Nå «truet» riktignok den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller med å åpne for inntak av ikke-elbiler, og det skjedde etter at de var så misfornøyde med det foreslåtte statsbudsjettet lagt fram forrige måned.
Men de forblir nok en ren elbil-importør også i nærmest framtid, og det betyr at nordmenn går glipp av em splitter ny modell som nå har rullet ut av samlebåndet i Wolfsburg ‒ Volkswagen Tayron.
Og det er synd, for dette er en skikkelig allrounder av en SUV, for den fjerde modellen som nå produseres i Wolfsburg er en ganske praktisk bil som også er mulig å få med sju seter. Den blir også tilgjengelig både som bensin, diesel, mildhybrid og ladehybrid.
Sistnevnte er akkurat like miljøvennlig som en elbil i hverdagen, for her er det elektriske rekkevidder på over 100 kilometer takket være et batteri på 19,7 kWh. Og ja, en total rekkevidde på 850 kilometer, så tygg på den elbiler!
Nevnte vi hengervekten og firehjulsdrift? Ikke? Vel, Tayron kan slepe 2,5 tonn og har 4Motion, så ja, dette er virkelig en praktisk allrounder.
Bilen lages i likhet med Golf, Tiguan og Touran i Volkswagen-konsernets aller største fabrikk, og ja, bilverden største ettersom det er satt sammen over 48 millioner biler i Wolfsburg, og følger nå i hjulsporene på disse. Det betyr at Tayron nå har gått inn i produksjon.
‒ Wolfsburg har alltid vært et forbilde innenfor vårt produksjonsnettverk ‒ og vil fortsette å fylle denne rollen selv i utfordrende tider, sier Christian Vollmer, styremedlem for produksjon og logistikk i Volkswagen-merket og også medlem av den utvidede konsernledelsen.
‒ Andre steder ser på hva som skjer i Wolfsburg. Den vellykkede Tayron SoP (Start of Production) sender et sterkt signal.
Det krever selvsagt stor innsats å fase inn en helt ny modell i en fra før særdeles hektisk fabrikk
‒ En billansering er alltid en teaminnsats, som involverer hele produksjonsteamet. Med Tayron passet mange tannhjul perfekt: fra trykkverksted til karosserikonstruksjon, lakkering, montering og ferdigstillelse av kjøretøy, sier fabrikksjef Uwe Schwartz.
I tillegg må alle ledd levere, og det betyr at samarbeidet med avdelinger som innkjøp og teknisk utvikling må gå knirkefritt.
Alt dette har åpenbart vært tysk grundighet, for Tayron har holdt seg til den opprinnelige SoP-planen.
‒ Våre kolleger kan være stolte av denne prestasjonen, sier Schwartz.
‒ I de kommende ukene vil vi gjøre alt vi kan for å øke Tayron-produksjonen.
Den nye SUV-modellen har ganske brede hjulspor å fylle.
‒ Tayron SoP markerer en viktig milepæl for Wolfsburg-området. Jeg er sikker på at vår nye SUV vil bygge videre på suksessen til forgjengeren Tiguan Allspace, og gi et viktig bidrag til jobbsikkerhet, sier Jürgen Mahnkopf, nestleder i General and Group Works Council.
‒ Kunder i Kina er allerede begeistret for denne bilen, og Tayron vil også finne mange kjøpere i Europa.
Vel, de befinner seg ikke i Norge, for dette er altså en ikke-elbil og vi er unntaket. Men de andre kundene kan forvente seg den nyeste og nest største SUV-modellen til Volkswagen-merket etter Touareg i løpet av våren.
Les også: