De skikkelig bilinteresserte og de med noen år på baken
husker Citroën DS, en av tidenes mest legendariske biler. Den kom 1955, og var noen helt for seg selv. Med et
ultralangt panser og et design fra framtiden var det umulig å ikke legge merke
til denne bilen, som raskt fikk et kanskje litt lite flatterende kallenavn ‒ padda.
for modellen i 1975 lever den videre i beste velgående, og det finnes en drøss
med DS-klubber ‒ inkludert en norsk en. Citroën hører hjemme i den franske PSA-gruppen, som tidligere
inkluderte Peugeot og det nå nedlagte merket Talbot. Problemet var at gruppen ikke hadde sitt eget premium-merke,
slik som for eksempel Toyota med Lexus og Volkswagen-gruppen med Audi. I 2009 bestemte PSA seg for å blåse støvet av DS-navnet, og
introduserte den litt dyrere Citroën DS3 året etter. Så, i 2014 gjorde de om DS til et eget merke, akkurat som
Seat gjorde med Cupra i 2018. Dermed er det nå tre franske merker i PSA-gruppen, Peugeot,
Citroën og DS, i tillegg til tyske Opel.
A6, og har en lengde på 4,93 meter og en akselavstand på 2,9 meter. Slike lengder gir selvsagt ekstra god innvendig plass, og er
man skikkelig detaljorientert er det også mulig å kjenne igjen paddas trekk hos
DS 9. Et eksempel på dette er blinkelys øverst på C-stolpen, akkurat som den første DS-modellen også hadde.
ladbare hybriden, kalt DS 9 E-Tense. ‒ Vi ser fram til å delta i markedet for luksussedaner. DS 9
vil med kraftige ladbare drivlinjer og 4x4 appellere til kunder som ønsker seg
en luksuriøs kjøreopplevelse sammen med et eksklusivt DS kundeprogram, sier
Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles i Norge hos Bertel O. Steen. Vi kjenner igjen benevnelsen E-Tense fra flere andre
modeller, blant annet DS 3 Crossback E-Tense. Hos DS 9 betyr det støtte fra enten én eller to elmotorer kombinert med en bensinmotor, hvor inngangsmodellen med forhjulsdrift har totalt 225 hestekrefter og toppmodellen kan by på en samlet effekt på 360 hestekrefter og firehjulsdrift. Bensinmotoren er en 1.6-liters turboversjon, og kreftene
blir sendt i bakken via en 8-trinns automatgirkasse. Den elektriske rekkevidde er opplyst til å ligge mellom 40-
og 50 kilometer via framdriftsbatteriet på 11,9 Kwh, mens den elektriske
toppfarten er på 135 km/t. Toppmodellen kan også kjøres helelektrisk med firehjulsdrift,
og via funksjonen E-Save er det også mulig å reservere et bestemt nivå på
batteriet til bruk ved bykjøring. DS opplyser at ombordladeren har en kapasitet på 7,4 kW, og
at batteriet kan lades opp på halvannen time via veggboks. DS 9 er altså toppmodellen, og ikke overraskende har DS gjort
den luksuriøs på innsiden. Faktisk så mye at de kaller kupéen for en lounge. Det går både i Nappa-skinn, Alcantara og eksklusive mønstre,
og blant annet er dørhåndtakene i skinn håndsydd. Som med sine to mindre søstre kommer også DS 9 i flere utgaver, og Bastille, Rivoli og Opera har alle fått navn etter kjærlighets by Paris. I tillegg byr DS også på en DS 9 Performance Line. Familiens overhode har selvsagt fått en masse ny teknologi og førerassistenter, inkludert DS Night Vision som består av et infrarødt kamera som ser fotgjengere, syklister og dyr på 100 meters avstand som vises som et bilde på en skjerm. DS 9 vises fram under Genève Motor Show som starter til neste uke, men allerede nå kan du sjekke den ut via bildeserien under. Les også: