Ny SUV-hybrid fra Mitsubishi


Mitsubishi har stor suksess med Outlander PHEV, og nå skal de feste grepet ytterligere med en ny generasjon SUV-hybrid ‒ Engelberg Tourer.

Siden Mitsubishi presenterte den ladbare hybriden Outlander PHEV høsten 2013 har salget overgått selv de mest optimistiske anslagene, og det ruller nå rundt 130.000 slike på europeiske veier.

Mitsubishi traff altså blink med å kombinere et lavt forbruk med plenty av plass, og da er det ingen grunn til å gjøre om på den oppskriften.

Og det har de heller ikke gjort med neste generasjon, så hils på Engelberg Tourer.

Mange vintersportentusiaster kjenner til navnet Engelberg, et lite sveitsisk alpinsenter som arrangerer både hopprenn og alpint i verdenscupen. Og som har gitt navnet til Mitsubishis nye SUV-hybrid.

Dette er altså en ladbar SUV med en elmotor på hver av akslingene, akkurat som Outlander PHEV. Motoren til konseptmodellen vist fram under Genève Motor Show i nettopp Sveits er også i likhet med Outlander en 2,4-liters bensinvariant, så det kan kanskje høres ut som de kun har videreutviklet bestselgeren.

Men det er feil.

Faktisk har Mitsubishi bygd denne på en helt annet plattform, mer spesifikt en ny en fra Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Dagens Outlander PHEV har en batteripakke på 13,8 kWh, mens Engelberg Tourer runder 20 kWh og skal ifølge produsenten klare over 70 kilometer på ren elektrisk kraft.

Bensinmotoren fungerer også som en generator, og kan dermed lade opp batteripakken og gi bilen en rekkevidde på 700 kilometer.

Sammen med den nye SUV-modellen lanserer Mitsubishi også systemet Dendo Drive House (DDH), som er designet for å lade biler hjemme. DDH tar utgangspunkt i solcellepanel, som også kan gi boligen strøm i for eksempel utsatte perioder, og lade batteripakker uten at strømregningen skyter til værs.

DDH skal etter planen komme på markedet allerede i år, og slik ser Mitsubishi for seg løsningen:

Designet på konseptbilen skiller seg ganske kraftig fra dagens Outlander, og viser den nye retningen Mitsubishi skal styre etter i de kommende månedene.

Dette er altså en stor SUV med plass til sju personer, og er designet for å se mest mulig røff ut. Den skal altså håndtere alpeterreng som i Engelberg uten problemer, og det skal man skjønne bare ved å se på den.

Bilen har kort sagt fått mer markante trekk:

Vi snakker altså om en konseptmodell, og produsenten har ikke bekreftet at de kommer til å serieprodusere den.

Men målt etter suksessen til Outlander PHEV blir nok ingen overrasket om denne havner hos en forhandler nær deg om noen år.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Mitsubishi gjør et slags rallycomeback

Mitsubishi skal delta på Dakar-rallyet som starter om en knapp måned. (Alle foto: Mitsubishi)

Les mer om:

Nyheter