Bentley med toppløs rakett

Det britiske merket har på gang en skikkelig hårføner av en bil.


Bentley slenger seg nå på trenden med å lage spesielle superbiler gjennom en ny avdeling kalt Bentley Mulliner Coachbuilt, og det skal iallfall ikke stå på starten.

Den første bilen det nye teamet lager en nemlig en særdeles potent en som likegodt har fått navnet Bacalar Car Zero, og her gjelder det å holde godt på hodeplagget.

For dette er en såkalt barchetta, et navn som stammer fra de toppløse bilene Ferrari introduserte på 1950-tallet som kunne minne om små båter.

Navnet Bacalar er hentet fra den særs vakre innsjøen Laguna Bacalar i Mexico, og følger dermed britenes prinsipp om å navngi modeller etter viktige landemerker.

Men selv om bilen kan by på aner fra barchetta, er dette alt annet enn en umoderne bil. Bentley Mulliner har like godt hentet inspirasjon fra det eksepsjonelle konseptet EXP 100 GT (lenke nederst i saken), og brukt materialer som inkluderer lakk som inneholder aske fra risskall, naturlig britisk ull og 5.000 år gammel trevirke.

De har også utviklet mer enn 750 nye komponenter til Car Zero, og rundt 40 av disse er også laget av karbonfiber.

Designet, teknologien og materialene følges selvsagt opp av noe ganske så spesielt under panseret.

Motoren er nemlig høstet fra toppversjonen til Continental GT, noe som betyr en 6-liters W12, verdens mest avanserte 12-sylinder, og ut av den har de presset 659 hk og et dreiemoment på voksne 900 Nm.

Dette er en toppløs og luksuriøs toseter som virkelige lever opp til GT-benevnelsen, for toppfarten er opplyst til å være over 322 km/t. Så ja, hold på hatten!

Bacalar Car Zero er altså den første bilen avdelingen Bentley Mulliner Coachbuilt setter sammen, og her er det altså håndbygde spesialbiler som gjelder. Null-bilen skal kun lages i 12 eksemplarer, og prisen trenger du ikke å bry deg om ‒ alle 12 er nemlig solgt på forhånd.

At de kundene kan forvente seg noe meget spesielt viser også Mulliner-navnet. Svært få kan nemlig vise til en så lang kjøretøyhistorie som nettopp Mulliner, som allerede på 1500-tallet bygde om hestevogner til mer luksuriøse versjoner.

Så man kan på en måte si at Bacalar Car Zero er resultatet av 500 år med utvikling, og med en barchetta-modellen kan man vel konstatere at starten til den nye avdelingen er svært så lovende.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter