Dette er rett og slett en klassisk Land Rover med elektrisk drift. (Fotos: Inverted)

Her er en eldrevet klassisk Land Rover

Britiske Inverted har kastet seg over de klassiske Land Roverne, og det betyr at disse blir elbiler.


For to år presenterte et nytt selskap seg i Storbritannia, og som mange andre som har dukket opp de siste årene handler dette om å bygge om biler. Mer eksakt skal Inverted «regenererer klassiske biler og leverer luksuriøse, designdrevne elbiler», ja, ifølge dem selv. 

De startet med en elektrisk Range Rover Classic utstyrt med et Tesla-batteri på 80 kWh, og med tre kjøremoduser – Eco, Sport og Off-Road. Og nå er det på tide å ta et nytt steg, og de holder seg i traktene til Range Rover, dog enda et hakk på den klassiske skalaen.  

-->
For neste ut er nemlig Land Rover Series I, II og III, og Inverted melder selvsikkert at de nå løfter signaturhåndverk og innovasjon over til en av Storbritannias mest elskede firehjulstrekkere.

Og absolutt ingen fare, Inverted Series Land Rovere har beholdt sin gamle klassiske og tidløse sjarm selv om de er langt mer moderne under skallet. Og her får til og med kundene være med på å forme sin elektriske Land Rover, så potensielt kan alle disse bilene være unike. 

Nå handler det ikke lenger om et 80 kWh batteri fra Tesla, for her har de tatt et viktig grep. Nå her benyttes en 62 kWh vanntett batteripakke, og ifølge Inverted er denne smart fordelt mellom foran og bak for å optimalisere vektfordelingen og forbedre trekkraften.

Når det gjelder kreftene så er det en elektrisk motor på 160 hk som leverer rundt 900 Nm dreiemoment, og dette åpner for 0-100 km/t på drøyt 8 sekunder.

Videre kan de opplyser om at den originale fordelingskassen er beholdt og tilbyr høy/lav girkasseutveksling og en differensialsperre for seriøs terrengkjøring.

Batteripakken åpner for en realistisk rekkevidde på opp mot 200 kilometer, mens hurtigladingen har en maks effekt på 60 kW og bruker rundt 38 minutter på 20-80 prosent. 

Som Range Roveren har også Land Roveren tre kjøremoduser, men her er Sport byttet ut med Trafific i tillegg til de to samme Eco og Off-Road. 

Bilene blir også utstyrt med elektrisk servostyring og servoassisterte bremser, så dette er virkelig en moderne utgave av den gamle klassikeren. 

– Series Land Rovere er vakre, ikoniske maskiner, sier Harry Millington, grunnlegger av Inverted. 

– Men la oss innse det, ikke alle ønsker å slite med en choke på en kald morgen eller puste inn eksosen som siver gjennom bilen. Våre elektrifiserte versjoner bevarer alt folk elsker med disse klassikerne, samtidig som de blir morsommere, mer pålitelige og uendelig mye mer brukbare.

Og ja, vi må ikke glemme at Inverted nå også tilbyr et Land Rover Defender Kit, og der løfter de elektrifiseringssettet som brukes i Range Rover, nå med en batteripakke på 82 kWh, over til Land Rover Defender. Her kan det også velges mellom et drivverk som yter 300 hk og et som vrir ut 450 hk og permanent 4WD. 

Men rosinen i pølsa er jo de gamle klassikerne, jordtråkkerne, eller som de er bedre kjent som – Land Rover. 

Her er flere bilder av... å, du vil vite prisen?

Vi hadde jo håpet du glemte å spørre, for den lyder på solide 125.000 pund. Det er i skrivende stund 1,73 millioner kroner. Men så skreddersys altså bilene etter kundens spesifikasjoner, og det er altså mulig å velge mellom alle de tre klassiske seriene av Land Rover. 

Ok, da er alle fornøyd, og vi kan se på flere bilder:

Les også:

Hva tenker du