Toyotas Supra-historie strekker seg helt tilbake til 1978, for da kun de presentere en ny sportslig sjef basert på Celica-modellen. Men etter at 4. generasjonen som dukket opp i 1993 ble faset ut i 2002 hadde de fleste gitt opp håpet om å få se den i en ny generasjon.
Men Toyota hadde bare sendt den inn i en litt lengre dvale, for i 2019 dukket den opp igjen ‒ og denne gang med de to bokstavene GR foran modellnavnet.
Dette står Gazoo Racing, og det betyr racinglignende kjøreegenskaper. Faktisk er GR Supra den første globale modellen utviklet av Toyota Gazoo Racing (TGR), paraplyorganisasjonen for Toyotas motorsportaktiviteter.
Nye Supra ble dermed enda suprere.
Den nye generasjonen er for øvrig laget i samarbeid med BMW, og GR Supra er dermed en nær søster av tyskernes Z4-modell.
Nå kom det nok ikke som et veldig stort sjokk at den supre modellen gjorde comeback, for styrelederen sjøl brenner for motorsport. Akio Toyoda, selv en racerfører kjent under navnet Morizo, forlangte rett og slett en ny Supra.
‒ Jeg har brukt utallige timer på å kjøre en gammel Supra på Nürburgring for å bli en mestersjåfør. Supra er som en gammel venn som har en spesiell plass i hjertet mitt. Mens andre produsenter satte sine vakre nye prototyper som de skulle introdusere på prøver, kjørte jeg en gammel Supra som ikke lenger var i produksjon, sa det som virket som en litt misfornøyd Toyoda i 2019.
Vel, han hadde kanskje vært misfornøyd, men nå ventet altså en helt ny utgave. GR Supra er altså født på Nürburgring, så mesterfører Morizo bør iallfall ha verktøyet i orden når han besøker den kjente banen.
Det er altså over fem år siden, og denne generasjonen nærmer seg åpenbart slutten. For nå frister Toyota med en ny utgave som skal komme i 2025, og den er for sikkerhets skyld kalt GR Supra A90 Final Edition ‒ den siste utgaven.
Med på den reisen blir også en annen ny oppgradert utgave, GR Supra Lightweight EVO, som ja, også bør være kjøreglad så det holder.
Slik ser de to ut, og det er den øverste som er den nye og aller siste utgaven, og den røde er den oppgraderte lettvekteren:
TGR har altså laget en spesialutgave som skal være den ultimate Supra-modellen, og GR Supra A90 Final Edition har fått en rekke oppgraderte kjørerelaterte elementer. Her er det 95 ekstra hestekrefter, 70 Nm mer dreiemoment, karakteristiske aerodynamiske oppdateringer, et racing-inspirert opphengssystem og dekk med større diameter.
Toyota legger til at selv om denne skal runde av den nåværende generasjonen så vil de fortsette å utvikle Supra-utgaver for racerbanene, så helt slutt blir det ikke.
Når vi er på racerbanen.
Den andre nye utgaven som Toyota nå viser fram er en litt motorsportinspirert som heter GR Supra Lightweight EVO, og denne har spisset håndtering gjennom oppgraderinger av fjæring og chassis, bedre bremsing, optimalisert tuning og raffinert aerodynamikk.
Ok, la oss ta bilene en etter en, og vi starter selvsagt med den som tar farvel.
Den ultimate versjonen er inspirert av de som raser rundt i forskjellige konkurranser, som drifting, langdistanseløp og i selveste Nascar. Og ja, GR Supra GT4 som har vunnet flere mesterskap for private lag.
Og her må vi selvsagt nevne en nordmann som dermed har spilt en liten rolle i Final Edition, for vår egen Fredric Aasbø er en ekte driftemester over i USA. I år ble han riktignok «kun» nummer tre, men Aasbø har også vunnet flere mesterskap. Og ja, han drifter med en GR Supra.
GR Supra A90 Final Edition, som selvsagt kun kommer med manuell girkasse, skal by på det beste når det kommer til kraft, smidighet og presisjon.
Men de som jakter denne må være ganske raske, for Toyota setter punktum etter 300 biler.
Når det gjelder kraften går den fra standard 340 til 435 hk, mens dreiemomentet er økt fra 500 til 570 Nm. Og ja, toppfarten er økt med 20 km/t og lyder på 270 km/t.
For det ultimate grepet har Toyota satt inn dempere som kan justeres, såkalt KW-fjæring løftet fra racerbilen GR Supra GT4. Andre ting, som justert cambervinkel både foran og bak, skal sørge for at denne sluker svinger enda mer effektivt, og de har også optimalisert den aktive differensialkontrollen for å redusere understyring.
Denne utgaven er både forsterket og stivet opp, har fått enda mer direkte styring og skodd med enda bredere dekk for ekstra grep. Og ja, enda bedre bremser.
Det er også kosmetiske endringer, for den europeiske delen av TGR har optimalisert A90 Final Edition i vindtunnel, og på innsiden er det selvsagt bøtteseter og en masse røde detaljer. For ja, denne utgaven ser rødt.
Her er flere bilder av bilder av Toyota GR Supra A90 Final Edition:
Den andre utgaven er altså en oppgradert bil som heter GR Supra Lightweight Evo, og her har Toyota tatt tilbakemeldinger fra mange av de som kjører en Supra på racerbanen og løftet de inn en oppgradert utgave.
Også denne har fått flere av løsningene til A90-utgaven som skal gjøre at den blir enda mer effektiv rundt en bane, så her det også en ny diff og nye bremser. Og ja, som du skal få se av bildene er den blant annet utstyrt med en såkalt ducktale bakspoiler, og som navnet sier har de også benyttet seg av lette materialer som karbonfiber.
Både understells- og chassismodifikasjoner skal sørge for at bilen får enda mer kontakt med bakken, og på innsiden har den også fått nye røde innslag blant annet på girspaken ‒ for også dette er en manuell utgave.
Her er bilder av Toyota GR Supra Lightweight Evo:
Den oppdaterte GR Supra Lightweight Evo og den nye GR Supra A90 Final Edition vil være tilgjengelig for bestilling her i Europa fra begynnelsen av neste år, og er dermed ikke veldig langt unna.
Så drømmer du om den ultimate også 5. generasjonen av legendariske Supra bør du allerede nå gjøre deg klar, for 300 eksemplarer er altså for hele verden ‒ ikke bare Europa.
Les også: