Etter at MG relanserte seg som et mer elektrisk merke har de virkelig stått på, og her hjemme finnes det nå faktisk rundt 20.000 elbiler fra det britiske merket.
Den elektriske fanebæreren har vært den elektriske ZS-utgaven, men også MG 4 og Marvel R har vært en stor suksess i Norge.
En viktig grunn for suksessen til MG er prisen, og S5 følger dette opp og starter på 28.495 pund i hjemlandet, noe som i skrivende stund er 333.000 kroner. Godt utstyrte Trophy Long Range starter på 33.495 – 455.000 kroner. Hva norske priser blir vet vi ikke.
– MG S5 EV er en avansert, fornøyelig og raffinert EV (elbil), sier David Allison, leder for produkt og planlegging for MG Motor UK.
– MGs avanserte og dedikerte EV-plattform har blitt ytterligere forbedret for å skape en virkelig romslig, praktisk og elegant kupéopplevelse for denne helt nye MG-SUVen. I mellomtiden stiger teknologitilbudet fremover med introduksjonen av iSmart og MG Pilot Custom, et attraktivt layout med to skjermer, fem kjøremoduser, Five-Link bakfjæring med Continental EV-system som er skreddersydd.
– Den bakhjulsdrevne MGS5 EV har svært responsive og engasjerende kjøreegenskaper, som sømløst kombinerer sportslighet med utmerket rekkevidde samt hurtiglading og et utvalg av to batterier. Det er vår mest overbevisende og komplette EV så langt, og presterer sterkt på alle arenaer.
Nevnte iSmart åpner for å ting som å lokalisere bilen på parkeringsplassen og ikke minst forhåndsstarte klimakontrollen, og her er det også mulig å lage reiseplaner i forkant og sjekke ting som batteriladestatus og dekktrykk.
S5 er selvsagt utstyrt med MG Pilot med sine førerassistenter, og her er det også en unik MG Pilot Custom som åpner for å tilpasse og lagre funksjoner.
I likhet med MG 4 er den satt sammen på MSP-plattformen, og dette åpner for bakhjulsdrift med 47:53 vektfordeling og et drivverk som yter 170 kW/231 hk og 350 Nm. SE Long Range klarer 0-100 km/t på 6,3 sekunder.
Les også:
- Svenskene har laget en elektrisk hotrod
- Tester ny generasjon hydrogen-lastebiler
- Vårens verste eventyr – slik tar du vare på dekkene