HjemElbilerVW med svært datasenter i Norge

VW med svært datasenter i Norge

Volkswagen-gruppen skal ansette hele 5.000 dataeksperter som skal utvikle løsninger for morgendagens biler. Og da trenger de miljøvennlig datakraft, noe de finner på Rjukan.

Den tyske gruppen er inne i en gedigen satsing, hvor elbiler, selvkjørende teknologi og nettbaserte tjenester er de tre store områdene det skal satses ekstra på.

- Annonse -

For å få dette til har de delt programvareutviklingen opp i fem mindre områder, og det er her de 5.000 ekspertene de skal ansette kommer inn.

Ekspertene skal deles opp i følgende grupper: Bilen operativsystem og nettilkobling. Intelligent chassis og cockpit. Automatisert kjøring. Kjøretøy og energieffektivitet. Tjenesteplattform og mobile enheter.

Volkswagen-gruppen (VAG) kaller den nye avdelingen Car.Software, og de skal utvikle et helt nytt operativsystem kalt vw.os som alle bilene i gruppen skal utstyres med innen 2025.

Dette er selvsagt noe de har utviklet en stund allerede, og den første modellen utstyrt med vw.os blir den kommende elbilmodellen ID. 3.

- Annonse -

I dag utvikler de rundt 500 ekspertene i VAG litt under 10 prosent av den totale programvaren VAG trenger, men når de 5.000 ekspertene er på plass håper gruppen at dette tallet skal stige til 60 prosent.

Programvareutviklingen strekker seg over et bredt felt, som elektrisk og elektronisk utvikling, tilkobling, automatisert kjøring, brukeropplevelse (UX), nettsky-arkitektur og e-handel er ting som hører hjemme i «Car.Software»-avdelingen.

Og dette digitale økosystemet gir selvsagt store synergieffekter for verdens største bilprodusent med merker som Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Porsche, for i framtiden vil VAG-gruppen komme med 10 millioner nettilkoblet biler hvert eneste år.

Har alle disse bilene den samme programvaren vil det selvsagt gjøre ting enklere ‒ og billigere.

- Annonse -

På toppen av dette kommer også datakraft som brukes til andre ting i utviklingen av en ny modell, som 3D-modellering og krasjtester.

For å håndtere alt dette til trenger de datakraft ‒ enorme mengder med datakraft.

Den første modellen som kommer med vw.os blir altså ID. 3, og skal man lage en elbil bør også karbonavtrykket fra produksjonen være grønt.

Og dette har VAG tenkt på, og åpner nå sitt andre store og karbonnøytrale datasenter ‒ denne gang i Norge.

Det første karbonnøytrale datasenteret åpnet VAG i Reykjanesbær på Island, og dette anlegget sparer rundt 6.200 tonn CO2 per år.

Nå kommer det et tilsvarende på Rjukan i Telemark, hvor et helt nytt datasenter drevet med 100 prosent fornybar norsk vannkraft skal spare mer enn 5.800 tonn CO2 per år.

Det norsket datasenteret til VAG er satt opp på bare seks måneder i samarbeid med det norske selskapet Green Mountain, og har en maksimal effekt på 2.750 kilowatt.

Datakraften skal brukes av merkene Volkswagen og Audi til høytytende servere, som prosesserer krevende beregninger i den digitale kjøretøyutviklingen. Dette inkluderer simuleringer av krasjtester og virtuelle vindtunelltester.

– Vi støtter digitaliseringen på alle områder innen Volkswagen-gruppen. Med nye teknologier og digitale samarbeidsformer øker behovet for datakraft i selskapet. Derfor øker vi stadig kapasiteten vår, sier Mario Müller, sjef for IT-integrasjon og tjenester i VAG.

– For oss er både økonomiske faktorer og bærekraft sentrale aspekter. Det nye datasenteret i Norge innfrir begge. Driften er kostnadseffektiv og helt klimanøytral, understreker Müller.

Slike datasentre skal altså avlaste gruppens interne IT-systemer, og åpner for at komplekse beregninger og store oppgaver kan gjøres eksternt.

Å legge slike datasentre langt nord er gunstig på grunn av to ting. For det første er tilgangen på fornybar energi stor, og for det andre hjelper klimaet til med å kjøle ned hele anlegget.

Det er altså det norske selskapet Green Mountain som har bygget datasenteret på Rjukan, og de har spesialisert seg på å levere datasenterkapasitet til internasjonale selskaper.

– Vi er veldig stolte av den tilliten Volkswagen-gruppen viser oss, sier Tor Kristian Gyland, administrerende direktør i Green Mountain.

– Vi er trygge på vår strategi med å drifte fleksibel datakapasitet av topp kvalitet ved bruk av utelukkende fornybar energi, avslutter Gyland.

Volkswagen åpnet for reserveringer av elbilen ID. 3 tidlig i mai, og til nå har i overkant av 20.000 reservert den første utgaven kalt 1st som det skal lages 30.000 av.

Leveringene av ID. 3 starter om rundt ett år, mens Audi allerede har kommet med sin første elbilmodell e-tron.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her