Formel E er ansett som den elektriske søsteren til Formel 1, og startet opp for 11 år siden. I 2020 fikk de også offisiell VM-status, så nå kåres det verdensmestere i Formel E, Formel 1, rally, rally-raid, langdistanse og rallycross.
I motsetningen til det som er normalt i VM-seriene strekker Formel E seg over to kalenderår, og årets sesong som er den 11. i rekken startet allerede i desember. Det med 11 lag og 22 førere på startstreken, men dessverre helt uten nordiske innslag.
Blant lagene finner vi flere bilmerker, som Cupra, DS, Jaguar, Maserati, McLaren, Nissan og Porsche, og Mahindra som eier det imponerende supermerket Pininfarina er også på plass.
Det hele ble åpnet med Sao Paulo ePrix i begynnelsen av desember, og 2024/2025 avsluttes med en dobbelrunde for London ePrix i slutten av juli. Totalt er det planlagt 16 løp på 10 forskjellige baner, inkludert den sagnomsuste Circuit de Monaco to uker før Formel 1-bilen inntar banen.
Årets andre runde ble kjørt i Mexico i januar, og til helgen er det duket for en dobbelrunde i Saudi-Arabia og Jeddah ePrix. Og kanskje den største favoritten finner vi hos Porsche.
Portugisiske Antonio Felix da Costa har nemlig blitt nummer to i begge de to første løpene, og Porsche har også tatt en suveren ledelse i lagmesterskapet med 58 poeng mot McLarens 27 på plassen bak.
Og Porsche gleder seg kanskje litt ekstra til helgens kjøring, for nå introduserer Formel E også pit-stop ‒ det betyr ladestopp. Og er det noe Porsche kan så er det lading.

Sikkerhetsbilen i mesterskapet er Porsche Taycan Turbo GT, og denne landeveisbilen kan lade med imponerende 320 kW effekt. Og ja, denne er nesten like rask som Formel E-bilene med over 1.000 hk og klarer 0-100 km/t på 2,3 sekunder. Ja, til og med 2,2 sekunder med Weissach-pakken.
Normalt stopper ikke Formel E-bilene for å lade, så det å spare energi er også en del av strategien under et løp. Men under fredagens løp skal bilene for første gang lades opp under et løp, så her blir det full øs.
Og ja, det heter forresten ikke pit-stop, men Pit Boost.
Porsche forklarer at under et pit-stop vil 3,85 kWh strøm mates inn i batteriene i løpet av 34 sekunder, og det takket være innovativ hurtiglading med 600 kW effekt. Lade-boosten gir 10 prosent mer energi.
‒ Ett løp med Pit Boost og ett uten åpner for at man kan forvente ulike løpsstrategier, sier Florian Modlinger, direktør Factory Motorsport Formel E.
‒ Dette burde gjøre ting veldig interessant. Når det gjelder energistyring, kan fredagens løp være lik løpet i Mexico. Da kommer kanskje feltet tettere sammen igjen på lørdag. Baneoppsettet er litt av en blanding av Mexico og Sao Paulo, noe som gjør oss sikre på at pakken vår vil passe godt. En viktig faktor vil være hvordan asfalten påvirker dekkene. Dette var et sentralt fokus i våre forberedelser.
Og ikke tro at Porsches Formel E-bil har en spesiell ladeport. Stikkontaktene og pluggene til racerbilen 99X og den elektriske Taycan Turbo GT er like.
«CCS kombinerer muligheten for vekselstrømlading med mulighet for likestrømslading, og muliggjør dermed skånsommere lading hjemme, for eksempel med kraftig hurtiglading på veien», forklarer Porsche.
Selv om Porsche topper listene så fikk de ikke vinneren i forrige løp, for det var Oliver Rowland som kjører for Nissan. Han gleder seg også til pit-stop.
‒ Det er en god følelse rundt i teamet etter seieren i Mexico, og vi har som mål å ta noen solide poeng på denne nye banen i Jeddah, sier briten.
‒ Pit Boost vil gi en ny utfordring, men en som jeg virkelig ser fram til. Begge løpene vil også være helt forskjellige, vi forventer en av de raskeste konkurransene i Formel E-historien når det gjelder rent tempo på fredag, mens lørdagen kan være mer et løp i «sykkelfelt»-stil. Vi må sørge for at vi tilpasser oss begge scenariene, og hvis vi gjør dette, er jeg sikker på at vi kan oppnå en positiv ytelse.
Formel E kalender 2024/2025:
- 7. desember: Brasil, Sao Paulo. Vinner: Mitch Evans (Australia), Jaguar
- 11. januar: Mexico City. Vinner: Oliver Rowland (Storbritannia), Nissan
- 14. februar. Saudi-Arabia, Jeddah
- 15. februar. Saudi-Arabia, Jeddah
- 12. april: USA, Miami
- 3. mai: Monaco
- 4. mai: Monaco
- 17. mai: Japan, Tokyo
- 18. mai: Japan, Tokyo
- 31. mai: Kina, Shanghai
- 01. juni: Kina, Shanghai
- 21 juni: Indonesia, Jakarta
- 12. juli: Tyskland, Berlin
- 13. juli: Tyskland, Berlin
- 26. juli: Storbritannia, London
- 27. juli: Storbritannia London
Les også: