Nye Astra setter verdensrekord

Opel har redusert forbruket med 19 prosent for denkommende Astra-modellen, og det takket være nye motorer og ikke minst aerodynamiskegrep.


Med inntoget av elbiler har aerodynamikken blir stadig
viktigere for bilprodusentene, for nå teller hver ekstra kilometer de klarer å
vri ut av bilen.

Dette er en av grunnene til at for eksempel Tesla Model 3 ser såpass spesiell ut som den gjør. Amerikanerne ville gjøre det mest mulig luftmotstandsdyktig, og landet altså på et noe uvanlig design.

Dette har gjort at Model 3 har et luftdrag på 0,23 Cd (lavere
er bedre), noe som var best av alle da den kom. Senere har Mercedes introdusert
nye A-klasse, som slettet den rekorden med et luftdrag på pene 0,22 Cd.

For å sette dette i perspektiv kan vi opplyse at en aerodynamisk
hyperbil som Koenigsegg Agera er oppgitt med et luftdrag på mellom 0,33 og 0,37
Cd.

Jo mindre krefter som jobber imot bilen jo mer effektiv blir
den, og dette fokuserer også Opel på.

De lanserer nå en ny utgave av Astra, som riktignok ikke ser
så veldig annerledes ut enn den nåværende. Den ser faktisk ganske så lik ut,
men ikke la deg lure.  

For små grep har altså gjort underverker på Cd-målingene, og
dermed også på effektiviteten.

Opel har langtidsparkert den kommende Astra-modellen i enn vindtunnel,
og der har ingeniørene klekket ut nye løsninger som gjør bilen enda mer
effektiv.

Det inkluderer ting som nytt motordeksel og et nytt design på undersiden som reduserer turbulensen, samt et nytt automatisk styringssystem for åpning og lukking av øvre og nedre del av grillen.

Ut av vindtunnelen har Opel Astra Sports Tourer kommet med
en Cd-verdi på 0,25, mens femdørsutgaven noterte seg for 0,26 Cd. Den nåværende
modellen er oppgitt med 0,28 Cd, så den nye er ganske så mye mer
luftmotstandsdyktig.

Opel hevder selv at Sports Tourer er den stasjonsvognen i verden med laveste luftdrag, og i så fall har den satt ny verdensrekord for serieproduserte biler i den klassen.

0,25 Cd er blant annet det samme som Tesla Model X er
oppgitt med, og det er kun et fåtall modeller uansett type som kryper under
denne grensen.

Og sammen med nye motorer, girkasser og løsninger som gjør
at motorene blir raskere varmere sørger dette for at forbruket krymper med 19
prosent, ifølge Opel selv.

Produsenten har utviklet nye 3-sylindret turbomotorer på
1.2- og 1.4-liter, og disse bensinversjonene strekker seg fra 110- til 145
hestekrefter med et dreiemoment fra 195- til 236 Nm.

De har også to dieselversjoner på 1.5-liter, en med 105 hk/260Nm
og en med 122 hk som enten kommer med 285- eller 300 Nm avhengig av girkassen.

Astra får nemlig tre girkassealternativer, en 6-trinns
manuell kasse, en ny 7-trinns CVT (variabel automatkasse) med girhendler, og en
ny 9-trinns automatkasse som 1.5-liters diesel med 285 Nm leveres med.

De foreløpige WLTP-tallene viser at forbruket ligger på
mellom 0,44 for på mila for 1.5D-versjonen og 0,59 liter på mila 1.4-liters bensinmotoren,
og det er jo ikke ille.

Ellers har Opel også oppgardert ting som chassis, støtdempere,
lys, seter, teknologi, infotainment og førerassistenter, så la deg ikke lure at
den ser ut som den gamle ‒ dette er en ganske så ny bil.

Men verdens mest effektive bil uansett type kan den dog ikke skryte av å være.

I Shell Eco-maraton konkurreres det om å komme lengst mulig
på energi tilsvarende én liter drivstoff, og Ecorunner VI klarte tilbake i 2016
vanvittige 1.992 kilometer. Det blant annet takket være en aerodynamikk som ga
en Cd-verdi på smått utrolige 0,048.

Her er flere bilder av nye Opel Astra:

Les også:

Les mer om:

Nyheter