Hjem / Nyheter / Mazda 3 med nye forføriske linjer
Mazda 3 blir nå ny, noe som inkluderer ny teknologi og en splitter ny motor. (Alle foto: Mazda)
Mazda 3 blir nå ny, noe som inkluderer ny teknologi og en splitter ny motor. (Alle foto: Mazda)

Mazda 3 med nye forføriske linjer

Mazdas nye designretning består av japansk estetikk og uttrykksfulle linjer. Nye Mazda 3 følger den oppskriften.

Det er noe spesielt med Mazda og satsingen på det nye designspråket døpt «kodo» ‒ som betyr noe i retning av «sjelen til bevegelighet». Det kommer også til syne i nye Mazda 3 ‒ som like godt kommer som to forskjellige biler.

Annonse

‒ Den helt nye Mazda 3 representerer et stort steg framover for Mazda. Design, interiørkvalitet, sikkerhet, støyisolering og motorteknologi ‒ alt er hevet til et nytt nivå med denne bilen, sier Petter Chr. Grüner Brinch, pr og produktsjef i Mazda Motor Norge.

Det han sier er altså at den nye generasjonen er en helt ny bil. Eller skal vi si biler. For det er både en kombi og en sedan, og dette er virkelig to ganske så forskjellige biler som vi kan se av bildet over.

Nye Mazda 3 ble avduket under det pågående Los Angeles Auto Show, og de to utgavene har ifølge Mazda forskjellige særpreg ‒ kombi-utgaven skal være den sportslige og sedanen skal være den elegante.

Av de to er det helt klart kombien med litt coupélignende trekk sett fra siden som tiltrekker seg mest oppmerksomhet. Ja, den ser utvilsomt litt sportslig ut.

Annonse

Som vi ser har Mazda satset på noen skikkelige former, og for noen blir dette muligens litt for drøyt.

Da er sedanen noe mer nøytral, selv om disse såkalte kodo-linjene også kommer godt til syne i utgaven som også har en bagasjeromstuss.

Det er altså denne som skal være den elegante av tvillingene, og du kan jo bedømme selv om de har lyktes med det:

Nye Mazda 3 er også blitt ny på innsiden.

Kupeen viderefører designet med rene linjer, noe man ikke minst legger merke til med det utpregede dashbordet med en skjerm som popper ut. Det inkluderer også ting som head-up display og et 7-tommers digitalt hovedinstrument som standard.

I tillegg kommer den med Mazdas i-Activsense som er et sikkerhetssystem med blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise control, kjørefeltassistanse og det nye systemet kalt Cruising & Traffic Support (CTS).  Dette er en avansert køassistent som er aktiv i hastigheter under 60 km/t, og sørger for riktig fart og avstand til biler foran samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.

Slik ser Mazda 3 ut innvendig:

Men nye Mazda 3 byr faktisk på mer enn dette. Blant annet en meget spennende nyvinning på motorfronten.

Vi snakker selvsagt om den mye omtalte SkyActiv-X-motoren, og Mazda 3 blir den første modellen utstyrt med denne.

Dette er en bensinmotor, men fungerer i prinsippet som en dieselmotor som komprimerer luft i sylinderen som blandes med diesel og deretter selvantenner. Mazda utvikler altså en bensinmotor uten tennplugger, og dette skal gi forbedret effektivitet og dermed mindre forbruk og utslipp.

Motoren får også hjelp av Mazdas første 24V mildhybrid-system kalt M Hybrid som høster energi ved retardasjon/bremsing og hjelper bensinmotoren ved akselerasjon.

Resultatet er en kraftig motor med et drivstofforbruk som er 20-30 prosent lavere enn dagens Skyactiv-G bensinmotor. Hvor kraftig motoren er har ikke den japanske produsenten opplyst ennå.

På toppen av dette blir også Skyactiv-X-motoren tilgjengelig med en oppgradert utgave av Mazdas firehjulstrekksystem kalt i-Activ.

‒ I Norge lanseres bilen først med en Skyactiv-G bensinmotor i mars, også denne med M Hybrid. Leveringer av Skyactiv-X starter først til sommeren, og det er den motoren vi vil satse på i fortsettelsen, sier Brinch, som legger til at dieselmotoren Skyactiv-D ikke er aktuell for Norge.

Her er flere bilder av nye Mazda 3:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *