Slik fungerer Ferraris sterkeste bil

Glem LaFerrari, når SF90 Stradale kommer blir denFerraris aller sterkeste serieproduserte modell. Nå forklarer de hvordan hybridenfungerer. Se video.


LaFerrari var, eller rettere sagt er, en sjuk
imponerende bil. Den kobler en diger V12-motor med en elmotor, og totalt er det
963 hestekrefter som kan krølle hvilken som helst asfalt. Hybridløsningen kalt
Hy-Kers er hentet fra formel 1, og 0-100 km/t klokkes inn på lynraske 2,5
sekunder.

Det ble kun produsert 499 slike biler, og den siste som kom
var en Aperta i 2018.

Den er tidenes raskeste Ferrari med skilt, men snart får den
selskap av enda sterkere søster.

For det er ny dronning på vei fra Maranello, og denne gangen
bryter den steilende hesten endelig drømmegrensen med firesifret antall
hestekrefter.

Det sørger verdens mest imponerende motor for ‒ i samspill
med intet mindre enn tre elmotorer.

Under panseret på den kommende SF90 Stradale sitter det en
videreutviklet V8 F154, og dermed bør verdens beste motor ha blitt enda bedre.

F154 er nemlig motoren som har blitt kåret til den aller
beste i verden ikke mindre enn fire år på rad, og er i tillegg kåret til den aller
beste motoren verden har opplevd de siste 20 siste årene.

Ingen over og ingen ved siden av.

Vel, foruten den som sitter i SF90 Stradale da.

For den 90-graders turbomotoren klarer nå å levere ut 780 hestekrefter, det aller meste fra en V8-motor signert Ferrari noensinne.

Men den får altså hjelp fra tre andre motorer også.

En elmotor sitter mellom bakakselen og 8-trinns girkassen inspirert av løsningen til formel 1-bilene, samt at det er to elmotorer på forakselen.

Totalt byr de tre på ytterligere 220 hestekrefter.

Dermed bryter de fire motorene akkurat drømmegrensen på
1.000 hestekrefter, og det var nok garantert målet for Ferraris ingeniører også.

For å runde dette av har Ferrari også utviklet en ny
dobbeltclutch «F1-girkasse» med 8 gir, som gir den et maksimalt dreiemoment på
900 Nm ‒ 20 prosent mer enn 7-trinnskassen. Og selv med ett ekstra gir har Ferrari
faktisk klart å få vekten på girkassen ned med 7 kilo.

Dette bidrar til å gi SF90 Stradale en vekt-til-kraft-ratio
på 1,57 kg/hk, og et marktrykk på 390 kilo i 250 km/t sørger også for å holde bilen
klistret til asfalten.

En kvadrippel motor høres kanskje komplisert ut, men heldigvis trenger ikke den bak rattet å tenke på noe av dette. Det er bare å velge ut en av de fire kjøremodusene, så ordner automatikken resten.

Og det er ikke bare firesifret antall hestekrefter denne er
først på, men også firehjulsdriften.

For elmotorer foran betyr også drift på forhjulene, og den helelektriske
forakselen er kalt RAC-e. Løsningen gjør at elmotorene uavhengig av hverandre
kan levere dreiemoment til hvert av hjulene, og dermed skal det være enklere å
kontrollere bilen når man kjører helt på grensen.

Vel, iallfall ifølge Ferrari selv.

En tredje «første for Ferrari» er at dette faktisk er en
ladbar hybrid. Du kan altså plugge inn kabelen og lade opp en SF90 Stradale, og
kjøre den kun på elektrisk kraft relativt lenge ‒ 25 kilometer. Den elektriske
toppfarten er heller ikke til å kimse av, for du kan faktisk kjøre i 130 km/t i
modusen eDrive.

Så hva gir alt dette i akselerasjon?

Jo, SF90 Stradale er akkurat like rask som LaFerrari opp til
100 km/t, mens den bruker 6,7 sekunder opp til 200 km/t.

Må du nødbremse fra 100 km/t er dette nesten like imponerende,
for da stopper den nemlig på 29,5 meter.

Pris og antall biler er foreløpig ikke kjent, men vi kan jo
gjette på at den både blir dyr og eksklusiv.

Men så er den også den sterkeste gatebilen til Ferrari, med intet
mindre enn fire motorer.

Her kan du se hvordan de fire kjøremodusene har innvirkning på drivverket, og det ser vitterlig veldig imponerende ut.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene