Under skallet til en i4 har BMW M testet løsninger for den første rene M Electric-modellen, og den nærer seg stadig.
(Foto: BMW)
Ja, du vil også høre en helelektrisk BMW M
Vel og flott med en elektrisk M-modell, men hva med lyden? Vel, skal vi tro en ny video rundt utviklingen av en helelektrisk M-modell høres også bilen ganske så greit.
Når det kommer til sportsbiler er elektriske drivverk et svært sprang framover, en slags sportsbiler versjon 2.0, og her er det mer spesifikt to store fordeler.
For det første er elmotorene så kompakte at det ikke er noe problem å gi biler flere slike, noe som selvsagt gir enda mer krefter. Og for det andre trenger ikke elektriske motorer å bygge opp et turtall, for skru på strømmen og det er full effekt.
-->
I tillegg er elmotorer langt lettere enn for eksempel store V6-motorer, men her mer enn nuller store batteripakker ut den totale vekt-forskjellen.
Så det er noen store fordeler med batteridrevne sportsbiler, men også et ganske vesentlig minus. For mye av opplevelsen bak rattet til en potent bil er selve lydbildet, for lyden er en ganske viktig sans for oss mennesker. Så her gjelder det å være kreativ om man vil lage en fullverdig sportsbil med et elektrisk drivverk.
Det vil BMW, et av merkene som var tidlig med elbilutviklingen gjennom i3-modellen som kom allerede i 2013. De har også en lang historie med de mer potente M-modellene.
Da BWW M rundet 50 år tilbake i 2022 hadde de allerede to elektriske utgaver, i4 M50 og iX M60, og var allerede i gang med utviklingen av den første rene M-modellen i helelektrisk drakt. Med en i4 M50 som grunnlag starte de å teste hva en elektrisk M kunne by på.
Siden har de tatt fatt på den store jobben med å utvikle en ren M Electric-modell, så dette er superspennende. Mye mulig at dette mer eksakt er en helelektrisk M3, for det er iallfall den modellen de nevner og henviser til i den nyeste videoen.
BMW M kjører nemlig en YouTube-serie rundt utviklingen av den første rene elektrisk M-modellen, og har nå publisert kapitel nummer tre.
I den første for to måneder siden snakket de om kjøredynamikken som må på plass for en slik bil, og ja, at den var utstyrt med fire(!) motorer.
Den andre episoden dukket opp for en måned og handlet om å sette nye grenser, for her skal det neste steget tas. Kort sagt, ned med vekten og opp med kreftene ‒ akkurat slik M-oppskriften har vært i 50 år.
Og passende nok er det i år akkurat 40 år siden den første masseproduserte rene M-modellen for vanlige veier debuterte ‒ BWM M5 i 1985.
I forrige uke dukket altså den tredje filmen opp, og denne gang handler det om å kontrollere beistet ‒ litt som da de puttet en V12 inn i en SUV i 1999. Det var en X5 Le Mans, og ble kalt, ja, Beistet.
I det nye klippet sier BMW at de enkelt kan gi den elektriske M-modellen over 1.000 hestekrefter, men at det ikke gjelder å få presset ut mest mulig hk. Det er den totale pakken som gjelder, men her kan vi altså forvente oss en M-utgave med +1.000 hk. Ja, spinnvilt.
En total pakke inkluderer som kjent lyden, akkurat som Stefan Erler understreker i videoen. Han er leder i en av utviklingsgruppene til M, og sier at kjøreopplevelsen er sterkt knyttet til hva man ser, hører og føler.
For en helelektrisk BMW M-modell betyr dette at man rett og slett må finne opp en lyd, og helt mot slutten av den 3. episoden får vi også høre den falske lyden. Og ja, det høres vitterlig lovende ut.
Sjekk selv, og selve lyden kommer altså helt på slutten:
Les også: