Da verdens nest største bilkonsern, Volkswagen-gruppen, kom med årets første kvartalsrapport kunne de melde at salget var på 2,1 millioner biler, opp 0,9 prosent fra 1. kvartal 2024. Men vi kunne lese noe enda mer interessant i denne.
For den tyske gruppen annonserte også en enorm oppgang i ordreinntaket i løpet av 1. kvartal, faktisk opp formidable 29 prosent. Og her er det flere ting å bite seg merke i.
For de bilene som først og fremst sto for oppgangen var følgende: Volkswagen ID.7 Tourer, Cupra Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron og til slutt ikonet Porsche 911.
Og dette gir også utslag om man sorterer de nærmere 1 million bilene som ble bestilt i forrige kvartal på drivverk. For elbilene skjøt fart med en oppgang på 64 prosent, og hver femte bil som ble bestilt var en helelektrisk.
Et av merkene som hører hjemme i Volkswagen-gruppen er Audi, som igjen styrer Bentley, Lamborghini og MC-merket Ducati. Biltrioen leverte ut 388.756 kjøretøy i 1. kvartal, noe som er ned -3,3 prosent. Ducati noterte seg for øvrig for et salg av 11.947 motorsykler, ned -3,5 prosent.
Elbilene står fortsatt ikke for en veldig stor del av kjøretøyene, og her er det i all hovedsak snakk om Audi-merket. Bentley og Lamborghini sto kun for 5.355 biler i 1. kvartal.
Men elbilene har uansett et nytt driv, og det ble levert ut 46.371 slike. Dette resulterte i at Audi-merket registrerte en sterk vekst på 30,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Men det blir enda mer interessant når man ser hvor den elektriske veksten er.
Elbilmodellene var spesielt populære i Frankrike (+169 prosent), Sveits (+120 prosent), Nederland (+87 prosent), Norge (+64 prosent) og i hjemmemarkedet i Tyskland (+59 prosent).
Totalt leverte for øvrig Audi-merket ut 383.401 biler til kunder i 1. kvartal, ned rundt -3,4 prosent.
For elbilene var det en solid økning på 86 prosent rundt ordreinngangen i Vest-Europa, og uavhengig av drivlinje ble det bestilt 22 prosent flere biler i denne regionen. Elbilene er altså klart mest i støtet når det kommer til oppgang, og her har du en som nok mange kunne tenkt seg. Den sportslige stasjonsvognvarianten av Audi A6 e-tron, nemlig S6:

– I løpet av de første månedene av 2025 tok vi avgjørende skritt mot å reposisjonere selskapet vårt, sier administrerende direktør Gernot Döllner.
– Dette inkluderer avtalen for fremtiden som ble inngått mellom selskapets ledelse og bedriftsrådet i mars, som har som mål å øke produktiviteten, hastigheten og fleksibiliteten på våre tyske anlegg.
Og han legger til:
– Vårt modellinitiativ kommer nå, steg for steg, ut på de globale markedene. Vi er spesielt oppmuntret av salget og ordreinngangen for våre nye elektriske modeller.
I 1. kvartal som inkluder årets tre første måneder hadde Audi-gruppen en omsetning på 15,4 milliarder euro, driftsresultatet var på 537 millioner euro og netto kontantstrøm lød på -61 millioner euro.
Her hjemme solgte Audi 6. flest nybiler i april, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). De fikk registrert 641 biler, mens Volkswagen tronet på topp i forrige måned med hele 2.269.
Og ja, ID.7 som mange rundt om i Europa altså bestilte i 1. kvartal, er også populær her hjemme. Den store og nokså dyre bilen slo seg faktisk inn på 4. plass på topplisten for april med et salg på 696 biler, og er årets 5. mest populære nybil så langt med totalt 2.127 registreringer. Øverst topper nær sagt som vanlig Tesla Model Y med 3.656 nye biler etter årets fire første måneder.
Les også: