Mercedes elektrifiserer A- og B-klasse

Tre kompakte modeller signert Mercedes får nå EQ-krefter.


EQ er Mercedes’ benevnelse på elektrisk kraft, enten som hybrider eller rene elbiler. De ladbar hybridene får en «e» bak modellbenevnelsen, mens elbilene får klassebenevnelsen etter «EQ». Altså slik som elbilen EQC, som hører hjemme i C-klassen.

Stjernemerket satser altså i likhet med sine tyske
konkurrenter som BMW og Audi tungt på elektrifisering, og utvider nå sine
ladbare hybrider til også å gjelde de mer kompakte modellene.

De har nå klare to nye versjoner i A-klasse og en ny i
B-klasse, og alle disse får EQ-kraft i form av å være ladbare hybrider.

Mercedes har klart å trykke inn ganske mye elektrisk saft i sine hybrider, og det gjelder også de minste modellene.

A 250 e skal klare 60-68 kilometer på batteridrift og sedanversjonen 61-69 kilometer, mens B 250 e har en oppgitt batterirekkevidde på 56-67 kilometer. Slett ikke ille.

Drivstofforbruket imponerer også, og er oppgitt til mellom 0,14-0,16 liter på mila, mens de i snitt slipper ut mellom 32 og 36 gram CO2 per kilometer.

Batteriet er på 15,6 kWh, og med en 7,4 kW veggboks via AC-lading skal den gå fra 10 til 100 prosent på 1:45 time. DC-lading fra 10 til 80 prosent går unna på rundt 25 minutter.

Den tyske produsenten har også vært smarte da de lagde nye
generasjoner av A- og B-klasse, og ryddet plass for framtidige batterienheter.

Både eksosanlegget og drivstofftanken har fått nye løsninger som rydder plass for batteriet, og dermed har det ifølge Mercedes ikke gått noe særlig utover plassen til bagasjerommet.

Mercedes har av hensyn til effektivitet satt inn i 1.3-liters
4-sylindret motor i A 250 e og B 250 e, og denne kommer med 160 hk. Den elektriske
motoren er på 75 kW, og totalteffekten er på 218 hk.

Dette er litt i underkant av A 250 som kommer med 2-liters
motor og 224 hk, og e-versjonen er også hakket tregere opp til 100 km/t. A 250 bruker
6,2 sekunder, mens A 250 e gjør unna sprinten på 6,6 sekunder. Den elektriske
toppfarten er satt til 140 km/t.

Multimedialøsningen MBUX er også oppgardert til hybridversjonene, og alle de tre kompakte PHEV-modellene kommer også med kjøreprogrammene Electric og Batteri Level.

Kjøremodusene Comfort, ECO og Sport er selvsagt fortsatt på
plass, og kan kombineres med den elektriske kraften.

Mercedes satser tungt på ladbare hybrider, og i fjor kom de
med slike utgaver av både C-klasse, E-klasse og S-klasse.

Innen utgangen av 2019 skal det være mer enn 10 slike
modeller på plass fra de mest kompakte til flaggskipet S-klasse, og i 2020 over
20 ladbare modeller.

Blant annet har de på gang en EQ-drevet GLC, og ikke minst
en GLE som skal få en formidabel elektrisk rekkevidde på rundt 100 kilometer.

Og vi har selvsagt ikke glemt EQC, hvor de første kundeleveringene av elbilen er planlagt mot slutten av året.

Her er flere bilder av A- og B-klasse ladbare hybrider:

Les også:

Les mer om:

Nyheter