Sent i fjor kom bekreftelsen på at Range Rover jobbet aktivt med sin første helelektriske modell, enkelt og greit kalt Range Rover Electric.
Deretter satte prototyper kurs for polarsirkelen, for dette skal selvsagt også bli en ekte Range Rover. Det betyr at den skal mikse luksus med kjøreegenskaper som takler det aller meste den møter ‒ også iskalde norske vinterforhold.
Jaguar Land Rover (JLR) melder at prototypene nå møter temperaturer opp mot 50 grader og en luftfuktighet på 90 prosent, og at ingenting skal forbli uutforsket i jakten på optimal komfort og enestående kjøreegenskaper – fra dynamisk ørkenklatring til solfylt bykjøring.
JLR er som vanlig optimistisk, og sier at Range Rover Electric leverer imponerende effektivitet og overgår de termiske testresultatene som er registrert for alle Range Rovere på sand. Oppmuntrende nok takler bilen varmen, og tåler å bli kjørt hardt i sin ørkenvandring over lange distanser uten at det går utover ytelsen.
‒ Et varmt klima er en av de mest utfordrende for alle elbiler, på grunn av behovet for å kjøle ned kupeen og optimalisere batteriytelsen samtidig, forklarer Thomas Müller, Executive Director, Product Engineering.
Og det er jo i seg selv imponerende, for Range Rover har utviklet biler i over 50 år. Det elektriske drivsystemet, selvsagt i kombinasjon med Terrain Response-system, bør dermed være i stand til å løfte merket over i elektriske tidsalderen på beste måte.
Men så er det da også et par fordeler med et helelektrisk drivsystem.
For det første slipper slike biler unna en tung motor foran, og batteripakken kan fordeles utover bunnen som gir lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Og så trenger ikke en elbil å bygge opp et dreiemoment, for her er all kraft tilgjengelig fra første hundredel.
Range Rover Electric er også utstyrt med et nytt Intelligent Torque Management-system som fordeler momentoverføringen direkte til hver enkelt kontrollenhet, og JLR sier at dette reduserer responstiden til hvert enkelt hjul fra cirka 100 millisekunder til 1 millisekund. Det kommer helt sikkert godt med både på glattisen i Sverige og i Dubai-ørkenen.
Les også:
- Danskene har valgt sin årets bil
- Vil bane vei for trådløs lading
- Flyvende elektrisk hurtigbåt klar for Norge