Det er duket for en ny BMW M5, og denne tar kreftene til nye nivåer. (Fotos: BMW)

Ny BMW M5 løfter kreftene til nye høyder

Det er duket for 7. generasjon BMW M5, og nå har den også fått et elektrifisert drivsystem.


BMW M5 dukket opp i 1984, og allerede den gang snuste den potente bilen på 300 hestekrefter. Den grensen ble passert med 2. generasjonen, og siden har ikke M5 sett seg tilbake.

Nå er det duket for den 7. utgaven, og for aller første gang får M5 også elektrisk hjelp. Ikke at den trenger det så fryktelig.

For under panseret befinner det seg en turtallsvillig 4.4-liters V8-motor, og når BMW M også plusser på med en elektrisk motor og en 8-trinns M Steptronic-kasse må det bare bli bra.

V8’eren vrir ut 430 kW/585 hk og et dreiemoment på 750 Nm, mens elmotoren legger til 145 kW/197 hk og 280 Nm som via en «forgearing» øker effektivt dreiemomentet ved girkasseinngangen til 450 Nm, forklarer BMW.

Og resultatet er en ganske så vill pakke.

Totalt er systemeffekten på 535 kW/727 hk og akkurat 1.000 Nm. V8’eren har for øvrig en maks grense på 7.200 r/min.

Alt dette gjør at nye BMW M5 klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder, mens 0-200 km/t går unna på svært så habile 10,9 sekunder. Som vanlig er grensen satt til 250 km/t, men toppfarten kan økes til 305 km/t ved å velge M Driver’s Package.

I ren elektrisk modus er toppfarten 140 km/t.

Som vanlig byr også M5 på noe ekstraordinært når det kommer til kjøreegenskaper.

Her sendes kraften via det firehjulsdrevne systemet M xDrive, og som en ekte M-utgave er systemet også bakhjulsorientert. Ja, det er til og med mulig å velge en 2WD-modus som gjør M5 til en bil med bakhjulsdrift. Da deaktiveres også DSC (Dynamic Stability Control), så dette bør by på mye moro.

BMW sier at det er en videreutviklet iterasjonen av M xDrive, som den elektronisk styrte Active M Differential på bakakselen, som er spesialtilpasset ytelseskarakteristikkene til M Hybrid-drivsystemet.

Batteriet til elmotoren er på 18,6 kWh, og ladehybriden åpner for en elektrisk rekkevidde på 67-69 kilometer. Nye M5 kan lades med 7,4 kW.

Videre kan tyskerne opplyse at de dynamiske egenskapene er løftet ytterligere, og sier at nøkkelordene her er lang akselavstand, brede sporvidder, lavt tyngdepunkt og harmonisk, nesten perfekt 50:50-vektfordeling, forbedret stivhet og aerodynamikk og chassisteknologi med modellspesifikk konfigurasjon og tuning.

BMW M har også tatt grep for å skille den potente søster enda mer fra 5-serien, og den nye M5 har utvidede hjulbuer og sideskjørt, en markant frontstøtfanger og fått modellspesifikk overflatebehandling rundt C-stolpen.

De har også gått løs på selve karosseriet hvor det blant annet er redesignede for- og bakhjulbuer, noe som gjør at nye M5 er 75 millimeter bredere ved forhjulene og 48 millimeter ved bakhjulene sammenlignet med 5-serie sedanen.

Passende nok får 7. generasjon M5 debuten under Goodwood Festival of Speed i England i juli, og det markerer også starten på produksjonen.

Deretter er det klart for lansering i november, og på samme tid skal det også lanseres en ny BMW M5 Touring.

Her er flere bilder av den nye kraftpakken av en BMW M5:

Les også:

Debatt