Strengt tatt burde de moderne ladbare hybridene (PHEV) også hatt
rabatter slik som nullutslippsbilene, for meningen er vel å oppfordre bilister
til å gå over til mer miljøvennlige alternativer? Men i dag skilles det ikke mellom ladbare hybrider og bensinbiler
i for eksempel bommen, endog de nye PHEV-modellen nesten uten unntak ruller
over 50 kilometer på elektrisk kraft.
spesielt om de har geo-teknologi som gjør at de automatisk kjører elektrisk i visse
områder ‒ for eksempel innenfor ring 3 i Oslo. For å komme inn der må de i dag
punge ut med 28 kroner i rushtiden, akkurat det samme som en ren bensinbil. Men slike biler blir altså snytt for eventuelle «miljø-rabatter,
uansett om de fungerer som en nullutslippsbil. En slik bil er den nye PHEV-modellen 3008 GT Hybrid4, det
siste hybridtilskuddet på Peugeot-stammen. Denne er nå ferdigtestet i henhold til WLTP-standarden, og har dermed fått en bekreftet elektrisk rekkevidde. Og, som mange andre nye plugg-hybrider, imponerer den på rekkevidde
og utslipp. Peugeot 3008 GT Hybrid4 kan nemlig kjøre 59 kilometer helt
uten utslipp takket være et batteri på 13,2 kWh, og det sender snittutslippet
rett ned i bakken. Faktisk er CO2-utslippet kun på 29 g/km, og dette henger som
kjent sammen med forbruket.
altså om en relativt stor modell med tre motorer, 300 hestekrefter og
4-hjulsdrift her. Hvem hadde drømt om det for bare noen år siden? 3008 er i utgangspunktet en populær modell, og Peugeot har
solgt over 700.000 slike siden den ble introdusert i 2016. Den er ifølge den
franske produsenten også den segmentledende modellen i flere land. Nå løfter altså Peugeot 3008 opp til en ny dimensjon, og
tallene til GT Hybrid4 er altså ganske så imponerende. GT-modellen kommer med en PureTech-motor med 200
hestekrefter, en elmotor foran som yter 110 hk samt en elmotor bak på 112 hk. Den totale effekten kalt systemeffekt er på 300 hk, og kombinert
med en 8-trinns automatkasse og 4-hjulsdrift klarer den 0-100 km/t på 5,9
sekunder. Nesten som en ekte GT. Hjemmeladingen er også ganske kvikk, og ifølge Peugeot Norge lades batteriet opp på 1 time og 45 minutter via normalladeinntaket på 7,4 kW.
også et billigere alternativ de kan velge mellom. For noen måneder etter at Peugeot har lansert denne kommer
det også en versjon med 2-hjulsdrift med en PureTech-motor på 180 hk og en
elmotor foran på 110 hk. Produsenten sier at de allerede har åpnet for bestillinger
av Peugeot 3008 GT Hybrid4 i Frankrike, og resten av Europa skal følge etter i
oktober. Les også:
- Nye Passat GTE er nå klar
- Seks norske på OL-laget til Toyota
- Denne giganten settes sammen raskere enn du tror