Annonse
Hjem Elbiler Volkswagen innleder elektrisk prisoffensiv

Volkswagen innleder elektrisk prisoffensiv

Gang på gang har Volkswagen-sjefene sagt at elbil-boomen avhenger av prislikhet. Og de følger opp med å prise sin første rene elbil ID. 3 offensivt.

Vi hører stadig vekk at man må se bort fra annerledeslandet Norge når det kommer til elbiler, for her har politikerne lokket forbrukerne over med å innføre økonomiske fordeler.

Men nettopp det er poenget til Volkswagen-sjefene som har messet om prislikhet mellom elbiler og eksosbiler.

Disse sjefene mener altså at en elbil må være lik priset en tilsvarende bensinbil om folk skal velge den elektriske, men ettersom et elektrisk drivverk koster mer å produsere enn de konvensjonelle så har ikke dette vært mulig å få til uten store tap.

Elbilene har altså vært dyrere, og forbrukerne har valgt bensin eller diesel på kontinentet.

Saken fortsetter under Annonsen

Til nå.

Volkswagen-gruppen (VAG) er snart klar med sin gedigne elektriske satsing, noe som for eksempel innebærer ikke færre enn åtte MEB-fabrikker i 2022. MEB er den elektriske plattformen de fleste av elbilene til VAG skal lages på, inkludert biler fra merker som Volkswagen, Skoda og Seat.

Planen er, og hold dere fast, intet mindre enn over 80 nye elektriske modeller innen 2025. Det kommer altså et ras av nye elbiler fra VAG de kommende årene.

Og jo større volum man lager, jo billigere blir produksjonen.

Gruppen er nå inne i den aller siste fasen før elbilfesten starter, og modellen som innleder det hele er Volkswagen ID. 3.

Dette er en trygg start, ettersom bilen er på størrelse med folkebilen Volkswagen Golf.

Så med tanke på prislikhet er det greit å se hva en Golf faktisk koster her hjemme.

Den starter på 322.400 kroner, mens en e-Golf har en startpris på 335.400 kroner. Men holder de ord med ID. 3?

Ja, det gjør de faktisk.

Den aller første versjonen blir ID. 3 1ST, og denne lanseringsmodellen skal lages i 30.000 eksemplarer og kommer med litt mer utstyr som standard.

Norge er selvsagt et prioritert marked for ID. 3 1ST, og en bil med kamuflasjedesign blir faktisk utstilt på Aker Brygge i Oslo i disse dager. Så norske forbrukere kan som noen av de aller første se bilen med egne øyne.

‒ Vi er svært stolte av å være et av de første markedene som får vise ID.3 1ST, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

Og avslører prisen.

‒ I den anledning ønsker vi også å dele at spesialmodellen ID.3 1ST får en svært attraktiv startpris under 330.000 kroner. Modellen har en rekkevidde på 420 kilometer basert på WLTP, og vil være komplett utstyrt for det norske markedet med blant annet varmepumpe, adaptiv cruise-kontroll, navigasjon, full-LED frontlys, 18-tommers lettmetallfelger og oppvarmet ratt, seter og frontrute, legger han til.

Den får altså en Golf-pris.

Introduksjonsmodellen får altså den mellomste batteripakken, og når produksjonen går for fullt vil ID. 3 kommer i tre rekkevidde-versjoner.

Den minste kommer med et batteri på 45 kWh og en rekkevidde på 330 kilometer, mens den største har 77 kWh og skal rulle hele 550 kilometer før du må finne fram ladekabalen.

Produsenten forventer selv at den med 420 kilometers rekkevidde og et batteri på 58 kWh blir «folke-modellen». Det er altså denne 1ST er basert på.

Hva de eksakte prisene for de tre versjonene ender på er ikke avklart, men at Volkswagen mener alvor viser den ganske så aggressive prisen på ID. 3 1ST.

For dette blir langt fra den billigste modellen til VAG, og det blir spennende å se hva for eksempel Seat, «billigmerket» til gruppen, lander på av priser.

Det spanske merket har tidligere sagt at de vil komme med elbiler som koster under 200.000 kroner, og det vil i så fall skaper bølger i markedet.

Også andre produsenter gjør nå klar for sin store elbilsatsing, blant annet den franske PSA-gruppen.

De har blant annet på gang en spennende elektrisk satsing for en gammel kjenning, Peugeot 208. Denne skal komme som e-208, og den elektriske utgaven har en rekkevidde på 340 kilometer.

Den har til en viss grad fulgt oppskriften til VAG-sjefene, og med en startpris på 249.580 kroner bør den ligge i samme prislandskap som den nye generasjonen 208 med forbrenningsmotorer lander på.

ID. 3 er altså noe større, og befinner seg rundt Opel Ampera-e i lengde. Denne er nylig prisjustert, og koster nå 359.900 kroner for en fullutstyrt utgave som er den eneste som selges i Norge.

Mens man ikke trenger å vente på å få en Ampera-e, må de som bestiller seg e ID. 3 smøre seg med litt tålmodighet.

Bilen får sin verdenspremiere under Frankfurt Motor Show neste måned, og de første bilene blir levert kundene neste sommer.

Da vil også kampen om framtidige elbilkunder være i gang for fullt.

Les også:

1 kommentar

  1. Journalisten bør huske på at i den Golf-prisen som han refererer til er det også engangsavgift og mva. noe som man ikke betaler for når man kjøper en el-bil. En Golf uten disse avgiftene koster ca. 200 000,- og betale ca. 130 000,- ekstra for en ID3 er hinsidiges. Burde ikke kostet mer enn 250 – 270 000,- (og det burde heller ikke e-Golf). Men de skal vel tjene ekstra mye på “ny teknologi”. Ps. e-208 er også overpriset.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker