Hjem / Nyheter / I lille Veljord skjer det noe historisk
Her kjører en førerløs Volvo. (Begge foto: Volvo)
Her kjører en førerløs Volvo. (Begge foto: Volvo)

I lille Veljord skjer det noe historisk

Framtiden har allerede kommet til Veljord i Nordland. Det kjører nemlig lastebilene av seg selv. Se video.

Veljord sør i Nordland er som hundrevis av andre små tettsteder og bygder som Norge er bygd opp av. Velfjord har en fjord, en bensinstasjon og sikkert ganske så mye snø om vinteren også. Altså som mange andre steder med rundt 1.000 innbyggere.

Annonse

Men den lille bygda skiller seg kraftig ut fra de fleste andre på grunn av en viktig ting ‒ nemlig de enorme forekomstene av kalkstein.

Det har ført til opprettelsen av selskapet Brønnøy Kalk, og utvinningen har ført til at området kalt Akselberg har blitt til et enormt gruveområde hvor store maskiner jobber jevnt og trutt.

Og snart jobber mange av disse helt på egenhånd også.

For Volvo Trucks har nå inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk om å levere de aller første kommersielle førerløse løsninger for å transportere kalk.

For Brønnøy Kalk handler det om å transportere kalkstein via en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket, og det hele skal gjennomføres med seks førerløse Volvo FH-lastebiler.

Annonse

Volvo har nylig gjennomført vellykkede automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling. Men i Veljord tar de ytterligere et skritt i og med at Brønnøy Kalk ikke kjøper de autonome lastebilene, men en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene.

Løsningen har allerede vært gjennom tester, og disse vil fortsette gjennom 2018 før det hele settes i drift innen utgangen av 2019.

‒ Dette er et viktig skritt for oss, sier daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord.

‒ Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger.  Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked.

Svenskene har altså nådd punktet der de kan tilby selvkjørende kjøretøy i en komplett pakke.

‒ Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov. Dette handler om å samarbeide for å utvikle nye løsninger, noe som gir større fleksibilitet og effektivitet så vel som økt produktivitet, sier Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks.

Brønnøy Kalk kjøper altså ikke bilene, men en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn.

De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren, og ruten inkluderer kjøring både i tunneler og utendørs.

Og det hele er ganske så imponerende.

Sjekk selv hvordan det fungerer her:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *