Volvo melder inn en helt ny modell, XC70, og denne er helt spesiell i familien. (Fotos: Volvo)

Ny Volvo XC70 –⁠ og denne er helt spesiell

Kommende XC70 kan skryte av både ha svært kort og svært lang rekkevidde –⁠ avhengig av hva du måler mot. Så hva i all verrden er dette?


Volvos SUV-serie består av tre modeller, XC40, XC60 og flaggskipet XC90. I tillegg kommer de mer høyreiste elbilmodellene EX30, EX40 og den elektriske sjefen EX90.

Nå skal hullet mellom de to største XC-modellene tettes, for svenskene har på gang en helt ny SUV kalt XC70. Og siden dette er en XC kommer den kun som ladehybrid, så den blir nok dessverre ikke så veldig salgsbar her hjemme. Og ja, Kina er foreløpig det eneste landet som den nye modellen er bekreftet lansert i, men Volvo skal vurdere andre land etter hvert.

-->
Med kjøring kun på elektrisk kraft kan selvsagt ikke XC70 konkurrere mot dagens elbiler, men den gruser alt av konkurrenter når det kommer til elektrisk rekkevidde for ladehybrider. Og det er en grunn til nettopp det.

Dette blir Volvos første såkalte extended-range ladbare hybrid – en plug-in hybridbil med opptil hele 200 kilometer elektrisk rekkevidde.

XC70 er satt sammen på den nye SMA-plattformen, og denne laget for litt mer premium biler åpner for såkalte EREV. Den forkortelsen står for Extended Range Electric Vehicle.

– XC70 markerer vår strategiske inngang til plug-in hybrid-segmentet med lengre rekkevidde, en perfekt bro til full elektrifisering, forklarer Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars.

– Dette gjør oss i stand til å opprettholde og utvikle en balansert produktportefølje, samtidig som bilen tilbyr et svært attraktivt alternativ til kunder som ennå ikke er klare for helelektriske biler. Dette er også et eksempel på regionalisering, hvor vi tilpasser oss de lokale markedsbehovene.

Vi skal ikke så altfor mange årene tilbake for å finne mange rene elbiler som kun hadde drøyt 200 kilometer rekkevidde, og en ladehybrid som når denne grensen kan selvsagt benyttes som en ren elbil uten utslipp under dagligdags bruk. Bonusen er lang total rekkevidde og  ingen lengre ladestopper når man er på langtur.

Den kommende modellen bygger videre på designretningen som både Volvo og Polestar styrer etter, og dette er en slags skandinaviske designarv.

Volvo forklarer at bilens oppreise positur og distinkte funksjoner uttrykker selvtillit og simplisitet, med sømløse linjer fra front til bak. De sier videre at de har jaktet både en robust og dynamisk silhuett.

Foran er grillen inspirert av elbilene og de har gitt Tors Hammer-designet et litt dristigere uttrykk, og plassert frontlyktene med Matrix LED-teknologi rett under kjørelysene. Dette gjør at frontlysene intelligent tilpasser seg vei- og trafikksituasjoner, som bidrar til å forbedre både sikt og sikkerhet, melder bilmerket selv.

Og bak er det heller ikke så vanskelig å se at dette er en Volvo. Sjekk dette lyktedesignet:

Faktisk er XC70 ikke en helt ny modell, vel, på en måte. For tilbake i 1997 kom de med en V70 Cross Country også kjent som V70 XC, og dette var en litt røffere versjon med blant annet firehjulsdrift. Den er også en liten inspirasjon for den nye.

For den kommende bilen skal gjenspeile egenskapene som en allsidig familiebil som er klar for alle slags eventyr, og rent størrelsesmessig plasserer den seg altså mellom 4,71 meter lange XC60 og 4,95 meter lange XC90.

Volvo melder at de skal komme med flere detaljer i tiden framover, og blir tilgjengelig for bestilling senere i år. Ja, for de som bor i Kina.

Les også:

Hva tenker du