Audi runder nå av nysatsingen på Q8-serien, som også inkluderer den helelektriske Q8 e-tron som tok over for modellen kun kalt Audi e-tron, med et skikkelig brøl. Et 8-sylindret turbobrøl.
For nå presentere det tyske merket RS Q8 og den ultimate kraftpakken kalt RS Q8 performance. Og det skal ikke stå på kreftene.
Som standard kommer RS Q8 med 441 kW/600 hk og 800 Nm dreiemoment, noe som gjør at den store SUV-modellen tar seg opp til 100 km/t på 3,8 sekunder. Toppfarten er sperret til 250 km/t, men det er også mulig å velge løsninger på ekstralisten som hever dette til 280 km/t og til og med 305 km/t.
Så er det RS Q8 performance, og her løftes kreftene til 471 kW/640 hk og 850 Nm, og dermed barberes tiden opp til 100 km/t med to tiendedeler til 3,6 sekunder. Her er toppfarten 305 km/t.
‒ Både den nye RS Q8 performance og RS Q8 uttrykker sportslighet og eleganse, sier Rolf Michl, administrerende direktør i Audi Sport.
‒ Toppmodellen i Q8-serien kombinerer en lidenskap for ytelse, prestisje og egner seg for daglig bruk for å skape en spennende opplevelse.
Når det kommer til kjøreegenskaper har RS Q8 selvsagt quattro firehjulsdrift og til og med firehjulsstyring, og det er også en ny senterdiff og kraftforholdet lyder på 40:60 med overvekt bak.
Det er også en adaptiv luftfjæring spesielt tilpasset de to RS-utgavene, og her varierer kjørehøyde med opptil 90 millimeter.
På listen over ekstrautstyr er det også elektromekanisk aktiv rullestabilisering (eAWS) som skjerper kjøreegenskapene ytterligere, og her er det faktisk to små elmotorer som jobber for å holde bilen stabil rundt en bane.
Utvendig handler det selvsagt om HD Matrix LED-frontlykter for toppmodellen i Q8, og for aller første gang får RS Q8 og også digitaliserte OLED-baklykter med fem digitale lyssignaturer som også jobber sammen med assistansesystemene.
Det er også nye farger, inkludert tre metalliske alternativer kalt Sakhir Gold, Ascari Blue og Chili Red, mens ting som utvendige speil, frontspoilerelementer og dekor på vinduene og bakre diffusor er lakkert i svart. Selvsagt er de det.
Felger er viktig for en potent modell som RS Q8, og her er det også mulig å velge lettvekts 23-tommers lettmetallfelger i 6-Y-eikerdesign og 295/35-dekk. Som standard kommer de to utgavene med 22-tommers 10-eikers lettmetallfelger med dekk i 295/40.
Det er selvsagt også noe litt mer potent når de kommer til bremser, som standard har ventilerte komposittbremser med skiver på 420 millimeter foran og 370 millimeter bak, men Audi lokker også med keramiske bremser som er standard på ytelsesversjonen. Her er det gedigne skiver som er 440 mm foran og 370 mm bak.
På innsiden byr de fire ringene på både rød, grå eller blå RS-designpakker, og sistnevnte er standard i RS Q8 performance. Det går selvsagt i litt mer eksklusive materier, som et ratt med Alcantara og Dinamica mikrofiber.
På innsiden er det også en 12,3-tommers Audi virtual cockpit plus som har en litt kul funksjon, for her kan man endre fargen på turtallsdisplayet og en girskifter blinker lik den som brukes i motorsport.
Det er selvsagt også en Launch Control som sørger for den perfekte starten.
Og med en slik går det virkelig unna med den nye RS Q8 performance, for denne har allerede rukket å bli den raskeste SUV-modellen rundt Nürburgrings Nordschleife.
Med Frank Stippler bak rattet gjorde den unna de 20,8 kilometer lange runden på 7:36,698 minutter, drøyt to sekunder raskere enn den svært potente Porsche Cayenne Turbo GT som var raskest før RS Q8 performance entret manesjen.
Det liker neppe konsernkamerat Porsche, så vi får se hva de svarer med.
‒ RS Q8-performance kan takke sin nye runderekord på Nordschleife ikke bare for det perfekte samspillet mellom V8-motoren og fjæringskomponentene, men også til lidenskapen til Audi Sport-teamet for absolutt ytelse. Den tilbyr også førsteklasses egnethet for daglig bruk, understreker Rolf Michl.
De to nye Audi RS Q8-utgavene er altså klare, og det tyske merket har satt en basispris ute i Europa på solide 141.900 euro ‒ rundt 1,6 millioner kroner. Pluss på drøyt 14.000 euro for performance-utgaven.
Her er flere bilder av historiens raskeste Audi-SUV:
Les også: