Dette er en kjempe, men ikke en utslippsversting. (Ill.: MDC)

Norsk historie: Her er havets gigant uten utslipp

Også de aller største i transportverden må kutte utslipp, og da snakker vi om det enorme bulkeskipene. Og ja, også på dette feltet viser Norge vei.


Norge har som kjent tatt lederrollen i utrullingen av utslippsfrie personbiler, og har nå rettet fokus mot elektriske varebiler hvor det skal satses ekstra.

Norge har også en internasjonal nøkkelrolle når luftfarten skal blir mer miljøvennlige, og dette er selvsagt et svært krevende felt ettersom det krever ekstra sikkerhet. Men vi står allerede på startstreken.

-->
For Avinor skal blant annet starte opp elektriske testflyvninger både på Sola utenfor Stavanger og Flesland utenfor Bergen, og planene er at Sola kjører i gang denne historiske testen allerede til høsten. Og for de som blir litt bekymret av å høre dette, det hele skal starte med cargofrakt.

Over på det våte elementet har Norge for lengst tatt en lederrolle, og mange har allerede stiftet bekjent med utslippsfrie ferjer. Vel og bra, men den virkelige utfordring er havets giganter som også slipper store mengder CO2.

Vel, jaggu, er ikke Norge også på denne ballen.

(Ill.: MDC)

På lille Hitra skjer det nemlig svære ting, og mer eksakt driver Berge Rederi og trekker i trådene for et historisk viktig og 130 meter langt bulkskip. Rederiet eier i dag 10 selvlossende bulkfartøy, og disser opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.

Kjempen kalt BRF Froan som nå bygges kan frakt hele 13.000 tonn, og skal inn i lokal drift, mer eksakt skal det seile mellom Brønnøysund og Elnesvågen ved Molde.

Denne distansen er på 230 nautiske mil, noe som tilsvarer 425 kilometer. Det er for eksempel rundt 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag, ifølge DNV (Det Norske Veritas).

Men med skyhøye ambisjoner skal det nye skipet seile utslippsfritt, og det via batterier og rotorseil. Lasten skal være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor, og her er det mange potensielle sluttprodukter ‒ som papir, kartong, vannrensning og maling.

‒ Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

‒ Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger.  Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover.

(Foto: Regjeringen)

Utslippsfri transport skal også være bærekraftig, men det er ikke alt som i dag kan være kortreist når man bygger en historisk kjempe. Så selve stålet kuttes og skipet bygges i Kina, men som klimaministeren påpeker skaper dette skipet både norske arbeidsplasser og norsk utvikling.

Norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse står til sammen for 57 prosent av skipets verdi, melder DNV. I tillegg er det leveranser fra både Sverige og Finland, så nordisk verdiskapning utgjør nærmere to tredjedeler av skipet.

Myndighetene er også involvert, og støtten til skipet fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.

‒ Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene, sier Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi.

(Foto: Berge Rederi)

Det nye skipet til Trønder-rederiet skal etter planen settes i drift til neste år, og erstatter oppgaver som for eksempel kunne vært gjort av tradisjonelle dieselskip. Sammenlignet med slike vil det nye skipet redusere utslipp av CO2 med 9.000 tonn per år, og NOx-utslippet med 200 tonn per år.

‒ Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap, sier Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor.

‒ Skal vi oppnå målet må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.

(Foto: Omya Hustadmarmor)

Dette er selvsagt et svært viktig prosjekt, for skipet kan vise at utslippsfrie stor skip som seiler over lange avstander faktisk kan fungere.

‒ Skipet som nå bygges er en «gamechanger, sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse.

‒ Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet vei for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter. Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.

(Foto: DNV)

Den visjonære trioen, Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor, kan nå se at det lange samarbeidet bærer frukter, for nå starter byggingen av verdens største og første utslippsfrie bulkskip.

Så ja, Norge viser elektrisk vei både på sjø, på land og i luften.

(Ill.: MDC)

Fakta om BRF Froan:

  • Lengde: 129,9 meter
  • Bredde: 20,6 meter
Fremdrift:

  • Batteripakke: 23,5 MWh
  • Rotorseil: Opptil 20 prosent av kraftbehov
  • Miljøvennlig Tier 3 motor. Kompatibel med BioFuel
Miljøgevinster:

  • Utslippsfri transport av 13.000 tonn
  • Rekkevidde elektrisk 230 nautiske mil (425 km)
  • Reduserte utslipp: 9.000 t/år CO2 200 t/år NOx
(Ill.: MDC)

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Skip DNV