Nå har ikke nordmenn ventet på en Golf R, for her hjemme har Volkswagen Norge for lengst satt sluttstrek for alle personbiler som har noe annet enn elmotorer.
Så nei, den nye Golf R kommer ikke til Norge.
Men vi snakker tross alt om den sterkeste utgaven av folkebilen som strekker seg tilbake til 1974, så denne må vi bare sjekke ut.
Nå er det ikke slik at Golf R og Golf R Variant, stasjonsvognen, tar kvantesteg når det kommer til ytelse, for den har ikke økt med veldig mye. Mer bestemt har den nye sjefen i Golf-familien en effekt på 245 kW/333 hk. Det er 10 kW mer enn tidligere, noe som betyr 14 små hester. Men alt teller som kjent.
Som vanlig med tyske biler er toppfarten satt til 250 km/t, men det er mulig å heve denne til 270 km/t for den nye Golf R gjennom R-Performance-pakken.
Men en slik blir ikke dette bare den raskeste i Golf-familien, men også blant alle Volkswagens produksjonsbiler. Vel, sammen med Arteon R Shooting Brake som har lik toppfart.
Kraften sendes ned til hjulene via en 7-trins DSG-kasse og gjennom en 4Motion-løsning, og firehjulsdriften har også R-Performance Torque Vectoring som fordeler dreiemomentet som er på maks 420 Nm.
Og ja, det er et par litt mer spesielle og morsomme kjøremoduser.
Den ene er ganske selvforklarende kalt Drift, og den andre heter kun Spesial. Denne er beregnet på en racerbane, så nye Golf R bør røre seg greit rundt Nordschleife. R-Performance-pakken inkluderer også en GPS som tar rundetiden og et G-meter – og begge vises i Digital Cockpit Pro.
Den digitale cockpiten inkluderer selvsagt også ChatGPT, som også har funnet veien inn i andre tradisjonelle modeller som Passat og Tiguan.
For de som lurer om en Golf R er like praktisk som en vanlig Golf, så kan vi opplyse at det åpner seg 1.642 liter med bagasjerom om seteryggene bak legges ned.
Topputgaven kommer også med R-logoer, en sort R-bremseklave med mørk R-logo, svarte 19-tommers Estoril-hjul og svarte enderør. Den har også litt mer mørklagte IQ.Light LED-matrix frontlys.
Golf R har vært en suksesshistorie for Volkswagen R, og startet tilbake i 2002 med den nå legendariske Golf R32. Siden har det fulgt fire nye generasjoner, og totalt er det solgt over en kvart millioner slike biler.
Det eventyret får altså ikke vi ta del i lenger, men vi har alltids noen bilder vi kan trøste oss med.
Så her har du den nye Volkswagen Golf R, den sterkeste Golfen i familien:
Les også: