Audi runder nå av nysatsingen på Q8-serien, som også inkluderer den helelektriske Q8 e-tron som tok over for modellen kun kalt Audi e-tron, med et skikkelig brøl. Et 8-sylindret turbobrøl.
For nå presentere det tyske merket RS Q8 og den ultimate kraftpakken kalt RS Q8 performance. Og det skal ikke stå på kreftene.
‒ Både den nye RS Q8 performance og RS Q8 uttrykker sportslighet og eleganse, sier Rolf Michl, administrerende direktør i Audi Sport.
‒ Toppmodellen i Q8-serien kombinerer en lidenskap for ytelse, prestisje og egner seg for daglig bruk for å skape en spennende opplevelse.
Når det kommer til kjøreegenskaper har RS Q8 selvsagt quattro firehjulsdrift og til og med firehjulsstyring, og det er også en ny senterdiff og kraftforholdet lyder på 40:60 med overvekt bak.
Det er også en adaptiv luftfjæring spesielt tilpasset de to RS-utgavene, og her varierer kjørehøyde med opptil 90 millimeter.
Det er også nye farger, inkludert tre metalliske alternativer kalt Sakhir Gold, Ascari Blue og Chili Red, mens ting som utvendige speil, frontspoilerelementer og dekor på vinduene og bakre diffusor er lakkert i svart. Selvsagt er de det.
Felger er viktig for en potent modell som RS Q8, og her er det også mulig å velge lettvekts 23-tommers lettmetallfelger i 6-Y-eikerdesign og 295/35-dekk. Som standard kommer de to utgavene med 22-tommers 10-eikers lettmetallfelger med dekk i 295/40.
Det er selvsagt også noe litt mer potent når de kommer til bremser, som standard har ventilerte komposittbremser med skiver på 420 millimeter foran og 370 millimeter bak, men Audi lokker også med keramiske bremser som er standard på ytelsesversjonen. Her er det gedigne skiver som er 440 mm foran og 370 mm bak.
Det er selvsagt også en Launch Control som sørger for den perfekte starten.
Og med en slik går det virkelig unna med den nye RS Q8 performance, for denne har allerede rukket å bli den raskeste SUV-modellen rundt Nürburgrings Nordschleife.
Med Frank Stippler bak rattet gjorde den unna de 20,8 kilometer lange runden på 7:36,698 minutter, drøyt to sekunder raskere enn den svært potente Porsche Cayenne Turbo GT som var raskest før RS Q8 performance entret manesjen.
Det liker neppe konsernkamerat Porsche, så vi får se hva de svarer med.
‒ RS Q8-performance kan takke sin nye runderekord på Nordschleife ikke bare for det perfekte samspillet mellom V8-motoren og fjæringskomponentene, men også til lidenskapen til Audi Sport-teamet for absolutt ytelse. Den tilbyr også førsteklasses egnethet for daglig bruk, understreker Rolf Michl.
De to nye Audi RS Q8-utgavene er altså klare, og det tyske merket har satt en basispris ute i Europa på solide 141.900 euro ‒ rundt 1,6 millioner kroner. Pluss på drøyt 14.000 euro for performance-utgaven.
Her er flere bilder av historiens raskeste Audi-SUV:
Les også:
- Legenden Ford RS200 gjenoppstår
- Uno-X blir første med elbiler i Tour de France
- Hvilke nye elbiler er raskest fra Halden til Alta?