Tilbake i 2003 fikk vi vår første og til nå eneste verdensmester i rally, og det var som kjent Petter Solberg som sto bak den bragden.
En av rivalene på den tiden var Harri Rovanperä, men han var aldri i nærheten av å utfordre Spydeberg-ekspressen – han brøt blant annet over halvpartene av rallyene han deltok i den sesongen.
-->
Finnen kunne kanskje blitt verdensmester i 2001, han endte kun åtte poeng bak Richard Burns som vant, og de poengene kunne han fort tatt i de to rallyene han ikke kjørte den sesongen.
Rovanperä senior, for vi kommer snart til junior, tok også sin eneste WRC-seier det året da han gikk til topps i Rally Sverige, mens Solberg for øvrig endte på 11. plass sammenlagt i 2001.
Om vi spoler fram 15 år dukket det opp to nye talenter med etternavnene Solberg og Rovanperä, og begge ansett som noen av de aller største rallytalentene på planeten. Men Oliver Solberg, som kjører for Sverige, og Kalle Rovanperä, skulle ta to litt forskjellige retninger.
Mens Solberg junior, nå 23 år, fortsatt ikke har fått en skikkelig mulighet i den ypperste WRC-klassen, er 24 år gamle Rovanperä godt etablert helt i toppen. Og tidvis fillerister han konkurrentene.
Debuten i toppklassen kom allerede i 2017, mens den aller første seieren ble innkassert i 2021 bak rattet på en Toyota Yaris. Skremmeskuddet var dermed avfyrt.
For det ble ytterligere seks seire i 2022, tre i 2023 og fire i 2024. Nylig åpnet han også vinnerkontoen for 2025 da han gikk til topps på Kanariøyene, noe som sendte han opp på 2. plass i sammendraget bak lagkamerat Elfyn Evans som har vunnet to av årets fire VM-runder.
Og vi kan være ganske sikre på at Rovanperä sikter seg inn på den øverste plassen, for tross sin unge alder ble han verdensmester både i 2022 og 2023, en bragd som altså pappa Harri Rovanperä aldri klarte.
Om Rovanperä junior er et rattalent helt utenom det vanlige ville Red Bull finne ut av, dette laget som har herjet på Formel 1-banen de siste årene. Så de inviterte han like godt til Red Bull Ring for å se om han kunne temme de villeste bilene på kloden.
Ikke nok med at han gikk fra biler som ofte befinner seg over underlaget, noe jo bildet litt over her viser, til biler som er limt til underlaget, men han skulle først lære hvordan man faktisk kjører en F1-bil og ikke minst banen. Nå kom han ikke helt uforberedt.
I forkant, dette tok plass i oktober, var han innom hovedkvarteret og fikk også testet simulatoren og Red Bull tilpasset også et sete til han.
Deretter bar det altså til banen, hvor han først kjørte to mindre Formel-biler før en eldre og helt ekte F1-bil ventet.
– Normalt kjører jeg rally, som selvsagt er annerledes. Du trenger mye bilkontroll der, og jeg har også en co-fører som forteller hvor jeg skal kjøre, sa Rovanperä før testen.
– I dag er co-føreren Patrick, som vil gi meg instruksjoner over radioen, og jeg har bare 10 runder på å lære denne bilen på denne banen.
Du skal selvsagt få se hvordan det hele gikk, og om den flyvende finnen klarte å holde hjulene på asfalten denne gang. Og vi kan jo sammenligne litt med tidene under fjorårets F1-løp på samme bane.
Der kjørte F1-stjernene selvsagt med de aller nyeste bilene, og alle kunne bilene og banen til fingerspissen. Kinesiske Zhou Guanyu noterte seg for den dårligste besterunden av de 20 førerne, og den lød på 1:10,470 minutt. Den raskeste under løpet ble satt av Fernando Alonso og lød på 1:07,694, mens Max Verstappen tok pole dagen før med lynraske 1:04,314.
Da vet du referansepunktene, for i videoen får du selvsagt tiden som den finske føreren noterte seg for.
Ok, fest setebeltet og klyp deg godt fast, for her skal rallystjernen Kalle Rovanperä prøve å temme det største udyret på fire hjul i løpet av kun 10 runder:
Les også: