Med denne ryker lappen i revers

Hennessey feirer 30 år så ekstremt at de har laget en bil som er like rask som de verste tornadoene som herjer jorden. Den skal rett og slett bli verdens raskeste, og kan rygge i 117 km/t!


Det norske kystfolket er godt vant med dårlig vær, og må takle store stormer stadig vekk. Men heldigvis bor vi så langt nord at vi stort sett slipper unna de aller mest ødeleggende vindene, tornadoen.

Denne snuteformede virvelvinden kan forårsake enorme ødeleggelser på sin vei, og da spesielt de aller kraftigste. For også tornadoer er delt opp i skalaer, hvor de minste er F0-klassen og har vindstyrker opp til 116 km/t.

De aller mest fryktede er de som når toppskalaen på F5, og disse ødelegger det meste de kommer over. Hus kan løftes opp av grunnmuren og tog kan løftes av skinnene av en F5-tornado.

De som når er hastighet på 419 km/t havner i denne kategorien, men det er også en øvre begrensing ‒ 512 km/t.

Og den hastigheten er også målet til Hennesseys kommende hyperbil.

Det amerikanske selskapet tunet sin første bil i 1991, en Mitsubishi 3000, og har altså tenkt å feire 30 år med stil.

‒ Våre kunder elsker fart, og det fyrer oss så mye opp at vi går for å lage verdens raskeste produksjonsbil, sier John Hennessey.

Selskapet er kjent for å lage ultrasterke utgaver av nåværende merker, og senest i sommer kunne de vise fram en trimmet Lamborghini Urus med ikke mindre enn 750 hestekrefter. Og folkens, vi snakker altså om en SUV her.

Men Hennessey vil også vise at de kan lage egne biler, og sikter like godt rett mot stjernene. Vi snakker altså om F5-klassen til tornadoene her.

Bilen har fått det skumle navnet Venom F5, og skal produseres i et antall av 24 eksemplarer. Og målet er altså å kopiere F5-tornadoens fart på 512 km/t.

‒ Men Venom F5 handler om mer enn bare hastighet og kraft. Denne bilen får utmerket kjøreegenskaper, kvaliteten er eksepsjonell, det er mer enn 3.000 skreddersydde deler, materialene er utsøkte ‒ alt en passende hyllest til 30 år av merkevaren Hennessey, sier grunnleggeren.

Bilen har selvsagt fått en masse karbonfiber og andre lette materialer samt det ypperste av komponenter, og for å få den perfekte aerodynamikken og balansen har Hennessey like godt hentet John Heinricy, en legendarisk racerfører og tidligere sjef for ytelsesbilene til GM.

Resultatet er et beist uten like.

Bilen veier inn til latterligere 1.360 kilo, og motoren er minst like vanvittig. Hennessey har nemlig utviklet en med nesten et like skummelt navn som bilen selv, nemlig Fury. Og det er virkelige en rasende V8-motor, kanskje den sinteste av alle de som har vært montert i en serieprodusert bil.

Ingeniørene har nemlig fått 1.817 hk ut av motoren ved 8.000 r/min, mens dreiemomentet er på hele 1.617 Nm ved 5.000 r/min.

Vi snakker altså om 1,34 hk per kilo, eller sjuke 277 hk per liter.

Hennessey håper altså at Venom F5 blir verdens raskeste serieproduserte bil, og har selvsagt laget en cockpit som skal gjøre det å kjøre i mer enn 500 km/t litt mer sikkert. De har altså fokusert alle viktige instrumenter inn mot føreren, og satt inn et ratt inspirert av både formel 1 og jetfly.

For å teste at alt fungerer som ønsket, måtte Hennessey sette kurs for NASA. Det finnes nemlig få landingsstriper som er lange nok for at Venom F5 kunne testet fullt ut, og de måtte altså til en plass som sender opp romferjer.

Som vi skjønner må den også være skodd med noe som takler de villeste tornado-hastighetene, og hyperbilen kommer med Michelin Pilot Sport Cup 2 hvor dekkene foran har profilen 265/35 ZR19 og bak 345/30 ZR20.

Hvor vanvittig denne bilen faktisk er kan man lese ut av gir-ratioen, som også viser hvor fort det er mulig å kjøre i de forskjellige girene. Her ryker lappen både i 1. gir og i revers, og dette er rett og slett sprøtt!

  • 1. gir: 3.133 – 115 km/t
  • 2. gir: 2.100 – 172 km/t
  • 3. gir: 1.520 – 237 km/t
  • 4. gir: 1.172 – 307 km/t
  • 5. gir: 0.941 – 383 km/t
  • 6. gir: 0.784 – 460 km/t
  • 7. gir: 0.675 – 534 km/t
  • R. gir: 2.875 – 117 km/t

Bilen er bakhjulsdrevet som en «ekte» sportsbil, og om det går som grunnleggeren håper skal bilen knuse drømmegrensen på 500 km/t.

Denne trodde Tuatara at de hadde brutt tidligere i høst med hyperbilen SSC Ultimate Aero, for den klarte 508 km/t i sitt rekordforsøk.

Men i ettertid ble det stilt kritiske spørsmål rundt testen, og Tuatara trakk rekorden.

Hennessey har åpenbart tatt lærdom av feilene til Tuatara, for når de skal sette rekord skal de invitere både media, NASA og legenden Craig Breedlove som har satt fem landrekorder tidligere.

Venom F5 ble første gang vist fram som konsept i 2017, og times nå akkurat inn til feiringen av 30 år.

Prisen? 2,1 million dollar før skatt og avgifter, og de som ønsker seg denne må være nesten like rask som bilen ‒ de setter altså strek etter 24 biler.

Her er en video av tornadoen av en hyperbil, Hennessey Venom F5:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene