Sett med norske øyne er det som skjer i bilindustrien ganske så spesielt. Norge, Europas 28. største land målt etter innbyggere, er plutselig blitt det landet som får nye bilmodeller først.
Grunnen er selvsagt at voldsom satsing på elbiler, og nå åpner det seg også muligheter for nye merker som ikke ville hatt veldig store muligheter til å få lykkes tidligere.
-->
Et slik er kinesiske Xpeng, som vil utnytte nye krav og regler i det europeiske markedet. De retter dermed siktet inn mot det gamle kontinentet, og mer bestemt lille Norge helt oppe i nord.
‒ Ukens kundeleveranser i Norge representerer en viktig milepæl i Xpengs ambisjoner om å bli et virkelig internasjonalt smart elbilmerke, sier administrerende direktør i Xpeng, He Xiaopeng.
‒ Europa-lanseringen kommer nå som forbrukerne i stadig større grad går over til en mer bærekraftig personlig transport, og er på et vippepunkt der myndigheter over hele verden trapper opp sitt nullutslippsarbeid. Vi ser fram til å være en betydelig drivkraft for å akselerere denne overgangen.
Sjefen over alle sjefer er altså svært så fornøyd med at den europeiske satsingen er i gang, og minst like fornøyd med å være i gang er den daglige sjefen i Zero Emission Mobility (ZEM), den norske importøren av Xpeng.
‒ Dette er en merkedag for både Xpeng og oss. Helt siden april i har vi gledet oss til å komme i gang. I forrige uke startet vi med å levere de første 100 bilene til kunder i hele Norge, sier Espen Strømme.
Alle gode ting er som kjent tre, og det er ytterligere en som kan smile bredt etter at Xpeng endelig får norsk asfalt under dekkene.
Noreen fra Asker ble nemlig den første norske, og dermed også europeiske, Xpeng-eieren, og fikk utlevert bilen forrige mandag. I tråd med strategien ble bilen levert på døren, denne gangen av Strømme personlig.
Han stilte selvsagt opp med både blomster, bobler og konfetti.
‒ Dette er veldig stas! sier den lykkelige eieren.
‒ Vi gleder oss til veldig til å kunne ta i bruk vår nye Xpeng G3. Den passer perfekt til de behovene vi har: Det er en romslig og praktisk smart-SUV med alt tenkelig utstyr, det siste av ny teknologi og det til en særdeles konkurransedyktig pris.
Xiaopeng er altså særdeles fornøyd med at G3 nå har funnet veien til hele 28 norske byer, inkludert Bodø nord for polarsirkelen. Han gjør seg nå klar for å sende nok en elbilmodell over til Norge, den mer sportslige sedanen P7, og skal på samme tid sondere terrenget i andre europeiske land.
Her hjemme hadde ZEM fått en last med 100 biler, og disse er allerede levert ut.
Xpeng gjør som mange andre merker og produserer sitt eget operativsystem som er hjernen i infotainmentsystemet, og dette kommer kun med engelsk språk. Ellers er Xpeng på høyde med alle de andre nye elbilmodellene som har kommet, og har kanskje sin største styrke i det Noreen framhevet ‒ prisen.
Xpeng G3 starter nemlig på 358.000 kroner, og har en oppgitt rekkevidde på 451 kilometer. Og den er ganske realistisk, for da NAF gjennomførte en rekkeviddetest med alle dagens elbiler klarte den å rulle 506 kilometer. Det var for eksempel lengre enn både Porsche Taycan, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf e+, Renault Zoe og Audi e-tron.
G3 bør i teorien også bli bedre jo lengre du har den, ettersom Xpeng fortløpende oppdaterer operativsystemet kalt Xmart OS. Bare i år har det kommet over 80 nye funksjoner, og flere er på vei.
‒ Xpeng G3 er mer enn bare en bil, det er en plattform bygget for fremtidens kjøring. I Xpeng Motors jobber mer enn 40 prosent av de ansatte innen forskning og utvikling. Dette gjør bilen alltid er oppdatert og våre kunder får tilgang til ny teknologi fortløpende. Nå ser vi frem til 2021 med overlevering av enda flere Xpeng G3 og mange spennende nyheter, sier Strømme.
Vi ønsker Noreen lykke til med sin Xpeng G3, og hvem vet ‒ kanskje den blir verdt en masse penger en gang i framtiden? Den er tross alt historisk.
Les også: