Ny elegant SUV fra Mazda


Mazda har et nytt forførende designspråk på gang, og en ny kompakt SUV følger disse linjene.

Skal man virkelig bli tatt på alvor i bilindustrien er et eget designspråk en av veiene å gå, og det har Mazda for lengst gjort.

-->
Allerede tilbake i 2010 viste de fram en konseptbil som var designet etter noe den japanske produsenten kalte kodo.

Dette ordet skal bety noe i retning av «sjelen til bevegeligheten», og kom til syne i den nye Mazda 3 som ble presentert bare for noen måneder tilbake.

Disse kodo-linjene har også en helt ny modell Mazda har presentert under det pågående Genève Motor Show, nemlig CX-30.

Du stusser kanskje over navnet?

Mazda har som kjent modeller som heter CX-3 og CX-5, så hvorfor i alle dager kalle en helt ny modell CX-30?

CX-3 måler 4,27 meter, mens CX-5 er 4,55 meter lang. CX-30 havner ganske så eksakt midt imellom de to søstrene, og er 4,39 meter.

Så hvorfor i alle dager ikke kalle den CX-4 ‒ noe som selv den største amatøren ser ville vært fornuftig.

Vel, det har seg slik at Mazda allerede har en bil som er kalt akkurat det, en crossover designet av den kinesiske avdelingen til Mazda. For å unngå forvirring valgte de dermed å bryte opp tallrekka.

Løsningen var altså å legge på en 0, og nå lurer jo vi selvsagt på hvorfor de ikke heller kalte den CX-40? Kanskje lignet det for mye på en nokså kjent modell som heter XC40?

Men ok, vi skal ikke henge oss mer opp i det.

For CX-30 er virkelig en spennende bil som det er verd å sjekke ut nøyere.

Det man først legger merke til er selvsagt disse kodo-linjene, og bilen er elegant designet uten for mange detaljer. Dette er en ren sjel.

Selv om den er større enn CX-3 kan det fortsatt kalles en kompakt SUV, og biler som Volvo XC40 og Audi Q3 er for eksempel lengre enn den nye CX-30.

Men de har også trukket akslingene lengst mulig fra hverandre (2,65 meter), så det bør ikke være veldig trangt på innsiden av CX-30.

Der finner vi også linjene fra utsiden, og Mazda har sentrert elementene mot føreren.

Den har selvsagt det meste av tilgjengelig moderne utstyr, og får også sikkerhetspakken i-Activesense. Denne byr på ting som nødbrems, adaptiv cruisekontroll, filholderassistent og køassistent opp mot 60 km/t.

Og gledelig nok kommer også CX-30 med Driver Monitoring (DM) ‒ en tretthetsvarsler som bruker et infrarødt kamera til å lese sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.

Under panseret finner vi ikke overraskende en Skyactiv-X bensinmotor som benytter kompresjonstenning, som også får hjelp et mildhybrid-system som skal gjøre den enda mer bensingjerrig.

CX-30 blir tilgjengelig både som forhjulstrekk og 4-hjulstrekk, og ankommer Norge til høsten.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Mazda 3 med nye forføriske linjer

Mazda 3 blir nå ny, noe som inkluderer ny teknologi og en splitter ny motor. (Alle foto: Mazda)

Les mer om:

Nyheter