Nikola er bokstavelig talt lastebilindustriens svar på Tesla,
selv om de planlegger en litt annen vei til utslippsfrie kjøretøy. For mens Tesla satser på elbiler, skal det etter hvert
handle om hydrogendrift hos Nikola. Men også de byr på rene elektriske
kjøretøy.
bygge infrastruktur av norske NEL Hydrogen. Dette gjør sitt til at Nikola
velger å telle til tre på norsk når de kommer med en ny lastebil for det
europeiske markedet. Eller iallfall tallet tre. For de to første lastebilene er kalt One og Two og er primært ment for det amerikanske markedet, mens den tredje modellen er den europeiske versjonen og har altså fått navnet Tre. Den amerikanske produsenten har gått i partnerskap med Iveco,
og Tre er faktisk basert på Iveco S-Way lansert i juli ‒ men har selvsagt et
annet drivverket. Iveco er eid av CNH Industrial, som også eier
drivverk-selskapet FPT Industrial som også er med på å bygge Nikola Tre.
nemlig Italdesign. Dette betyr faktisk at den store Volkswagen-gruppen indirekte
er med på å utvikle Nikola Tre, ettersom Audi-eide Lamborghini eier det selskapet. Nikola Tre er en 4x2 lastebil som får en rekkevidde opp mot
400 kilometer, og byr på en batteripakke opp til 720 kWh. Den har 643 hestekrefter og et dreiemoment på 1.800 Nm, og
skal også komme som 2- og 3-aksel-versjoner med en netto vekt fra 18- til 26
tonn. Iveco, FPT Industrial og Nikola har også utviklet en modulær
arkitektur, og dette skal gjøre at lastebilene enkelt skal kunne konverteres
over til hydrogen-lastebiler. Nikola Tre med batteridrift skal leveres i 2021, mens
hydrogenversjonen skal være markedslansert i 2023.
- Vi feirer Cybertruck med denne
- Ny rekkevidderekord for hydrogenbiler
- Audi e-tron 55 får bedre rekkevidde