Tidligere i år kunne Elbilforeningen komme med en ganske oppmuntrende nyhet, for i den ferskeste utgaven av undersøkelsen kalt Elbilisten kom det fram at færre har ladeangst. Ja, denne greia som sammen med rekkeviddeangsten dempet utrullingen av elbiler.
Under 1 av 3, 32 prosent, svarte at de var bekymret for ladingen under en langtur, og det var ned fra 37 prosent fra fjorårets undersøkelse.
Nå er det kanskje ikke så rart. Norge har allerede nådd målet med 9.000 hurtigladere ett år før fristen, og det er selvsagt også godt nytt. Spesielt med tanke på at elbilsalget blomstrer som aldri før, og i september nådde vi en annen elektrisk milepæl ‒ nybilsalget var da over 90 prosent i alle fylkene.
Det betyr at også de som har vært mest skeptisk ‒ de i langstrakte, tynt befolkede og vinterkalde Finnmark ‒ nå for alvor bytter ut sin tradisjonelle bil for en helelektrisk.
Et av selskapene som baner vei for elbiler også der det er lange avstander og lite folk er Circle K, som i sommer rundet en annen milepæl ‒ 1.000 norske ladeplasser. Men et fylke var oversett, Finnmark.
Det hullet er nå tettet, for nå har Circle K fyrt opp to hurtigladere langt øst i fylket ‒ Kirkenes. Mer bestemt er det knutepunktet Hesseng som huser disse, og her stopper både yrkessjåfører, turister og fastboende.
‒ Dette er noe kundene våre har etterspurt, og jeg er veldig glad for at vi nå har disse laderne på plass, sier en fornøyd daglig leder på Circle K Hesseng, Siw-Hege Stabell.
‒ Og for oss her i Kirkenes er det selvsagt ekstra stas at vi ble først i Finnmark.
Men Finnmark er svært, og selv om man tar snarveien via Finland er det langt over 400 kilometer bare fra Hesseng til Alta. Om de i Hesseng sikter seg inn på den nærmeste Circle K-laderen på vei sørover så treffer man først på den i Nordkjosbotn i Troms, og dit er det over 700 kilometer.
Det er altså flere litt mindre hull å tette i Finnmark, og Circle K lover da også flere ladere i tiden framover.
‒ Selv om 9 av 10 personbiler i Finnmark fortsatt bruker flytende drivstoff, velger tre av fire finnmarkinger elektrisk når de kjøper ny bil, forklarer Anders Kleve Svela, som leder E-Mobility-enheten i Circle K.
‒ Da er det viktig at vi kan tilby et godt ladenettverk. Vi skal definitivt bygge mer i nord.
Energistasjonen rundet altså 1.000 ladere fordelt på rundt 120 stasjoner i sommer, og Svela sier at de nå er blant de mest offensive utbyggerne.
– Vårt mål er å etablere et ladetilbud som dekker behovet som er i det norske markedet, melder han.
‒ Vi vurderer hele tiden steder og områder hvor behovet for lading eksisterer eller er økende.
Og den siste gode nyheten for elbilisten som befinner seg lengst nordøst er at betalingen er like enkel som på en bensinstasjon. Alle nye hurtigladere må nemlig tilby kortbetaling, men Circle K åpner også for Autocharge hvor betalingen skjer direkte gjennom appen til selskapet.
Så ja, det har aldri vært enklere å være elbilist i Norge.
Les også: