Mercedes’ lengstlevende modell runder 40 år

G-klassen runder 40 år, og det feirer Mercedes med tre spesielle bursdagsversjoner.


I begynnelsen av 1970-tallet foregikk det forhandlinger mellom
Daimler-Benz AG og Steyr-Daimler-Puch i den østerrikske byen Graz.

Det var langt fra tilfeldig, for Mercedes hadde nemlig en
idé om en helt ny modell som skulle smelte sammen terrenget med byen. Og de
mente det passet usedvanlig bra å produsere disse i alpelandet Østerrike, og ville
at Steyr skulle sette de sammen på fabrikken i Graz.

De to ble enige.

Bakgrunnen for dette var altså at Mercedes ville laget en bil
(wagon) som også passet i terrenget (gelände), og utviklingen av
det som ble kalt en geländewagen startet opp i 1972.

Året etter hadde Mercedes blitt enig om hvordan den skulle
være, en firehjulsdrevet lettvekter for privat bruk.

Men det ble en trang fødsel.

For sjefene klarte ikke å bli enig om hvordan bilen egentlig
skulle være, men til slutt endte de opp med et konsept som hadde
spesifikasjoner langt over datidens terrengbiler. De ville satse mot noe de
kalte eksklusive fritidsbiler.

Så dermed var det bare å begynne byggingen og testingen, som
blant annet førte dem både til Sahara og polarsirkelen i 1974.

Planen var grandios, for de skulle ikke bare lage en forhøyd
terrengbil, men den skulle også fungere tilnærmet som en personbil, ha
firehjulstrekk og 100 prosent diff-lås.

I 1975 bestemte de seg for å gå for den nye modellen, og de ble enig om å bygge en ny fabrikk i Graz som kunne sette de sammen. Siden den gang har alle bilene i G-klassen blitt bygd der, og de aller fleste satt sammen for hånd.

Men det tok ytterligere fire år før bilen var salgsklar, og
den aller første Geländewagen debuterte altså i 1979 som med den originale
460-serien.

Den kom med fire motoralternativer, fra 72 hestekrefter til
156 hk. Kundene hadde valget mellom en kortversjon som kabriolet, eller
stasjonsvogn som enten kort eller lang versjon.

Sjekk milepælene for G-klassen helt nederst i saken.

10 år ble feiret med introduksjon av 463-serien, og siden
den gang har G-klassen blitt oppdatert med den seneste teknologien regelmessig.

I 1999 rundet modellserien 20 år, og den gang bestemte Mercedes seg for å feire det med en AMG-versjon. Den aller første serieproduserte var en G 55 AMG, og bød på en 5.5-liters 8-sylindret motor med treventils-teknologi som hadde 354 hk. Toppfarten var elektronisk begrenset til 210 km/t, og hadde en 5-trinns automatkasse og med forbedret chassis, bremser og eksosanlegg.

Da G-klassen rundet 30 år bød Mercedes på enda mer utstyr,
og gjorde innsiden mer komfortabel med mer sitteplass foran og bedre seter.

Nå er det altså 40 år som gjelder, og nå slår Mercedes like godt til med tre eksklusive bursdagsmodeller som de har kalt «STRONGER THAN TIME Editions».

Mercedes-Benz G 350 d, G 400 d, G 500 og Mercedes-AMG G 63.

Den minste er en G 400 d med en ny 6-sylindret OM 656 dieselmotor,
som yter 330 hk med et dreiemoment på 700 Nm fra 3.400 til 4.600 r/min.

Den neste er en G 500 som har en 4-liters V8 bensinmotor med
422 hk, og dreiemomentet er på 610 Nm fra 2.000 til 4.750 r/min.

Disse to kommer som en AMG Line, og for G 500’s del også med
et sportseksosanlegg. Mercedes har også puttet inn en masse ny teknologi i
modellene, som førerassistentpakken og 360 graders kamera.

Toppen på kransekaka er ikke overraskende en ekte terrengkonge,
Mercedes-AMG G 63. Denne skal altså markere 20 år for AMG-versjonene til
G-klassen, og gjør det med et brak.

For under panseret sitter det en 4-liters V8 biturbo-motor med
585 hk. Det er bakhjulsfokusert firehjulstrekk (40:60), den har tre difflåser, og
girskifte bør gå lynraskt med en 9-trinns AMG Speedshift TCT-kasse.

