Dette bildet skjuler en nygammel Ford RS200. Jepp. (Fotos: Boreham Motorworks)

Legenden Ford RS200 gjenoppstår

Britiske Boreham Motorwork har fått en global lisens fra Ford, og dette er svært gode nyheter. De er nemlig klar for å kaste seg over gamle ikoner.


Boreham, eksperter på gamle Ford-biler, har altså fått en global lisens av det amerikanske merket, noe som betyr at de kan lage fortsettelsesbiler og remastre gamle ikoner.

Så ja, det er dermed duket for nygamle utgaver av klassikere, men dog i et begrenset antall. Så her må man være kjapp på labben om man drømmer en slik Ford.

Boreham fosser like godt ut av startplata med en RS200 og en gruppe 5 Ford MK1 Escort, så her er det full gass rett fra start. De timer legenden RS200 inn mot et 40-årsjubileum for bilen, og dette blir en veilovlig gruppe B-inspirert førerbil.

Ford lanserte denne vanvittige bilen i 1984, og med et oppsett med motoren i midten, firehjulsdrift og et lett sammensatt karosseri ble Ford RS200 en av de mest oppsiktsvekkende rallybilene i historien.

En av designerne var for øvrig Ian Callum, mannen som også har designet tre av Jaguar-bilene som har vunnet den globale «årets design»-prisen.

Mange nordmenn har gode minner rundt RS200, for det var bak rattet på en slik Martin Schanche tok EM-tittelen tilbake i 1991. Denne var dog alt annet en original, og «Mr. Rallycross» hadde blant annet brukt sin magi på motoren.  Schanches bil ble kjent som den som er «raskere enn en Formel 1-bil».

Men det er altså ikke den eneste Boreham har planlagt i første runde.

De har også på gang Ford MK1 Escort, og MK1 betyr Mark I. Altså 1. generasjon.

Ford introduserte modellen mot slutten av 1960-tallet, og den fant også raskt veien til motorsporten. Takket være sitt lette design og avanserte fjæringsoppsett ble det raskt en favoritt, både på og utenfor veien.

‒ Vi er begeistret over å ta fatt på denne reisen med Ford Motor Company og kickstarte en serie som vil redefinere og remastre disse ikonene fra fortiden, sier Darren McDermott, administrerende styreleder i DRVN Automotive Group, gruppen som eier Boreham.

‒ Vi tar sikte på å redefinere bilinnovasjon og flytte grensene når det gjelder sjåførengasjement og design. Vår felles forpliktelse til dette utrolige prosjektet vil skape en enestående analog kjøreopplevelse og etterlate en varig arv til den sanne bensinsjefen.

De som ikke får tak i en av de to første bilene kan trøste seg med at det kommer mer, for Boreham har planlagt minst fem nye modeller. Den første skal vises fram allerede senere i år.

Ford er minst like spente som Boreham.  

‒ Fra første gang vi møtte Boreham Motorworks og DRVN-teamet, var det tydelig at de hadde en spennende visjon for hvordan noen av våre mest ikoniske historiske navneskilt kan komme til live for den moderne tid, sier Will Ford, daglig leder i Ford Performance Motorsports.

‒ Det skal bli spennende å se dette forholdet blomstre og hvordan Boreham Motorworks bringer visjonen til live i en tid da det er så mye lidenskap fra entusiaster for store opplevelser.

På samme tid har også Ford Performance Motorsports satt i gang en ny satsting på motorsport, og det gjorde sitt til at Mustangen dukket opp i selveste Le Mans.

Og ikke bare det, takket være det norske kjøreesset Dennis Olsen ble Ford Mustang nummer tre i GT3-klassen, og dermed var det altså en nordmann på pallen for aller første gang i Le Mans-historien.

– Da vi først kom i gang med løpet og jeg kjørte gjennom feltet, innså jeg hvilken fantastisk bil vi hadde. Det ga meg motivasjon til å gjøre det lille ekstra, og ta risiko, selv under de forholdene vi hadde i løpet – som å kjøre i toppfart på vått underlag. Det var en ganske god siste stint, og jeg er veldig glad for å være på pallen sammen med selveste Bill Ford. Det var et stort øyeblikk for meg, sa Olsen, som åpnet med å passere vanvittige 13 biler bare i løpet av den første timen av 24-timrsløpet.

Nordmannen som er fabrikksfører for Ford får selvsagt nye sjanser til å imponere, men ikke i neste års Dakar. For der stiller også Ford opp, og denne gang med en saftig versjon av Ford Raptor.

Like saftig som Schanches RS200 blir den neppe, og det gjør heller ikke de nygamle RS200. Men at mange kunne tenkt seg denne nygamle bilen er ganske sikkert, likeså den nygamle Escorten.

Her er flere smakebiter på de to bilene som mange nok gleder seg til å se mer av:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Ford Boreham Retro