Toyotas Supra-historie strekker seg helt tilbake til 1978, for da kun de presentere en ny sportslig sjef basert på Celica-modellen. Men etter at 4. generasjonen som dukket opp i 1993 ble faset ut i 2002 hadde de fleste gitt opp håpet om å få se den i en ny generasjon.
Men Toyota hadde bare sendt den inn i en litt lengre dvale, for i 2019 dukket den opp igjen ‒ og denne gang med de to bokstavene GR foran modellnavnet.
TGR har altså laget en spesialutgave som skal være den ultimate Supra-modellen, og GR Supra A90 Final Edition har fått en rekke oppgraderte kjørerelaterte elementer. Her er det 95 ekstra hestekrefter, 70 Nm mer dreiemoment, karakteristiske aerodynamiske oppdateringer, et racing-inspirert opphengssystem og dekk med større diameter.
Toyota legger til at selv om denne skal runde av den nåværende generasjonen så vil de fortsette å utvikle Supra-utgaver for racerbanene, så helt slutt blir det ikke.
Når vi er på racerbanen.
Den ultimate versjonen er inspirert av de som raser rundt i forskjellige konkurranser, som drifting, langdistanseløp og i selveste Nascar. Og ja, GR Supra GT4 som har vunnet flere mesterskap for private lag.
Og her må vi selvsagt nevne en nordmann som dermed har spilt en liten rolle i Final Edition, for vår egen Fredric Aasbø er en ekte driftemester over i USA. I år ble han riktignok «kun» nummer tre, men Aasbø har også vunnet flere mesterskap. Og ja, han drifter med en GR Supra.
GR Supra A90 Final Edition, som selvsagt kun kommer med manuell girkasse, skal by på det beste når det kommer til kraft, smidighet og presisjon.
Men de som jakter denne må være ganske raske, for Toyota setter punktum etter 300 biler.
Når det gjelder kraften går den fra standard 340 til 435 hk, mens dreiemomentet er økt fra 500 til 570 Nm. Og ja, toppfarten er økt med 20 km/t og lyder på 270 km/t.
For det ultimate grepet har Toyota satt inn dempere som kan justeres, såkalt KW-fjæring løftet fra racerbilen GR Supra GT4. Andre ting, som justert cambervinkel både foran og bak, skal sørge for at denne sluker svinger enda mer effektivt, og de har også optimalisert den aktive differensialkontrollen for å redusere understyring.
Denne utgaven er både forsterket og stivet opp, har fått enda mer direkte styring og skodd med enda bredere dekk for ekstra grep. Og ja, enda bedre bremser.
Det er også kosmetiske endringer, for den europeiske delen av TGR har optimalisert A90 Final Edition i vindtunnel, og på innsiden er det selvsagt bøtteseter og en masse røde detaljer. For ja, denne utgaven ser rødt.
Her er flere bilder av bilder av Toyota GR Supra A90 Final Edition:
Den andre utgaven er altså en oppgradert bil som heter GR Supra Lightweight Evo, og her har Toyota tatt tilbakemeldinger fra mange av de som kjører en Supra på racerbanen og løftet de inn en oppgradert utgave.
Også denne har fått flere av løsningene til A90-utgaven som skal gjøre at den blir enda mer effektiv rundt en bane, så her det også en ny diff og nye bremser. Og ja, som du skal få se av bildene er den blant annet utstyrt med en såkalt ducktale bakspoiler, og som navnet sier har de også benyttet seg av lette materialer som karbonfiber.
Både understells- og chassismodifikasjoner skal sørge for at bilen får enda mer kontakt med bakken, og på innsiden har den også fått nye røde innslag blant annet på girspaken ‒ for også dette er en manuell utgave.
Her er bilder av Toyota GR Supra Lightweight Evo:
Den oppdaterte GR Supra Lightweight Evo og den nye GR Supra A90 Final Edition vil være tilgjengelig for bestilling her i Europa fra begynnelsen av neste år, og er dermed ikke veldig langt unna.
Så drømmer du om den ultimate også 5. generasjonen av legendariske Supra bør du allerede nå gjøre deg klar, for 300 eksemplarer er altså for hele verden ‒ ikke bare Europa.
Les også: