Annonse
Hjem Nyheter Nye Passat GTE er nå klar

Nye Passat GTE er nå klar

Volkswagen har som kjent på gang en ny versjon av den ladbare hybriden Passat GTE, hvor den elektriske rekkevidden utvides med rundt 20 kilometer. Nå kommer den til forhandlerne.

Av klimataktiske årsaker skal du nå lete lenge etter en ny ladbar hybrid som ikke ruller over 50 kilometer på den elektriske drivlinjen. For dette har blitt en slags magisk grense, både for EU’s WLTP-regnskap og for mange land med tanke på innslagspunkt for avgiftslettelse.

Dermed er det kun eventuelt de produsentene som har sovet i timen som kommer med ladbare hybrider som har en kortere elektrisk rekkevidde enn 50 kilometer.  

Volkswagen sover ikke, og rydder nå plass for enn mer tilpasset versjon av den meget populære hybriden Passat GTE.

Dagens versjon er kun målt etter den urealistiske NEDC-standarden, og der har den en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

Saken fortsetter under Annonsen

Så langt klarer du altså ikke å kjøre, men en plass rundt 35 kilometer kan være mulig å klare.

Den kommende er også målt etter NEDC, og da er rekkevidden oppgitt til 70 kilometer. Altså 20 kilometer mer enn modellen den erstatter, og det sørger et batteri som er økt med 31 prosent for. Kapasitet lyder nå på 13 kWh.

I dag må bilprodusentene oppgi verdiene i den mer realistiske WLTP-standarden, og det gjør selvsagt Volkswagen. Dermed faller rekkevidden ned til 50-tallet.

Mer eksakt er den elektriske rekkevidden for stasjonsvognutgaven til Passat GTE på 54 kilometer, mens sedanen skal klare 56 kilometer på strøm. Dette er altså reelle rekkevidder det bør være mulig å komme nær.

Den tyske produsenten sier at den nye rekkevidden åpner for at den nye Passat GTE kan fungere som en ren nullutslippsbil i byene, og understreker at det også gjelder store byer som Berlin og Paris.

Den nye modellen barberer også ned antall kjøremoduser, som går fra fire til tre for å gjøre ting enda enklere for de som kjører.

Det er en ren elbilmodus, en sportslig GTE-modus og den som kanskje blir mest brukt ‒ hybridmodusen.

GTE-modusen setter i sving både elmotoren og TSI-motoren, og dermed er alle de 218 hestekreftene og dreiemomentet på 400 Nm tilgjengelig. Toppfarten blir da den kule hastigheten av 222 km/t.

I hybridmodusen bytter bilen selv mellom elmotoren på 115 hk og bensinmotoren på 156 hk.

I hybrid er det også mulig å justere hvor mye batteriet skal lades opp under kjøringen, og føreren kan også velge hvor mye av batterikapasiteten som skal reserves til ren elkjøring.

Den nye Passaten kommer i fire versjoner, og GTE-modellen blir den nest billigste i Norge med en startpris på 465.000 kroner. Den kommer også som Businessline, Alltrack og R-Line, hvor TSI-versjonen med 272 hestekrefter blir den foreløpige toppversjonen som starter på 650.600 kroner.

Volkswagen sier altså at den nye modellen nå er på vei til forhandlerne, så den bør være på plass hos de norske forhandlerne i løpet av noen uker.

Nybiltester har prøvd den nye Passat GTE-versjonen, så klikk deg over dit og les hva de konkluderte med.

Test av nye VW Passat GTE i Frankfurt

Les også:

2 KOMMENTARER

  1. Blir ikke nest billigst, men fjerde “billigst”. Både 120 hk TDI, 150 hk TSI og 150 hk TDI er rimeligere. Den er faktisk også fjerde dyrest. Kun slått av 190hk TDI Alltrack, 190 hk TDI R-line og 272 hk TSI R-line. Synd at den ble så dyr egentlig. Burde ikke kostet mer enn 400 000,-.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker