VW med svært datasenter i Norge

Volkswagen-gruppen skal ansette hele 5.000 dataeksperter somskal utvikle løsninger for morgendagens biler. Og da trenger de miljøvennlig datakraft,noe de finner på Rjukan.


Den tyske gruppen er inne i en gedigen satsing, hvor
elbiler, selvkjørende teknologi og nettbaserte tjenester er de tre store
områdene det skal satses ekstra på.

For å få dette til har de delt programvareutviklingen opp i
fem mindre områder, og det er her de 5.000 ekspertene de skal ansette kommer
inn.

Ekspertene skal deles opp i følgende grupper: Bilen
operativsystem og nettilkobling. Intelligent chassis og cockpit. Automatisert
kjøring. Kjøretøy og energieffektivitet. Tjenesteplattform og mobile enheter.

Volkswagen-gruppen (VAG) kaller den nye avdelingen Car.Software,
og de skal utvikle et helt nytt operativsystem kalt vw.os som alle bilene i
gruppen skal utstyres med innen 2025.

Dette er selvsagt noe de har utviklet en stund allerede, og
den første modellen utstyrt med vw.os blir den kommende elbilmodellen ID. 3.

I dag utvikler de rundt 500 ekspertene i VAG litt under 10
prosent av den totale programvaren VAG trenger, men når de 5.000 ekspertene er
på plass håper gruppen at dette tallet skal stige til 60 prosent.

Programvareutviklingen strekker seg over et bredt felt, som elektrisk
og elektronisk utvikling, tilkobling, automatisert kjøring, brukeropplevelse
(UX), nettsky-arkitektur og e-handel er ting som hører hjemme i «Car.Software»-avdelingen.

Og dette digitale økosystemet gir selvsagt store
synergieffekter for verdens største bilprodusent med merker som Volkswagen, Audi,
Skoda, Seat og Porsche, for i framtiden vil VAG-gruppen komme med 10 millioner
nettilkoblet biler hvert eneste år.

Har alle disse bilene den samme programvaren vil det
selvsagt gjøre ting enklere ‒ og billigere.

På toppen av dette kommer også datakraft som brukes til andre
ting i utviklingen av en ny modell, som 3D-modellering og krasjtester.

For å håndtere alt dette til trenger de datakraft ‒ enorme
mengder med datakraft.

Den første modellen som kommer med vw.os blir altså ID. 3, og skal man lage en elbil bør også karbonavtrykket fra produksjonen være grønt.

Og dette har VAG tenkt på, og åpner nå sitt andre store og karbonnøytrale datasenter ‒ denne gang i Norge.

Det første karbonnøytrale datasenteret åpnet VAG i Reykjanesbær
på Island, og dette anlegget sparer rundt 6.200 tonn CO2 per år.

Nå kommer det et tilsvarende på Rjukan i Telemark, hvor et
helt nytt datasenter drevet med 100 prosent fornybar norsk vannkraft skal spare
mer enn 5.800 tonn CO2 per år.

Det norsket datasenteret til VAG er satt opp på bare seks måneder i samarbeid med det norske selskapet Green Mountain, og har en maksimal effekt på 2.750 kilowatt.

Datakraften skal brukes av merkene Volkswagen og Audi til høytytende servere, som prosesserer krevende beregninger i den digitale kjøretøyutviklingen. Dette inkluderer simuleringer av krasjtester og virtuelle vindtunelltester.

– Vi støtter digitaliseringen på alle områder innen Volkswagen-gruppen.
Med nye teknologier og digitale samarbeidsformer øker behovet for datakraft i
selskapet. Derfor øker vi stadig kapasiteten vår, sier Mario Müller, sjef for
IT-integrasjon og tjenester i VAG.

– For oss er både økonomiske faktorer og bærekraft sentrale
aspekter. Det nye datasenteret i Norge innfrir begge. Driften er kostnadseffektiv
og helt klimanøytral, understreker Müller.

Slike datasentre skal altså avlaste gruppens interne IT-systemer,
og åpner for at komplekse beregninger og store oppgaver kan gjøres eksternt.

Å legge slike datasentre langt nord er gunstig på grunn av to ting. For det første er tilgangen på fornybar energi stor, og for det andre hjelper klimaet til med å kjøle ned hele anlegget.

Det er altså det norske selskapet Green Mountain som har
bygget datasenteret på Rjukan, og de har spesialisert seg på å levere datasenterkapasitet
til internasjonale selskaper.

– Vi er veldig stolte av den tilliten Volkswagen-gruppen
viser oss, sier Tor Kristian Gyland, administrerende direktør i Green Mountain.

– Vi er trygge på vår strategi med å drifte fleksibel
datakapasitet av topp kvalitet ved bruk av utelukkende fornybar energi,
avslutter Gyland.

Volkswagen åpnet for reserveringer av elbilen ID. 3 tidlig i
mai, og til nå har i overkant av 20.000 reservert den første utgaven kalt 1st
som det skal lages 30.000 av.

Leveringene av ID. 3 starter om rundt ett år, mens Audi allerede har kommet med sin første elbilmodell e-tron.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter