Annonse
Hjem Nyheter Nye Astra setter verdensrekord

Nye Astra setter verdensrekord

Opel har redusert forbruket med 19 prosent for den kommende Astra-modellen, og det takket være nye motorer og ikke minst aerodynamiske grep.

Med inntoget av elbiler har aerodynamikken blir stadig viktigere for bilprodusentene, for nå teller hver ekstra kilometer de klarer å vri ut av bilen.

Dette er en av grunnene til at for eksempel Tesla Model 3 ser såpass spesiell ut som den gjør. Amerikanerne ville gjøre det mest mulig luftmotstandsdyktig, og landet altså på et noe uvanlig design.

Dette har gjort at Model 3 har et luftdrag på 0,23 Cd (lavere er bedre), noe som var best av alle da den kom. Senere har Mercedes introdusert nye A-klasse, som slettet den rekorden med et luftdrag på pene 0,22 Cd.

For å sette dette i perspektiv kan vi opplyse at en aerodynamisk hyperbil som Koenigsegg Agera er oppgitt med et luftdrag på mellom 0,33 og 0,37 Cd.

Saken fortsetter under Annonsen

Jo mindre krefter som jobber imot bilen jo mer effektiv blir den, og dette fokuserer også Opel på.

De lanserer nå en ny utgave av Astra, som riktignok ikke ser så veldig annerledes ut enn den nåværende. Den ser faktisk ganske så lik ut, men ikke la deg lure.  

For små grep har altså gjort underverker på Cd-målingene, og dermed også på effektiviteten.

Opel har langtidsparkert den kommende Astra-modellen i enn vindtunnel, og der har ingeniørene klekket ut nye løsninger som gjør bilen enda mer effektiv.

Det inkluderer ting som nytt motordeksel og et nytt design på undersiden som reduserer turbulensen, samt et nytt automatisk styringssystem for åpning og lukking av øvre og nedre del av grillen.

Ut av vindtunnelen har Opel Astra Sports Tourer kommet med en Cd-verdi på 0,25, mens femdørsutgaven noterte seg for 0,26 Cd. Den nåværende modellen er oppgitt med 0,28 Cd, så den nye er ganske så mye mer luftmotstandsdyktig.

Opel hevder selv at Sports Tourer er den stasjonsvognen i verden med laveste luftdrag, og i så fall har den satt ny verdensrekord for serieproduserte biler i den klassen.

0,25 Cd er blant annet det samme som Tesla Model X er oppgitt med, og det er kun et fåtall modeller uansett type som kryper under denne grensen.

Og sammen med nye motorer, girkasser og løsninger som gjør at motorene blir raskere varmere sørger dette for at forbruket krymper med 19 prosent, ifølge Opel selv.

Produsenten har utviklet nye 3-sylindret turbomotorer på 1.2- og 1.4-liter, og disse bensinversjonene strekker seg fra 110- til 145 hestekrefter med et dreiemoment fra 195- til 236 Nm.

De har også to dieselversjoner på 1.5-liter, en med 105 hk/260Nm og en med 122 hk som enten kommer med 285- eller 300 Nm avhengig av girkassen.

Astra får nemlig tre girkassealternativer, en 6-trinns manuell kasse, en ny 7-trinns CVT (variabel automatkasse) med girhendler, og en ny 9-trinns automatkasse som 1.5-liters diesel med 285 Nm leveres med.

De foreløpige WLTP-tallene viser at forbruket ligger på mellom 0,44 for på mila for 1.5D-versjonen og 0,59 liter på mila 1.4-liters bensinmotoren, og det er jo ikke ille.

Ellers har Opel også oppgardert ting som chassis, støtdempere, lys, seter, teknologi, infotainment og førerassistenter, så la deg ikke lure at den ser ut som den gamle ‒ dette er en ganske så ny bil.

Men verdens mest effektive bil uansett type kan den dog ikke skryte av å være.

I Shell Eco-maraton konkurreres det om å komme lengst mulig på energi tilsvarende én liter drivstoff, og Ecorunner VI klarte tilbake i 2016 vanvittige 1.992 kilometer. Det blant annet takket være en aerodynamikk som ga en Cd-verdi på smått utrolige 0,048.

Her er flere bilder av nye Opel Astra:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker