- Annonse -
HjemNyheterMercedes elektrifiserer A- og B-klasse

Mercedes elektrifiserer A- og B-klasse

Tre kompakte modeller signert Mercedes får nå EQ-krefter.

EQ er Mercedes’ benevnelse på elektrisk kraft, enten som hybrider eller rene elbiler. De ladbar hybridene får en «e» bak modellbenevnelsen, mens elbilene får klassebenevnelsen etter «EQ». Altså slik som elbilen EQC, som hører hjemme i C-klassen.

- Annonse -

Stjernemerket satser altså i likhet med sine tyske konkurrenter som BMW og Audi tungt på elektrifisering, og utvider nå sine ladbare hybrider til også å gjelde de mer kompakte modellene.

De har nå klare to nye versjoner i A-klasse og en ny i B-klasse, og alle disse får EQ-kraft i form av å være ladbare hybrider.

Mercedes har klart å trykke inn ganske mye elektrisk saft i sine hybrider, og det gjelder også de minste modellene.

A 250 e skal klare 60-68 kilometer på batteridrift og sedanversjonen 61-69 kilometer, mens B 250 e har en oppgitt batterirekkevidde på 56-67 kilometer. Slett ikke ille.

- Annonse -

Drivstofforbruket imponerer også, og er oppgitt til mellom 0,14-0,16 liter på mila, mens de i snitt slipper ut mellom 32 og 36 gram CO2 per kilometer.

Batteriet er på 15,6 kWh, og med en 7,4 kW veggboks via AC-lading skal den gå fra 10 til 100 prosent på 1:45 time. DC-lading fra 10 til 80 prosent går unna på rundt 25 minutter.

Den tyske produsenten har også vært smarte da de lagde nye generasjoner av A- og B-klasse, og ryddet plass for framtidige batterienheter.

Både eksosanlegget og drivstofftanken har fått nye løsninger som rydder plass for batteriet, og dermed har det ifølge Mercedes ikke gått noe særlig utover plassen til bagasjerommet.

- Annonse -

Mercedes har av hensyn til effektivitet satt inn i 1.3-liters 4-sylindret motor i A 250 e og B 250 e, og denne kommer med 160 hk. Den elektriske motoren er på 75 kW, og totalteffekten er på 218 hk.

Dette er litt i underkant av A 250 som kommer med 2-liters motor og 224 hk, og e-versjonen er også hakket tregere opp til 100 km/t. A 250 bruker 6,2 sekunder, mens A 250 e gjør unna sprinten på 6,6 sekunder. Den elektriske toppfarten er satt til 140 km/t.

Multimedialøsningen MBUX er også oppgardert til hybridversjonene, og alle de tre kompakte PHEV-modellene kommer også med kjøreprogrammene Electric og Batteri Level.

Kjøremodusene Comfort, ECO og Sport er selvsagt fortsatt på plass, og kan kombineres med den elektriske kraften.

Mercedes satser tungt på ladbare hybrider, og i fjor kom de med slike utgaver av både C-klasse, E-klasse og S-klasse.

Innen utgangen av 2019 skal det være mer enn 10 slike modeller på plass fra de mest kompakte til flaggskipet S-klasse, og i 2020 over 20 ladbare modeller.

Blant annet har de på gang en EQ-drevet GLC, og ikke minst en GLE som skal få en formidabel elektrisk rekkevidde på rundt 100 kilometer.

Og vi har selvsagt ikke glemt EQC, hvor de første kundeleveringene av elbilen er planlagt mot slutten av året.

Her er flere bilder av A- og B-klasse ladbare hybrider:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her