å implementere løsningen i løpet av de neste årene, sier Mikael Karlsson, viseadministrerende direktør for autonome løsninger hos Volvo Trucks.

Svenskene har tidligere levert en autonom løsning til det norske selskapet Brønnøy Kalk, og les mer om det i en av lenkene under videoen.

Volvo leverte også sine to første elektriske lastebiler tidligere i år, en renovasjonsbil og en distribusjonsbil. Disse er bygd på modellen Volvo FL Electric, og serieproduksjonen av denne samt den større FE Electric skal starte opp senere i år.

Disse ser naturligvis ut som vanlige lastebiler, og det kan vi ikke si om Vera.

Her kan du selv se når hun trekker henger med svære containere til havna i Göteborg:

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker