- Annonse -
HjemNyheterI lille Veljord skjer det noe historisk

I lille Veljord skjer det noe historisk

Framtiden har allerede kommet til Veljord i Nordland. Det kjører nemlig lastebilene av seg selv. Se video.

Veljord sør i Nordland er som hundrevis av andre små tettsteder og bygder som Norge er bygd opp av. Velfjord har en fjord, en bensinstasjon og sikkert ganske så mye snø om vinteren også. Altså som mange andre steder med rundt 1.000 innbyggere.

- Annonse -

Men den lille bygda skiller seg kraftig ut fra de fleste andre på grunn av en viktig ting ‒ nemlig de enorme forekomstene av kalkstein.

Det har ført til opprettelsen av selskapet Brønnøy Kalk, og utvinningen har ført til at området kalt Akselberg har blitt til et enormt gruveområde hvor store maskiner jobber jevnt og trutt.

Og snart jobber mange av disse helt på egenhånd også.

For Volvo Trucks har nå inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk om å levere de aller første kommersielle førerløse løsninger for å transportere kalk.

- Annonse -

For Brønnøy Kalk handler det om å transportere kalkstein via en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket, og det hele skal gjennomføres med seks førerløse Volvo FH-lastebiler.

Volvo har nylig gjennomført vellykkede automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling. Men i Veljord tar de ytterligere et skritt i og med at Brønnøy Kalk ikke kjøper de autonome lastebilene, men en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene.

Løsningen har allerede vært gjennom tester, og disse vil fortsette gjennom 2018 før det hele settes i drift innen utgangen av 2019.

- Annonse -

‒ Dette er et viktig skritt for oss, sier daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord.

‒ Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger.  Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked.

Svenskene har altså nådd punktet der de kan tilby selvkjørende kjøretøy i en komplett pakke.

‒ Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov. Dette handler om å samarbeide for å utvikle nye løsninger, noe som gir større fleksibilitet og effektivitet så vel som økt produktivitet, sier Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks.

Brønnøy Kalk kjøper altså ikke bilene, men en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn.

De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren, og ruten inkluderer kjøring både i tunneler og utendørs.

Og det hele er ganske så imponerende.

Sjekk selv hvordan det fungerer her:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her