Jepp, en G-klasse med 800 hk


Brabus har gjort det igjen. Nå viser de fram en versjon av en Mercedes G 63 AMG med intet mindre enn 800 hestekrefter. Se bilder!

Hva ville de gjort om du hadde vunnet storgevinsten i lotto? Dette er en gjenganger som er vanskelig å svare på, men vi kan hjelpe deg litt på vei.

For hva med å kjøpe en Mercedes G-klasse AMG med 800 hestekrefter og som gjør 0-100 km/t som en ekte sportsbil?

Mercedes-Benz kaller selv AMG G 63 for G-Rex, og det er ikke uten grunn. Modellen er nesten like sterk som rovdyret som regjerte kloden for noen hundretusen år siden, det sørger 585 hestekrefter og dreiemomentet på 850 Nm for.

Men skal du blåse lottopengene på noe så er det like greit å gå for den som nærmer seg den fryktede dinosauren enda et hakk.

Nemlig en Brabus-versjon.

Her snakker vi virkelig krefter for gryna.

Brabus, som trimmer Daimler-modeller for harde livet, har tidligere vist oss et monster kalt 700 Widestar. Dette er en spinnvill terrengkonge med 700 hestekrefter og et dreiemoment på 950 Nm, og 0-100 km/t går unna på sportsbil-lignende 4,3 sekunder.

Men selv en konge må abdisere en dag.

For hils på modellen som selv skogens konge må vike for ‒ Brabus 800 Widestar.

Dette villdyret byr på 800 hestekrefter og hele 1.000 Nm, og flyr opp til 100 km/t på 4,1 sekunder. Sammenligner vi for eksempel med den gamle plakatkongen Ferrari Testarossa, så gjorde den ikoniske sportsbilen den samme sprinten på 5,3 sekunder. Nærmest som en dieselgamp sammenlignet med 800 Widestar ‒ som har eksakt like mange hester som Ferraris 812 Superfast.

Og med en slik G-klasse kan du blåse gjennom elgens territorium med en toppfart på 240 km/t, og da har Brabus faktisk elektronisk sperret bilen. Noe raskere enn dette er garantert skummelt i en slik firkantet bil.

Brabus har som vanlig utviklet et tuningsett til den originale V8-motoren, og navnet den etter antall hestekrefter. Så dermed heter den 800 Widestar.

Det siste ordet i modellnavnet er myntet på at Brabus har gjort den nye terrengkongen mer bredbeint. Støtfangerne foran og bak gjør den ti centimeter bredere enn den originale modellen, og noen gedigne 23-tommers hjul gjør den fryktinngytende både i asfaltjungelen og i den ekte jungelen.

For hadde ikke du skygget banen om du hadde møtt på en slik en?

Som vanlig har Brabus spikket på alt som er mulig å spikke på, og innsiden er ganske så ny i forhold til den originale AMG G 63.

Det går for det meste i dyrt og eksklusivt skinn og fete seter, og de har også flikket videre på lyssetningen for en AMG G63. Fargen på hundrevis av glassfiberoptikk endres synkront med belysningen av hele interiøret, og på utsiden løper det LED-lys når døra åpnes.

Du får faktisk selveste stjernehimmelen inn i denne, og beviset kan du se i bildegalleriet i slutten av saken.

Så hvorfor har de gjort det? For det er kult, vel!

Slik sitter en ekte lottovinner:

Så er det noen som spør hva du ville brukt lottogevinsten på så har du svaret.

Ikke politisk korrekt, men det er ifølge reklamene fra Norsk Tipping jo heller ikke slike heldiggriser.

Hvor stort innhugg i gevinsten en Brabus 800 Widestar gjør vet vi rett og slett ikke, men skal du krones som konge må du også regne med å blø litt.

Her er et bildegalleri av skogens nye konge som du kan nyte inntil Norsk Tipping ringer:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

En høyreist terrengkonge

Brabus tar farvel med W463-generasjonen av G-klasse med en høyreist terrengkonge som ikke lar seg stoppe av noe. (Alle foto: Brabus)

Les mer om:

Nyheter