Et dreiemoment på 850 Nm fra 2.500 til 3.500 r/min skyver
denne fram så det holder, og den sprinter opp til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Toppfarten er på 220 km/t, som økes til 240 km/t med AMG
Driver's Package.

Det bør vel være en passende bursdagsfeiring.

Her er milepælene til G-klassen, den lengstlevende modellserien til Mercedes. Og gå nå ikke glipp av bildeserien helt til slutt.

  • 1979

De første G-modellene presenteres for
pressen. Produksjonsstart av 240 GD, 300 GD, 230 G og 280 GE.

  • 1980

Under sitt besøk til Tyskland i november
1980 blir pave John Paul II for første gang kjørt i en pavebil (popemobil) basert
på 230 G.

  • 1981

Ekstrautstyr tilgjengelig for kabriolet inkluderer
nå air condition, sidevendte seter og en hard topp. Det er 22 farger å velge
mellom.

  • 1983

I Paris-Dakar-rallyet er Jacky Ickx og
Claude Brasseur første over målstreken i en 280 GE.

  • 1985

G er betydelig oppgradert.
Standardutstyret inkluderer nå også differensiallåser, sentrallås og en turteller.

  • 1987

Ny oppgradering med elektriske vindusheiser,
en automatisk antenne og en større tank.

  • 1989

Lanseringen av 463-serien med mye utstyr og
fire motorvarianter: 250 GD, 300 GD, 230 GE og 300 GE. Det finnes tre versjoner:
Kabriolet, kortversjon stasjonsvogn og en lang stasjonsvogn.

  • 1993

500 GE vises som den første V8-modellen i
terrengbilen. 5-literen i den begrensede spesialmodellen utvikler 177 kW/240
hk. Fra september er G-modellene offisielt kjent som G-klassen. Modellbetegnelsene
er G 230, G 300, G 350 turbodiesel etc.

  • 1994

Andre oppdateringen for 463-serien, med
internt ventilert frontskivebremser og kollisjonspute for føreren.

  • 1996

G 300 turbodiesel med en 6-sylindret motor
(130 kW/177 hk) lanseres.

  • 1997

G-klasse Cabriolet debuterer i en ny
variant med en elektrohydraulisk myktopp.

  • 1998

G 500 med en V8-motor (218 kW/296 hk)
legges til det vanlige modellutvalget.

  • 1999

Med G 55 AMG er en AMG-variant en del av
den offisielle salgsporteføljen til G-klasse for første gang.

  • 2001

G-klassen får et betydelig oppgradert interiør som en del av modelloppdatering. Det utvidede standardutstyretinkluderer nye dynamiske styringssystemer, ESP, bremseassistenten BAS og det nye elektroniske grepsystemet ETS.

  • 2002

G 63 AMG er den første G-klassen med en 12-sylindret
motor.

  • 2004

Verdenspremiere for G 55 AMG med V8 turbomotor.
Den kraftigste G-klassen til dags dato har en effekt på 350 kW (476 hk).

  • 2006

Bi-xenonlykter med svingelys er standard i
G-klassen. G 320 CDI erstatter de tidligere dieselmodellene G 270 CDI og G 400
CDI.

  • 2007

Videre oppdatering: G-Klassen får nytt
instrumentpanel.

  • 2008

Introduksjon av den nye 5.5-liters
V8-motoren med 285 kW (388 hk). Modifisert radiatorgitter med tre louvres.

  • 2012

Komplett redesignet dashbord, midtkonsoll og infotainment. Affalterbach kommer med G 65 AMG, med en 12-sylindret motor med et dreiemoment på 1.000 Nm. G 63 AMG lanseres også med en 5.5-liters V8 biturbo.

  • 2013

Treakslet G 63 AMG 6x6 demonstrerer
overlegen terrengskapasitet.

  • 2015

For første gang tilbys en rekke farge- og
materialvalg både innvendig og utvendig. I tillegg går den nye G 500 4×4² med portalaksler
inn i serieproduksjon.

  • 2017

Supereksklusive (og dyre) Mercedes-Maybach
G 650 Landaulet kommer, og den er begrenset til 99 eksemplarer.

  • 2018

Den foreløpig siste generasjon av G-klasse
introdusert, og som bursdagsmodellene er bygget på.

  • 2019

G-klassen blir 40 år og AMG-varianten feirer
sin 20-årsdag i år. Mercedes feirer ikonet med tre spesielle modeller.

Her er bilder av G 350 d , G 400 d og G 500:

Les også:

Les mer om:

Nyheter