Hjem / Nyheter / En høyreist terrengkonge
Brabus tar farvel med W463-generasjonen av G-klasse med en høyreist terrengkonge som ikke lar seg stoppe av noe. (Alle foto: Brabus)
Brabus tar farvel med W463-generasjonen av G-klasse med en høyreist terrengkonge som ikke lar seg stoppe av noe. (Alle foto: Brabus)

En høyreist terrengkonge

Med denne terrengbølla er det ingenting som stopper deg på vei til hytta.

Det er på det nærmest opplest og vedtatt at om du skal ha det råeste av terrengbilene er Mercedes G-klasse løsningen. Tyskernes 4×4-konge er faktisk akkurat oppgradert, og den nye generasjonen byr på en masse ny teknologi og tekniske løsninger.

Mercedes har allerede laget en farvel-versjon til den utgåtte W463-serien som kom i 1990. AMG G 65 blir ikke overraskende laget i kun 65 eksemplarer, og bilen som nok nærmer seg 5 millioner kroner i pris her hjemme byr på 630 hestekrefter og 0-100 km/t på 5,3 sekunder.

Om det ikke holder er det mulig å velge AMG-versjonen av den nye W464-serien basert på G 63. Denne har en 4,0-liters V8 med formidable 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm.

Det sender den vannvittige terrengbilen fra 0 til 100 km/t på lynraske 4,5 sekunder, og toppfarten er formidable 240 km/t.

Med det finnes en enda mer potente versjon, levert av Mercedes-trimmerne Brabus.

Verstingen heter Brabus 700 Widestar og ble lansert i september. Det er en spinnvill terrengkonge med 700 hestekrefter og et dreiemoment på 950 Nm, og 0-100 km/t går unna på sportsbil-lignende 4,3 sekunder.

Men Brabus gir seg ikke der.

Nå har de kommet med en farvel-versjon til den utgående W463-generasjonen med Brabus 700 4×4 Final Edition som kommer i kun 10 eksemplarer, og denne parkerer begge de nevnte når det kommer til terrengkjøring. For med denne har Brabus hevet G-klasse over det meste av hindringer, men de har selvsagt ikke glemte kreftene heller.

Brabus 700 4×4 har som navnet hinter også 700 hestekrefter ved lave 5.300 r/min, og dreiemomentet har gått fra de originale 760 Nm og sender nå kolossale 960 Nm til Speedshift Plus 7G-Tronic-automatkassen mellom 2.000 og 4.500 r/min. Kreftene sørger en diger og turbomatet 5,5-liters V8 for.

Pakken gjør sitt til at den relativt svære terrengbilen flytter på seg ganske så raskt, selv om den ikke kan konkurrere med den nye AMG G 63 eller Widestar. Sprinten går unna på 5,0 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 210 km/t.

Som vanlig har Brabus byttet ut diverse deler både utvendig og innvendig, så her er det ikke kun kreftene som teller. Det er blant annet nytt dempersystem som kan høydejusteres av føreren via en berøringsskjerm i cockpiten, og der inne finner vi også blant annet nye skinnseter.

De har til og med byttet ut akslingene med noen de utviklet til G500 4×4, noe som gjør den ekstra høyreist og robust. Bakkeklaringen er på enorme 60 centimeter, så denne lar seg ikke stoppe av noe på vei til hytta.

Kontrollenheten til Brabus byr også på flere kjøremoduser, slik som den nye G-klasse også har, og de fire modusene er «Comfort», «Sport», «Off-Road» og «Individual» som alle stiller inn understellet i ulike moduser.

Den kommer også med diverse karbondeler, 22-tommers hjul med dekk på hele 325/55 og en ny takspoiler over frontruta som også byr på kjørelys.

Totalt sett er Brabus 700 4×4 en høy og mektig terrengkonge som rager over de fleste på alle områder, og selv om den ikke er like rask som AMG G 63 eller Widestar har den altså fått oppheng-oppgraderinger som gjør den overlegen i terrenget.

Brabus tar altså farvel med den utgående generasjonen med denne, og prisen er heller ikke så ille som man kunne frykte.

Nye AMG G 63 som kom i sommer starter på 2,5 millioner kroner her hjemme, mens Brabus 700 4×4 som altså er basert på den utgåtte AMG-modellen har en tysk startpris på 2 millioner kroner. Men det er altså før staten smeller sine avgifter i bordet, som nok for den høyreiste terrengkongen er ganske så formidable.

Men den kommer altså kun i 10 eksemplarer, så da er det kanskje like greit å gå for AMG G 63 om du må raskt til hytta. Det hadde faktisk 15 nordmenn gjort allerede før den var lansert i sommer.  

Her er flere bilder av bilen som tar farvel med W463-utgavene av G-klassen:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Porsche viser nå fram en ny Cayenne med coupéform. (Alle foto: Porsche)

Her er Porsche Cayenne Coupé

Porsche gjør som sine tyske rivaler Mercedes og BMW, og lanserer nå en SUV-coupé. Gode …

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *