Nå er import av 20 år gamle biler avgiftsfritt

Regjeringen har kappet aldersgrensen for import av avgiftsfriebiler fra 30 til 20 år. Med det ble for eksempel drømmebilen 500 SL Roadster 43.000kroner billigere over natta.  


Regjeringspartiet Frp har fått mye fortjent tyn for antall
bomstasjoner som har poppet opp i deres regjeringstid, men det selverklærte
bilpartiet har også sørget for at avgiftene rundt bilene har krympet noe.

Og nå har de fått igjennom nok et punkt i Granavolden-plattformen
som gir avgiftsreduksjon, nemlig fritak for engangsavgift for motorvogner som
er eldre enn 20 år.

«Regjeringen foreslår også at engangsavgiften for kjøretøy
over 20 år fjernes, og at engangsavgiften for motorsykler reduseres med 10 pst.»,
het det i regelforslaget som nå innført.

Tidligere var den grensen satt til 30 år, og er den grensen
som regnes som veteranbiler når det kommer til trafikkforsikringsavgift og forsikring.
Om disse også senkes til 20 år er foreløpig ukjent.

De som importerte en bil over 20 år før 1. juli fikk et
fratrekk på 91 prosent av engangsavgiften, og deretter steg prosenten med 1
prosent for hvert andre år:

  • Over 22 år fikk fratrekk på 92 prosent
  • Over 24 år fikk fratrekk på 93 prosent
  • Over 26 år fikk fratrekk på 94 prosent
  • Over 28 år fikk fratrekk på 95 prosent

Nå er altså fritaket for bilene over 20 år på 100 prosent ‒
altså ingen engangsavgift.

Vi har testet hva dette har å si med en tilfeldig utvalgt bil
på det tyske brukbilnettstedet Mobile. Der fant vi en Mercedes-Benz 500 SL
Roadster fra 1993, altså en 26 år gammel drømmebil.

Staten ville med den gamle regelen dratt inn 45.886 kroner i
avgifter på bilen, mens de når kun tar 2.400 kroner i vrakpantavgift.

Dette er altså en besparelse på 43.486 kroner, og totalt ville den toppløse 500 SL nå ha kostet oss 243.248 kroner om vi hadde betalte prisforlangende.

Slik ser en 500 SL Roadster ut:

De øvrig årstrinnene for engangsavgiften er uendret, så
regelendringen har ingenting å si for biler som er yngre enn 20 år.

Regjeringen tror at dette fører til at biler som tidligere ville
blitt importert når de 30 år, nå blir importert tidligere.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det i
fjor ble importert 500–600 brukte kjøretøy, i hovedsak biler og motorsykler,
som var førstegangsregistrert i perioden 1989–1998.

På samme tid som de senker den avgiftsfrie alderen til 20 år
reduserer også regjeringen engangsavgiften på motorsykler med rundt 10 prosent.
Dette gjennom en kombinasjon av økt innslagspunkt i slagvolumkomponenten og
reduserte satser.

Uansett størrelse vil alle motorsyklene få en reduksjon på 4
prosent.

Deretter heves det laveste innslagspunktet i
slagvolumkomponenten fra 125 kubikk til 225 kubikk, mens innslagspunktet på 900
kubikk ikke endres.

Det vil igjen si at de motorsyklene med lavest avgift i dag
også får den prosentvise største lettelsen.

Begge disse avgiftsendringene ble innført 1. juli.

Les også:

Les mer om:

Nyheter