Range Rover Electric testes nå i gloheten. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Elektriske Range Rover nærmer seg

Selvsagt skal også Range Rover ta det elektriske spranget, men først må den bare forsere noen sanddyner.


Sent i fjor kom bekreftelsen på at Range Rover jobbet aktivt med sin første helelektriske modell, enkelt og greit kalt Range Rover Electric.

Deretter satte prototyper kurs for polarsirkelen, for dette skal selvsagt også bli en ekte Range Rover. Det betyr at den skal mikse luksus med kjøreegenskaper som takler det aller meste den møter ‒ også iskalde norske vinterforhold. 

-->
Siden har det vært ganske stilt rundt elbilen, men Range Rover har selvsagt jobbet videre med utviklingen. Det har nå tatt elbilen til en helt annen verden enn den møtte i vinterkalde Nord-Sverige. 

Der møtte den -40 grader med de utfordringene det byr på, og nå har den funnet veien til De forente arabiske emirater hvor Range Rover Electric møter en brennhet ørken.

I likhet med testen i Sverige skal det meste også få kjørt seg i ørkenen, og det inkluderer ytelse og selvsagt rekkevidde.

Jaguar Land Rover (JLR) melder at prototypene nå møter temperaturer opp mot 50 grader og en luftfuktighet på 90 prosent, og at ingenting skal forbli uutforsket i jakten på optimal komfort og enestående kjøreegenskaper – fra dynamisk ørkenklatring til solfylt bykjøring.

JLR er som vanlig optimistisk, og sier at Range Rover Electric leverer imponerende effektivitet og overgår de termiske testresultatene som er registrert for alle Range Rovere på sand. Oppmuntrende nok takler bilen varmen, og tåler å bli kjørt hardt i sin ørkenvandring over lange distanser uten at det går utover ytelsen.

‒ Et varmt klima er en av de mest utfordrende for alle elbiler, på grunn av behovet for å kjøle ned kupeen og optimalisere batteriytelsen samtidig, forklarer Thomas Müller, Executive Director, Product Engineering.

‒ Den ekstra utfordringen med å kjøre på sand krever kontrollert dreiemoment i lav hastighet, så våre spesialutviklede trekkraft- og varmestyringssystemer fungerer sammen for å sikre at kraftleveringen forblir upåvirket. Våre tester har vist at i dette klimaet, ved gjentatte ganger å kjøre tilsvarende 100 meter oppoverbakke på fin sand, matcher eller overgår Range Rover Electric ytelsen til sine ICE-ekvivalenter takket være introduksjonen av disse nye funksjonene.

Og det er jo i seg selv imponerende, for Range Rover har utviklet biler i over 50 år. Det elektriske drivsystemet, selvsagt i kombinasjon med Terrain Response-system, bør dermed være i stand til å løfte merket over i elektriske tidsalderen på beste måte.

Men så er det da også et par fordeler med et helelektrisk drivsystem.

For det første slipper slike biler unna en tung motor foran, og batteripakken kan fordeles utover bunnen som gir lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Og så trenger ikke en elbil å bygge opp et dreiemoment, for her er all kraft tilgjengelig fra første hundredel.

Range Rover Electric er også utstyrt med et nytt Intelligent Torque Management-system som fordeler momentoverføringen direkte til hver enkelt kontrollenhet, og JLR sier at dette reduserer responstiden til hvert enkelt hjul fra cirka 100 millisekunder til 1 millisekund. Det kommer helt sikkert godt med både på glattisen i Sverige og i Dubai-ørkenen.

I hjertet av den imponerende Sharjahs Al Badayer-ørken med sine safranfargede sanddyner rager en topp som er kalt «Big Red», og det er også denne Range Rover Electric sikter seg inn på.

Den naturlige sanddyneformasjonen på 91 meter er Dubais største sanddyne for ørkenklatring, og her testet samtlige nye biler fra Range Rover. De skal kjøre stigningen fem ganger, og det uten å vise redusert ytelse, før de får godkjent og kan ta fatt på neste testtrinn.

Range Rover Electric besto testen med glans, melder JLR.

Elbilen nærmer seg altså, og om alt går etter planen skal det åpnes for bestillinger til neste år. Og vi er altså bare en drøy måned unna 2025, så forhåpentlig er ikke den første elektriske modellen fra Range Rover altfor langt unna.

Les også:

Hva tenker du