Seks norske på OL-laget til Toyota

Neste OL arrangeres i Japan, og Toyota er selvsagt påplass som en tung partner. I tillegg til at de skal levere kjøretøy har de ogsåplukket ut 240 utøvere de følger inn mot lekene.


Toyota ser likheter mellom sport og bilindustri. Begge to pusher
stadig nye grenser og møter morgendagens utfordringer med friskt mot, og den japanske
produsenten har nå finkjemmet idrettsverden for utøvere som har den samme
ideologien som dem.

Dette innebærer en rekke kjerneverdier og positive
holdninger som: «Utfordring», «kontinuerlig forbedring», «oppriktighet», «teamarbeid»,
«ydmykhet og takknemlighet» og «ansvarlighet og ærlighet», og åpenbart er
nordmenn godt flasket opp på slike gode kjerneverdier.

For Norge er blant de nasjonene som har er best representert
i «Team Toyota», og målt etter folketallet kanskje de med aller flest medlemmer
‒ muligens med unntak av Japan.

For eksempel blir svenskene banket gule og blå, for de har
ikke en eneste representant. Nada. En medvirkende årsak kan kanskje være at
svenskene kun kjøper Volvo?

Toyota har dog funnet en verdig kandidat i Finland, mens de
glade danskene har fått fire utøvere inn på laget.

Norge har seks, tre som skal delta i OL og tre som skal
delta i Paralympics. Ok, Toyota Norge har muligens hatt noe med dette å gjøre,
men det er uansett seks veldig verdige medlemmer i den imponerende stallen
Toyota har samlet sammen.

De tre i OL er noen av våre aller største stjerner, og to av
disse er vårt kanskje aller største gullhåp. Vi snakker om Anders Mol og
Christian Sørum, våre sandvolleystjerner. De herjer for tiden med
konkurrentene, og er ranket som verdens beste sandvolleylag. Intet mindre!

Den tredje er svømmestjernen Henrik Christiansen, som akkurat
hanket inn sin første VM-medalje i langbane i en alder av 22 år.

Vi har noe skikkelig tunge håp i Paralympics også.

Den største er Birgit Skarstein, som er minst et par klasser
bedre enn konkurrentene i singelsculler i roing. Mye rart skal skje om
Skarstein ikke fosser inn til gull.

Et par andre som også trives i det våte elementet er
svømmerne Sarah Louise Rung og Andreas Bjørnstad, og begge har allerede Paralympics-medaljer
hengende på veggen. Vi håper selvsagt at de samlingene vokser etter neste års
Paralympics.

Alle de tre er uansett fantastiske forbilder for alle oss,
og har vist oss at alt er mulig med positiv innstilling og jernvilje.

De seks har altså imponert Toyota så mye at de er med på prestigelaget, som består av noen av de beste forbildene som blir å finne i Tokyo i 2020.

Toyota-laget består totalt av 240 utøvere fra 43 land, og de skal dele sine erfaringer på veien mot det store målet via sine egne blogger.

Bilkjempen girer nå om mot de to store mesterskapene i Tokyo som er under ett år unna, for det er ikke småtterier de skal levere.

Totalt skal de sørge for rundt 3.700 kjøretøy, og 90 prosent
av disse vil være elektrifiserte på en eller annen måte. Hele flåten skal ha et
CO2-utslipp på under 80 g/km, så dette blir de første klimavennlige lekene.

Det inkluderer rundt 500 hydrogenbiler i form av Mirai, hydrogenbusser rundt i Tokyo, diverse hybrider i form av Prius og 850 elbiler. Eller kanskje skal vi si helelektriske fremkomstmidler.

For som kjent har fortsatt ikke Toyota elbiler i sitt
sortiment, men har laget seg tre nye fremkomstmidler som skal frakte personell
og utøvere utslippsfritt i og rundt arenaene.

Kjøretøyet er kalt AMP, noe som står for Accessible People Mover. Toyota skal rundt 200 AMP, og de kommer også i to forskjellige utgaver. En for å frakte personell, og en slags ambulansevogn som også har plass til en båre.

I tillegg til AMP har Toyota laget seg noen lignende som Ruter
nå tester ut bak festningen i Oslo, nemlig slike selvkjørende små busser som
går på strøm. Denne er kalt e-Palette, og skal kjøre faste ruter fra OL-landsbyen
og arenaene.

Slik ser e-Palette ut:

Vi nevnte at Toyota ikke har elbiler, men da tenkte vi i
serieproduksjon. For de sysler også litt med slike, og en er framtidsvisjonen Concept-i
som de viste fram for første gang i 2017.

Denne futuriske bilen kommer i ny drakt til Tokyo, og skal blant annet fungere som en av ledebilene under maratonløpet.

Toyota Concept-i er særdeles spesiell, litt som Prius kanskje
var på slutten av 1990-tallet, og det er ikke så mye som er kjent rundt
konseptet.

Men at den er ganske så selvkjørende kan vi se ut av dashbordet, som jo er ganske så nakent.

Bilprodusenten har også laget elektriske fremkomstmidler som
kan brukes inne på stadion, en sparkelignende 3-hjuling som kan omformes til
både en rullestollignende sak og en slags påhengsmotor som du for eksempel kan
hekte en rullestol på.

Slik ser disse ut:

I tillegg har Toyota også laget flere andre roboter som skal hjelpe til med diverse oppgaver, så de har virkelig stått på for å gjøre de kommende lekene moderne.

Men Toyota satser altså på mer enn kjøretøy til neste års OL og Paralympics, nemlig utøvere.

Blant de 240 finner vi altså seks norske som skal dele sine erfaringer
inn mot de to store begivenhetene, så sjekk innom sidene deres når ting er
skikkelig oppe og få litt inspirasjon.

Les også:

Les mer om:

Nyheter