Annonse
Hjem Nyheter Mitsubishi gjør et slags rallycomeback

Mitsubishi gjør et slags rallycomeback

Mitsubishi var i mange år en gigant i rallysporten, men forsvant plutselig helt. Men nå er det endelig klart for et slags comeback.

Noen som husker navnet Ralliart? Ja, det var motorsportavdelingen til Mitsubishi, og var en gigant i rally-VM på slutten av 1990-tallet.

Anført av den finske rallylegenden Tommi Mäkinen i en Mitsubishi Lancer Evo III tok den japanske bilprodusenten en suveren sammenlagtseier i 1996, og vant 5 av de 9 løpene det året. Faktisk var satsingen så stor at ikke færre enn 12 førere kjørte VM-runder for Mitsubishi det året, deriblant kjente førere som Richard Burns og Didier Auriol.

Året etter forsvarte Mäkinen VM-tittelen, denne gang med en Mitsubishi Lancer Evo IV, og med den samme modellen gjentok den flyvende finnen bragden både i 1998 og 1999. Han rasket altså med seg fire VM-titler på rad, og Mitsubishi tok også en VM-tittel for lag i den perioden.

Men da vi rundet et nytt årtusen klarte de ikke å henge med konkurrenter som Subaru, Peugeot og Ford, og etter at Mäkinen ble nummer 3 sammenlagt i 2000 ble de nærmest en parentes i WRC-sirkuset utover 2000-tallet. Etter 2007 hadde de fått nok, og trakk seg fra rally-VM.

Saken fortsetter under Annonsen

Det andre store i rallysporten er Dakar-rallyet som kjøres en gang i året, og der dominerte også Mitsubishi stort.

Med Mitsubishi Pajero Evolution kom den første seieren allerede i 1985, og Dakar-legenden Stéphane Peterhansel sørget for mer jubel både i 1992, 1993, 1997 og 1998. Deretter tok diverse førere Mitsubishi-seire på rekke og rad fra 2001 og til og med 2007, og de virket helt ustoppelig. Pajero Evolution er da også den klart mest suksessfulle bilen i Dakar-historien.

Men 2008 ble et trist år for Dakar-rallyet, for dagen før det skulle starte ble det rett og slett avlyst. Terrorister truet med å angripe deltakerne, og arrangørene hadde ikke noe valg.

Avlysningen ble også et slags trist veiskille for Mitsubishi, og da deres håp Peterhansel måtte bryte 2009-utgaven var det også helt slutt.

Mitsubishi har ikke deltatt på noe som rally på 2010-tallet, men nå skjer det endelig ting igjen. Vi snakker ikke om et helt nytt fabrikkteam, men mer om en slags nasjonal satsing med støtte fra produsenten.

Mitsubishi Motors i Spania har nemlig bestemt seg for å satse på 2019-utgaven av Dakar, og har bygd om en Eclipse Cross som skal delta i klassen T1 som er den åpne klassen for moderniserte biler (T2 er serieproduserte biler).

Bak rattet på den bilen finner vi Cristina Gutiérrez, som har deltatt i de to foregående utgavene og dermed fått godt erfaring.

I fjor var hun den eneste kvinnen som kom seg i mål, og i en Mitsubishi Pajero ble hun nummer 38 av 43 som fullførte det tøffe rallyet.

– Som vanlig når det kommer til Dakar er det høye forventninger kombinert med stor respekt for utfordringene. Målsetningen er å komme i mål for tredje året på rad, og da blant topp-20. Med den nye bilen og det nye teamet gleder vi oss stort, sier den tøffe kvinnen.

Bilen er altså ikke en original Eclipse Cross, selv om designet stort sett er intakt. Den høyreiste prototypen har fått en rekke nye deler for å klare seg gjennom alle utfordringene Dakar-rallyet byr på, mens motoren har 340 hestekrefter og et dreiemoment på 686 Nm.

Mitsubishi Eclipse Cross ble introdusert i 2017, og er SUV-utgaven av den originale Eclipse som kom tilbake i 1989.

Slik ser SUV- modellen ut:

Neste års Dakar-rally starter 6. januar, og det er et knalltøft felt som stiller opp i bilklassen. Anført av tidens rallyfører Sébastien Loeb skal en rekke stjerner kjempe om de beste plasseringene, inkludert tidligere vinnere som Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel, Nasser Al-Attiyah, Cyril Despres (4 x vinner i MC-klassen), Nani Roma og Giniel de Villiers.

Og altså et gjensyn med et offisielt Mitsubishi-lag.

Følg bil24 på Facebook

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker