Dette er to nye biler fra et nytt merke som nå setter kurs for Europa, og første land blir Norge. (Foto: Nybiltester)

Exlantix klar for Norge, her er rekkeviddene

Exlantix ES og Exlantix ET blir de første ut nå som tungvekteren Chery setter kurs for Europa. Første stoppested? Jo, Norge.


I disse dager går en av årets viktigste bilmesser mot slutten, for Auto Shanghai er en svær greie over i Kina – nå det viktigste billandet i verden. 

Der har det vært tusenvis av utstillere, og en av produsentene som satset tyngst var hardtsatsende Chery. Seneste i 2024 eksporterte denne gruppen 1,1 millioner biler, og kunne lokke med mange nyheter i Shanghai. 

-->
Men den største for oss her på andre siden av kloden er at de har klart et nytt merke som markerer starten på en ny europeisk satsing, nemlig Exlantix som også ble markert på bilutstillingen. 

Norge blir det første landet i Europa som får elbilene, og ifølge planen skal de dukke mot slutten av juni. Og Chery-gruppens direktør for Exlantix eksport-start her i Norge, Nathan Xue, gleder seg. Han slår fast om de kan lykkes i Norge, så ja, kan de også gjøre det i resten av Europa. 

Her Exlantix ES:

(Foto: Nybiltester)

– Vi har veldig respekt for det europeiske bilmarkedet, og Norge har vært ledende på elbil i mange år, sier han.

– Nordmenn har høye forventninger til rekkevidde, kvalitet og sikkerhet, og vi mener at konkurranse er det som kan tvinge oss fremover, og gjøre at vi kan utvikle teknologi enda raskere i fremtiden. Hvis vi vil vokse, er det i Norge vi må være for å teste, eller se hvordan vi kan bli enda bedre. 

Det er Sandven Gruppen gjennom Autoisme som er importør av Exlantix, og de vet godt hva det handler om. De tar blant annet inn Jaguar, Land Rover, Ram, Dodge og Seres. Nå lader de for Exlantix. 

Administrerende direktør i Autoisme, Frode Skaar-Ottesen, tar faktisk så seriøst på dette at han var på plass da Exlantix viste fram de to modellene i Shanghai. 

– Både Exlantix sine ES og ET modeller treffer på alt norske kunder er på jakt etter, ikke minst med tanke på kombinasjonen av teknologi, størrelse, rekkevidde og pris, sier Skaar-Ottesen.

– ET er den perfekte familiebilen, og ES kan utfordre mange av de råeste bilene på markedet. I tillegg er Chery Group en av verdens største aktører, noe som har vært en viktig faktor når vi skulle utvide vår satsing med et ekstra merke. Små, nye bilfabrikker har vi sett bort fra, derfor har vi høye ambisjoner fra start.

Her Exlantix ET:

(Foto: Nybiltester)

Sommeren begynner som kjent i nærme seg, men importøren har god kontroll og flere forhandlere er allerede på plass og flere kommer etter hvert. 

Chery-gruppen har et stort fokus på ettermarkedet, og krever faktisk 100 prosent dekning på lokal deletilgang allerede før den første bilen er levert kunden. Så her kjører de en litt annen strategi enn flere andre merker som har brøytet seg vei de siste årene. 

– Det er ingen tvil om at det er på servicemarkedet kampen står, viktigheten av svært gode garantiordninger og sikker deletilgang er den viktigste faktoren når kunder skal velge sin nye bil, sier Skaar-Ottesen.

De følger opp dette med å klistre 7 år/150.000 km garanti på Exlantix-bilene, som er utstyrt med et batteri fra den store produsenten CATL. Som du skal få se av den komplette listen bikker den som går aller lengst 600 kilometer, og den imponerer også på ladeeffekt som opplyses til hele 400 kW og 20-80 prosent på 10 minutter. 

(Foto: Exlantix)

Man trenger nok heller ikke å bekymre seg for sikkerheten, for da den kinesiske C-NCAP kollisjonstestet Exlantix ET i fjor ble det 5 stjerner. Nå som den er på vei til Europa så kommer helt sikkert også Euro NCAP til å kjøre modellene gjennom testkverna. 

I tillegg til 7 års garanti sier Exlantix at bilene skal være omfattende utstyrt hvor det aller meste er inkludert i standardpakkene, og legger til at prisene vil være ekstremt konkurransedyktig.

– Vi vet at pris er veldig viktig, og derfor går vi ut med en særdeles konkurransedyktig pris uten at det skal gå utover design, kvalitet, teknologi, sikkerhet eller rekkevidde. Standardpakken inkluderer omfattende utstyr som skal imøtekomme norske kunders behov, og vel så det, sier Xue. 

Det er altså to modeller som blir de første her i Europa, og totalt byr Exlantix på fem forskjellige utgaver. Her er disse og den oppgitte rekkevidden:

  • Exlantix ES 77 kWh Premium AWD: 505 kilometer
  • Exlantix ES 100 kWh Performance AWD: 610 kilometer
  • Exlantix ET 77 kWh Premium AWD: 427 kilometer
  • Exlantix ET 77 kWh Premium+ AWD: 427 kilometer
  • Exlantix ET 100 kWh Performance AWD: 525 kilometer 
(Foto: Exlantix)

Exlantix ES og Exlantix ET er tilgjengelig i Norge fra 3. kvartal og flere spennende modeller vil komme i løpet av 2026 og 2027, melder bilmerket som nå setter kurs for Norge og Europa. 

Selv om de to bilene er helt nye har vi faktisk sjekket dem litt ut, for det gjorde vi i Kina. Sjekk to av lenkene under for det første møtet med Exlantix ES og ET.

Les også:

Hva tenker du