Annonse
Hjem Nyheter Mazda oppdaterer CX-3 nok en gang

Mazda oppdaterer CX-3 nok en gang

Sist Mazda oppdaterte den lille SUV-modellen reiste de like godt til Norge for å lage en reklamefilm. Denne gang er den vist i New York.

Se den norske Mazda-reklamen lenger ned i artikkelen.

Ettersom den forrige oppdateringen av den originale 2015-modellen kom i fjor, snakker vi langt fra om en ny generasjon av den CX-3. Men de har også gjort litt mer enn kun å flikke på modellen, og vi finner også flere nyheter gjemt bak 2019-modellen av den relativt populære modellen.

Kort sagt har de oppdatert Kodo-designet og Skyactiv-motorene, forbedret sikkerhetsfunksjonene vi finner i i-Activsense og bygget litt om på kupéen.

Saken fortsetter under Annonsen

Kodo-designet, som Mazda har hanket inn diverse priser for, kommer altså mer til syne i den nye modellen. Dette inkluderer en nydesignet grill, nye felger, pianosvarte B- og C-stolper og nye baklys. De vil også tilby Mazdas nye lakkeringen Soul Red Crystal til den nye CX-3.

På innsiden finner vi nå skinnseter, nye paneler og midtarmlener ‒ og håndbrekket er borte. Jepp, nå kommer CX-3 med elektronisk parkeringsbrems som har auto-hold-funksjon.

Og vi er jo praktiske mennesker, så koppholdere på armlenene bak er noe vi tar med oss.

Nyhetene blant sikkerhetsfunksjonen inkluderer adaptiv cruise control med Stop & Go-funksjon, og Mazdas adaptive matrix LED front- og fjernlys.

WLTP er noe som slår inn i september, og er en ny typegodkjenning som tar mer høyde for reell kjøring. For elbiler betyr dette blant annet enn mer realistisk oppgitt rekkevidde.

Mazda har oppdatert motor-programmet for å imøtekomme nye Euro 6d-Temp utslippskrav og WLTP-typegodkjenning.

Dieselmotoren har økt til 1,8 liter, og har nå 115 hestekrefter. Dette fører til en lavere forbrenningstemperatur som gir lavere NOx-utslipp, mens en ny NOx-katalysator reduserer utslippene ytterligere.

Bensinmotorene er videreutviklet, og gir nå mindre partikkelutslipp. Men effekten forblir nærmest slik den er på dagens modeller. Den forhjulsdrevne 120 hk-motoren økes til 121 hestekrefter, mens den firehjulsdrevne 150 hk-motoren får uendret effekt.

2019-modellen kommer til Norge etter sommeren, og norske priser ikke er satt ennå.

Så var det den norske reklamen de laget til fjorårets oppdatering. Den de kalte «Epic Drive Norway».

Mazda kjørte strekningen mellom Stavanger og Trondheim, og det innebærer ikoniske plasser som verdens lengste tunnel, Lærdaltunnelen, verdens dypeste tunnel, Eiksundtunnelen, billedskjønne Atlanterhavsveien og den spektakulære Trollstigen.

Nå fikk ikke Mazda med seg all dette i den videoen på drøyt to minutter, men at dette likevel var en episk Norges-reklame er det ingen tvil om.

Bare sjekk selv:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,638FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker