Årets sommerutgave av El Prix var en liten nedtur når det kommer til rekkevidde, for 25 av de 26 nye elbilene de testet stoppet før den offisielle WLTP-rekkevidden var nådd. Kun Mini Countryman kom seg over denne, og da med 4 prosent.
Testen viser at det er vanskelig å bruke WLT-tallene som en mal om man skal på langtur, for elbilene er avhengig av gode forhold om de skal nå den oppgitte rekkevidden. Under testen tidligere denne måneden var det mer høst enn sommer, og temperaturen varierte mellom 2 og 17 grader og det var også en del regn.
Automobilforbundet har altså brukt tallene fra El Prix til å regne ut hvor lang tid de enkelte elbilene hadde brukt på en 2.000 kilometers lang tur, og det varierer mer enn en time på den raskeste og den 10. raskeste.
‒ Det utregningen viser er at det er kombinasjonen av ladetid og rekkevidde som er viktig på langturene, sier Sødal.
«Forhåndsfavoritt» var Renault Scenic E-Tech, for det var denne som rullet lengst under El Prix. Den effektive elbilen til Renault slo dermed en favoritt som Tesla Model Y LR RWD og endte på 563 kilometer, og hadde også kommet lengst da det var 10 prosent strøm igjen på batteriet.
Les også:
- Norge fortsatt det mest trafikksikre landet
- 8 av 10 kvinner mener aggressive førere er et problem
- Ferrari klar for en elektrisk framtid